استاندار: تجارت از بنادر مازندران نگاه دولت در فعال شدن کریدور شمال به جنوب است

ساری- ایرنا- استاندار مازندران با بیان اینکه دولت نقش تجاری خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، گفت: واردات از طریق خزر در بنادر مازندران نگاه ویژه دولت در راستای فعال شدن کریدور شمال به جنوب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی پور عصر روز شنبه در کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه گذاری مازندران افزود: مازندران در بازی تجارت بین المللی باید بدرستی ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه تامین نهاده‌های دامی از سوی بخش خصوصی مورد تاکید است، ادامه داد: دولت برای واردات فقط کمک کار و ناظر است.

استاندار مازندران اظهارداشت: بدانید همواره در واردات فارغ از کیفیت محصولات، رانت هایی در پس واردات وجود داشته و دارد، همچنین بدانید جریان‌های همواره علاقمند به واردات کالا از بنادر جنوبی کشور هستند، دلیلش این است که ۶۰ سال کسب درآمد نامشروع در واردات وجود دارد و اکنون همین افراد حاضر نیستند واردات از جنوب به استان های شمالی بویژه مازندران از طریق دریای خزر واگذار شود.

وی تصریح کرد: درحالیکه واردات از طریق خزر نگاه دولت در فعالیت کریدور شمال به جنوب است و این نکته ویژه فرصتی برای تجارت بخش خصوصی مازندران و مسولیت پذیری مسوولان دستگاه های اجرایی و نظارتی استان است.

حسینی پور با اظهار اینکه نگرانی در بعضی از طرح ها وجود دارد و این امری طبیعی است، چراکه با خطر پذیری بالایی همراه است، گفت: طبق رویکرد دولت تمام مروادات خارجی را باید به سمت بخش خصوصی ببریم و دولت را از تجارت خروج بدهیم.

وی بیان کرد: تنها راه مبارزه با فساد، رقابت در واردات بین بخش خصوصی است، امروز بعضی از افراد که از خدمات رانتی دولت استفاده کرده‌اند در مقابل دولت نیز می‌ایستند.

استاندار مازندران اظهار داشت: رانت خواران قدرت دارند، رسانه های قدرتمندی هم دارند، اما استان مازندران طرح های توسعه ای را با اجرای طرح واردات در بنادر استان با قدرت انجام می دهد.

وی با بیان اینکه اکنون طرح توسعه ای استان به دلیل اینکه دست خودمان نیست، با شکست مواجه می شود، گفت: در مقوله واردات نهاده های دامی کشور از طریق بنادر مازندران نظارت کلی را جهاد این استان انجام می دهد، این باب جدیدی در تجارت بازرگانی کشور بوجود می آورد.

حسینی پور با بیان اینکه تصدی گری دولت مناسب نیست و دولت نقش اصلی فعالیت های تجاری را باید رها کند، گفت: مازندران با توجه به برخورداری از موقعیت کریدور شمال و جنوب و بنادر مهم ،آماده انجام این کار بزرگ است.

در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسوولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی تمامی شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

همچنین بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است، این بندر از طریق محورهای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

استاندار:واردات از طریق خزر در بنادر مازندران نگاه دولت درفعال شدن کریدور شمال به جنوب است

هدف گذاری احیای ۲۰۰واحد راکد صنعتی و تولیدی مازندران در سالجاری

استاندار مازندران با بیان اینکه سهم ایجاد اشتغال سالجاری برای دستگاه های اجرایی مشخص شده است، گفت: احیا واحدهای راکد در رفع مشکلات تولید و ایجاد اشتغال و مهار تورم و رشد تولید ضروری است.

وی هدف گذاری احیای ۲۰۰واحد راکد صنعتی و تولیدی مازندران در سالجاری را بسیار مهم و محوری در مهار تورم و رشد اقتصادی دانست و ادامه داد: امسال با بهره‌برداری از ۳۳ طرح سرمایه گذاری صنعتی بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی با ۲۵۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، می توانیم بهتر از سال گذشته نقش آفرینی کنیم.

حسینی پور از آماده بهره برداری بودن ۱۳ طرح صنعتی با پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان مازندران خبر داد و اظهارداشت: احیای ۱۱۱معدن راکد معدن استان در سالجاری نیز هدف گذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha