۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83181412
T T
۰ نفر
خزر قطب ويژه اقتصاد كشور در حمل و نقل دريايي است

ساري - ايرنا- مديركل بنادر و دريانوردي مازندران گفت كه وجود بنادر بزرگ با زير ساخت هاي قوي در استان هاي شمالي سبب شده است تا خزر به عنوان قطب دوم اقتصادي كشور در حمل و نقل دريايي و در دوران تحريم عملكرد ويژه اي به خود بگيرد.

محمدتقي انزانپور روز چهارشنبه در تشريح عملكرد بنادر و دريانوردي مازندران در جمع خبرنگاران تاكيد كرد كه امروز نقش خزر بعنوان شاهراه اتصال كشورهاي مشترك المنافع با خليج فارس و آبهاي بين المللي، ويژه شده است.
بر اساس آمار رسمي در حال حاضر بنادر حاشيه درياي خزر در شمال ايران ظرفيت تخليه و بارگيري 30 ميليون تن كالا را دارند و هم اكنون حدود 18 ميليون تن از اين ميزان ظرفيت استفاده مي شود.
وي با بيان اينكه هرچه همكاري با همسايگان بيشتر شود ثبات اقتصادي نيز بيشتر خواهد شد پس بايد به تقويت و توسعه اين بخش توجه كنيم، اضافه كرد: در ماه هاي اخير با تخليه و بارگيري كالاهاي اساسي در بنادر مازندران ، عملكرد حمل و نقلي دريايي در خزر مهمتر نيز شده است.
مديركل بنادر و دريانوردي مازندران با اشاره به تحريم و اينكه وقتي كالا به دست مردم نرسد بن بست اقتصادي ايجاد مي شود و دولت و نظام براي رسيدن به اهداف با مشكل مواجه مي شوند، افزود: اكنون همه شرائط و امكانات براي حمل و نقل و تخليه و بارگيري كالاهاي اساسي در بنادر خزر مهيا است.
انزانپور با بيان اينكه بندر نوشهر به عنوان قديمي ترين بندر درياي خزر با 80 سال قدمت توسعه هاي زير ساختي زيادي در چهل سال انقلاب به خود گرفته است، توضيح داد: با ايجاد 2بندر تجاري امير آباد و فريدونكنار در مازندران حمل و نقل و تخليه و بارگيري سالانه انواع كالا از 100هزار تن قبل از انقلاب امروز به ظرفيت 15ميليون تن رسيده است.
وي به جود 33اسكله و مهيا بودن حمل و نقل رو رو جاده اي و ريلي در بنادر مازندران اشاره كرد و ادامه داد: در ترانزيت انواع محصولات كشاورزي از جمله غلات، گوشت و انواع ميوه ارتباطات حمل و نقلي فراگيري بين شمال ايران با كشورهاي حاشيه درياي خزر بوجود آمده است.
انزانپور وجود بنادر نوشهر و امير آباد را به عنوان بندر ويژه اقتصادي مازندران دستاورد مهم اقتصادي در سال هاي پس از انقلاب دانست و گفت: دولت هاي مختلف پس از انقلاب سرمايه گذاري هاي زيرساختي هنگفتي را در بنادر مازندران انجام دادند و امروز سرمايه گذاران بخش خصوصي با علاقمندي در اين بنادر مشغول فعاليت و يا متقاضي سرمايه گذاري هستند.
وي به اهميت لجستيك و تكميل حلقه هاي توليد محصولات كشاورزي مازندران، بسته بندي ، صادرات بر اساس نيازها و سلايق كشورهاي هدف را مهم و ضروري توصيف كرد و گفت: بنادر استان آمادگي كامل براي بارگيري و تخليه را دارند.
وي يكي ديگر از ظرفيت هاي بنادر را گردشگري دريايي عنوان كرد و گفت: اگرچه با توجه به اينكه 200روز از سال درياي خزر مواج و توفاني است، اما براي گردشگري دريايي در سه فاز برنامه ريزي شده است.
انزانپور با اشاره به اينكه در مرحله نخست گشت هاي دريايي به صورت پراكنده عملياتي شده است، گفت: با پي گيري و رايزني هاي به عمل آمده ، طرح گردشگري دريايي داخلي در بندرمنطقه ويژه اقتصادي نوشهر قطعي شده و در تابستان سال 97 اجرايي مي شود.
وي به وجود تفاهم نامه اي با موضوع اجراي طرح پايانه مشترك صادرات توسعه مواد غذايي كشاورزي و مسافري داخلي و خارجي به ارزش 78 ميليون يورو ميان سرمايه گذار بخش خصوصي و سازمان بنادر و دريانوردي در منطقه ويژه اقتصادي بندرنوشهر اشاره كرد.
مديركل بنادر و دريانوردي مازندران گفت: براساس اين تفاهم نامه قرار شد سرمايه گذار بخشي از اين ميزان سرمايه را براي خريداري سه فروند كشتي كه يكي كشتي گردشگري داخلي ، دومي حمل كانتينرهاي يخچال دار و سومي نيز بار و مسافر به آستاراخان روسيه و بندر آكتائو قزاقستان خريداري كند.
انزانپور به اهميت اصلاح و بازنگري مقررات و قوانين دستگاه هاي اجرايي به ويژه استاندارد، گمرگ ، حمل و نقل ، دامپزشكي و قرنطينه اشاره كرد و گفت: امروز به رغم اينكه سرمايه گذاران زيادي در حوزه صادرات و واردات متقاضي سرمايه گذاري در بنادر استان هستند، اما برخي از مقررات مانع حضور و تجارت آنان مي شود.
انزانپور با بيان اينكه هم اكنون سه هزارو 300شناور داراي پلاك در بنادر مازندران فعال هستند، گفت: 22هزار و 100 نفر نيز از افسران و ملوانان كشتي گواهينامه تردد شناور هايي دريايي گرفتند.
منطقه ويژه اقتصادي بندر نوشهر با مساحتي حدود 40 هكتار از 11 پست اسلكه تجاري ، خدماتي ، تجهيزات مناسب خشكي ، دريايي و نيز آبخور پنج متر نسبت به ساير بنادر شمالي از موقعيت بسيار مناسبي برخوردار است.
طبق آمار منابع رسمي ، اين بندر در حال حاضر ظرفيت تخليه و بارگيري سه ميليون تن كالا در سال را دارد و با عملياتي شدن و اجراي كامل طرح هاي مدنظر در اين بندر پيش بيني مي شود كه اين ميزان ظرفيت به چند برابر در سال هاي آينده افزايش يابد.
بندر و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد نيز در 25 كيلومتري شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع است كه حدود 2 هزار هكتار زمين براي سرمايه گذاري در اختيار دارد و تاكنون نيمي از اين زمين ها در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت.
بندر اميرآباد در بين استان هاي شمالي كشور تنها بندر متصل به شبكه ريلي سراسري است و به دليل داشتن ظرفيت 7.5 ميليون تني و اسكله رورو ريلي در دست ساخت به عنوان پايلوت واردات غلات كشور معرفي شد كه حدود 207 هزار تن ظرفيت سيلويي براي دپو غلات دارد.
سومين بندر استان مازندران بندر فريدونكنار است كه با توجه به اينكه از طريق جاده هاي هراز و فيروزكوه به مركز كشور مرتبط و عمده فعاليت با اهداف چند منظوره به ويژه با اولويت در تخليه و بارگيري مواد نفتي، غلات و كالاهاي عمومي در نظر گرفته شد و سالانه توانايي بارگيري و تخليه بيش از 700 هزار تن كالا را دارد.
اين بندر كه 69 هكتار وسعت دارد در پي گسترش مبادلات بازرگاني با كشورهاي حاشيه درياي خزر، سال 1386 به عنوان بندر بخش خصوصي آغاز به كار كرد.
6990/1899
۰ نفر