تحول در آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است

تهران- ایرنا - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: عزم ملی برای تحول در آموزش و پرورش نیاز است و در این راستا دولت، ملت و مردم باید همگام باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش ایرنا، رضامراد صحرایی روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، برای ارائه برنامه‌های پیشنهادی خود به منظور دریافت رأی اعتماد از نمایندگان، اظهار داشت: اگر ایران قوی، اقتصاد مناسب و آینده می‌خواهیم، راه آن داشتن آموزش و پرورش قوی است اما اکنون حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست؛ برای اینکه آموزش و پرورش به جایگاه مناسب برسد، باید همه همگام باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزان، افزود: تحولات بسیار پیچیده هستند و با نسلی مواجه هستیم که تجربه زیاد و پیچیدگی دارند و باید خلأ شناختی را با این نسل رفع کنیم؛ باید دانش‌آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی دور کنیم و سبک ایرانی اسلامی برای دختران ایجاد کنیم.

صحرایی ادامه داد: باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. نمره علمی برای معلمی کافی نیست بلکه باید عشق به تدریس و خلق‌ و خو هم مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بنده روستازاده‌ای هستم از خطه زاگرس و هیچ پشتوانه‌ای جز انقلاب نداشتم؛ بنابراین می‌گویم نقطه نجات ما مدرسه و کلاس درس است و باید هر مدرسه یک مهارت‌سرا شود و هر دانش‌آموز باید یک مهارت بیاموزد.

صحرایی اظهار کرد: خانواده مهم‌ترین رکن تربیت است، اگر مثلث مدرسه، مسجد و خانواده شکل گیرد همه مشکلات قابل حل است.

وی تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که تربیت و تزکیه مهم‌تر از آموزش است اما اکنون کمبود ۵۹ هزار مربی پرورشی داریم که امسال ۱۱ هزار معلم پرورشی جذب می‌کنیم و باید تا پنج سال آینده این روند ادامه داشته باشد تا این کمبود جبران شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: در چند روز اخیر، تذکرات بسیاری به من دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده و به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود؛  در چهارچوب مسیر انقلاب سیاست‌ورزی خواهیم کرد اما سیاست‌زدگی نخواهیم کرد.

صحرایی افزود: برای آموزش و پرورش یک برنامه تدوین شد که پنج چالش‌ را در آن مشخص کردیم؛ ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول، کم‌توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه‌های آموزش و پرورش، ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی و فناورانه و منابع و مصارف آموزش چالش های عمده نظام آموزش و پرورش است.

ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول، کم‌توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه‌های آموزش و پرورش، ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی و فناورانه و منابع و مصارف آموزش چالش های عمده نظام آموزش و پرورش است

وی ادامه داد: ۹۷ و نیم درصد بودجه آموزش و پرورش پرسنلی است؛ پس چگونه با این رقم ‌می‌توان اقدامات تحولی برای جمعیت ۱۶ میلیونی دانش‌آموزان داشت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چالش چهارم را ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزش و پرورشی دانست و گفت: فرزندان در اختیار آموزش و پرورش هستند در این راستا باید از خودمان بپرسیم که پس از ۱۲ سال چه چیزی به دانش‌آموزان آموزش داده‌ایم؛ حافظه‌محوری از مشکلات است.

صحرایی افزود: جهت‌گیری عدالت ستیز و کاهش فرصت‌های برابر از دیگر چالش‌هاست؛ هنوز کلاس‌های مختلط در کشور وجود دارد و مدارس شبانه‌روزی و عشایر نتوانسته‌اند به دلیل فقر امکانات، مشکلات فرزندان ما را حل کنند.

تکمیل فرایند رتبه‌بندی؛ مهم‌ترین برنامه فوری آموزش و پرورش 

وی اضافه کرد: ۲ دسته برنامه فوری و برنامه برای افق ۲ ساله و ریل‌گذاری برای پس از آن در نظر گرفته شده است؛ مهم‌ترین برنامه فوری تکمیل فرایند رتبه‌بندی است، در این موضوع نتوانستیم نتیجه مورد انتظار را بدست آوریم، آیین‌نامه‌ای که نوشته شده، برای رتبه‌بندی معلمان مناسب نبود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: آیین‌نامه باید بر مبنای وظایف معلمان باشد، اکنون بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفتند و نزدیک ۳۰۰ هزار نفر اعتراض کردند و همه امکانات لازم برای بررسی اعتراضات آنها فراهم شده است.

صحرایی ادامه داد: قول من به معلمان این است که این آیین‌نامه اصلاح شود و در مسیر درست قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی در نیروی انسانی گفت: در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی وجود دارد و میزان زیادی بازنشستگی داریم و از چندین سال پیش کمبود معلم مطرح بوده است، یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون استخدامی دیگر هم پیش از مهر برگزار می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امتحانات نهایی امسال ۴۰درصد ضریب تاثیر قطعی در کنکور دارد، ۵ هزار و ۶۰ حوزه امتحانی داریم، ممکن است که آزمونی در جایی با تاخیر شروع شده باشد، وظیفه من این است که سلامت آزمون و روایی سوالات را تضمین کنم. سوالات امتحانات متناسب با ماموریت کتب درسی طراحی شده‌اند.

صحرایی عنوان کرد: موضوع دیگر تخصیص فوق العاده ویژه برای کارکنان و معلمان و تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران است. مهرآفرینان را سال گذشته گفتید که باید استخدام آنها قطعی شود اما کاری در این راستا انجام نشد و اکنون سامانه برای بارگذاری مدارک آنها باز شده است و کار ما در مرحله تصمیم‌گیری است.

وی افزود: نیروهای خرید خدمات باید یک‌بار برای همیشه تعیین تکلیف شوند، معتقدم نیروهای خرید خدمات باید قرارداد معین و در مرحله بعد راه استخدام آنها باز شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: سرایداران از ما انتظار دارند، حقوق آنها کمتر از تو جیبی برخی از ماست که البته فوق‌العاده ویژه برای آنها در نظر گرفتیم.

صحرایی به فعال‌سازی ۱۰ هزار مدرسه به عنوان کانون تربیت در محله اشاره کرد و گفت: هرسال تابستان نگران هستیم و این کار شروع شده است. همچنین استقرار یک کمیته فوریت‌ها در آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارد.

وی درباره هشت برنامه اصلی خود اظهار کرد: تا پایان دولت با این برنامه‌ها می‌توان یک تحول ایجاد کرد. اجرایی سازی سند تحول بنیادین، تحول در ساز و کار جذب و تحول در توانمندسازی معلمان، کارآمدسازی نظامات و سازو کارهای راهبری و کیفیت بخشی برنامه‌هاست.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: تمرکز بر مدرسه، کارآمدسازی نظام تخصیص، مصرف و تنظیم منابع مالی، استانداردسازی و توسعه فضا و تجهیزات و فناوری و ارتقا توانمندی خانواده است و در ذیل این هشت برنامه ۹۰ اقدام مستند به سند تحول و بیانات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلی نظام طراحی شده است.

صحرایی با بیان اینکه راه اجرای سند تحول داشتن دیدگاه تحولی واقع‌بینانه مبتنی بر شناخت است، عنوان کرد: نقشه راه اجرایی‌سازی سند را در کمتر از ۶ ماه آماده خواهیم کرد و نگاشت نهادی و حقوقی، رسانه‌ای و مدرسه‌ای سند است که در همین سال جاری آماده خواهیم کرد. ۱۷ قانون برای اجرای سند تحول نیاز است.

وی افزود: هیچ تحولی در کشور بدون همدلی معلمان امکانپذیر نیست، معلمان بهترین‌ مشاوران در حوزه تعلیم و تربیت هستند. در فاصله سال‌های ۵۹ تا ۸۳، ۸۱۶ هزار و ۴۵۰ معلم گرفته‌ایم که تقریبا همه از مسیر تربیت معلم بوده‌اند و از فاصله سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰، ۵۰۴ هزار معلم گرفته‌ایم که زیر ۲۰درصد از مسیر تربیت معلم هستند، معلم باید شخصیت خودش ساخته شود تا بتواند شخصیت بسازد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: کنکور اختصاصی تربیت معلم، به خدمت‌گرفتن دکتر معلمان آموزش و پرورش برای تدریس، پذیرش افراد ممتاز از سایر دانشگاه‌ها در سال آخر، تاسیس مرکز ملی توانمندسازی معلمان و تاسیس ۲ پردیس تربیت مدیر و مربی پرورشی از جمله برنامه‌های تحولی در این حوزه است.

صحرایی افزود: خیر صندوق ذخیره فرهنگیان باید به معلم برسد اما نمی‌رسد؛ صندوق ذخیره فرهنگیان به جای هواپیما اگر قطار می‌خرید و به جای ساخت خانه در مناطق گران قیمت برای معلمان خانه می‌خرید، امروز وضعیت معلمان بسیار بهتر بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha