پارلمان پاکستان از پیگیری پروژه مشترک گازی با ایران عقب نشینی نخواهد کرد

اسلام‌آباد- ایرنا - رئیس کمیسیون حسابرسی مجلس پاکستان با حمایت از طرح‌های مشترک انرژی با جمهوری اسلامی ایران، از رویکرد دوگانه غرب در قبال همکاری‌های دو کشور انتقاد کرد و افزود: پروژه گازی ایران به سود پاکستان است و ما در پارلمان از منافع خود و پیگیری این طرح عقب نشینی نخواهیم کرد.

«نور عالم خان» روز شنبه طی گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد با یادآوری نشست اخیر کمیسیون حسابرسی پارلمان ملی برای بررسی جریمه احتمالی پاکستان به دلیل عدم تکمیل پروژه گاز ایران که در قرارداد میان دو کشور قید شده است، گفت که کمیسیون مجلس از مسوولان وزارت خارجه پاکستان خواسته تا این موضوع را با طرف آمریکایی مطرح کرده و موضع آنان را به پارلمان پاکستان اعلام کنند.

وی اظهار داشت که طبق قرارداد گازی با ایران اگر پاکستان به تعهدات خود عمل نکند مجبور به پرداخت ۱۸ میلیارد دلار جریمه خواهد بود اما دلیل این مشکل پاکستان نیست بلکه باید طرف آمریکایی پاسخگو باشد و اگر آنان با این طرح مخالف هستند طبیعتا باید مسوول پرداخت این جریمه نیز باشند.

این مقام پارلمانی پاکستان با حمایت از اجرای طرح‌های مشترک انرژی با ایران و تمجید از افتتاح اخیر طرح انتقال برق پولان-گبد میان دو کشور، افزود: پارلمان پاکستان از توسعه روابط با همه کشورها به ویژه ایران که همسایه نزدیک ما است، حمایت می‌کند و ما به فکر منافع ملی خودمان هستیم.

وی تاکید کرد که منافع ملی پاکستان ایجاب می‌کند که ما از حق خود عقب نشینی نکنیم و قویا سرنوشت پروژه مشترک گازی با ایران را پیگیری خواهیم کرد. جلسه آتی کمیسیون حسابرسی مجلس پاکستان پس از دریافت پاسخ از آمریکا توسط وزارت امور خارجه پاکستان برگزار خواهد شد و ما پیگیری این موضوع خواهیم بود.

نور عالم خان با انتقاد از رویکرد دوگانه غرب در قبال کشورهای مسلمان، اظهار داشت که اگر آمریکایی‌ها مشتاق به همکاری با دیگر کشورها مانند هند در حوزه انرژی هستند چرا رفتار آنان با پاکستان فرق دارد.

اواخر فروردین ماه امسال قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان به اطلاع کمیته روابط خارجی مجلس این کشور رساند که اسلام‌آباد برای پیشبرد طرح انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران، مصمم و تکمیل آن همچنان اولویت کاری دولت پاکستان است.

«اسد مجید خان» در این جلسه درحالی مواضع دولت اسلام‌آباد برای پیشبرد طرح گازی با ایران را تکرار کرد که همسایه شرقی با گذشت حدود یک دهه از مهلت تکمیل خط لوله گاز، نتوانسته به وعده خود عمل کند.

رئیس کمیسیون حسابرسی مجلس ملی پاکستان در جلسه روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت این کمیسیون با ابراز نگرانی از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری قرارداد گازی اجرا نشده کشورش با ایران، آمریکا را مقصر اصلی دانست و گفت: اگر آمریکا به جلوگیری از اجرای توافق خط لوله گاز بین ایران و پاکستان ادامه دهد، باید جریمه مربوط به آن را هم بپردازد.

روزنامه پاکستانی «داون» امروز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که اسلام‌آباد از واشنگتن خواسته تا برای جلوگیری از پرداخت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری اجازه دهد تا پاکستان در مسیر پیشبرد طرح گازی با ایران گام بردارد.

در این گزارش با استناد به سفر اوایل ماه جاری میلادی «مصدق ملک» وزیر مشاور امور نفت پاکستان به واشنگتن، آمده است: واشنگتن همچنان درحال بررسی این مطالبه است درحالی که طرف پاکستانی توضیحات لازم را به ایالات متحده ارائه کرده و گفته که از اسلام‌آباد نظر قانونی موظف تا پروژه گاز ایران را تا مارس ۲۰۲۴ (پایان سال ۱۴۰۲) تکمیل کند در غیر این صورت با جریمه ۱۸ میلیارد دلاری روبرو خواهد شد.

منابع خبری پاکستان اخیرا گزارش دادند: پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مطالبه تهران از اسلام‌آباد برای تکمیل طرح گازی و یا پرداخت غرامت، مقامات پاکستانی ابتکار جدید دیپلماتیک برای دریافت معافیت از تحریم‌های یکجانبه آمریکا جهت تکمیل پرونده انتقال گاز از ایران را در دستورکار قرار دادند.

روزنامه پاکستانی «نیوز» در این خصوص نوشت: مقامات ارشد این کشور در جلسه‌ای به ریاست شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برای دیپلماسی جدید در جهت پیشبرد طرح گازی با ایران تصمیم گرفتند و موانع موجود ناشی از تحریم‌های یکجانبه را با آمریکا مطرح خواهند کرد.

این روزنامه انگلیسی زبان نوشت: حقیقت امر این است که پاکستان به دنبال راهی برای رفع موانع تحریمی آمریکا از مسیر پروژه انتقال گاز ایران است و همزمان اسلام‌آباد تلاش می‌کند تا تهران را متقاعد نماید که پاکستان تمامی تلاش‌های خود را به کار خواهد گرفت تا متحمل مجازات حقوقی ایران نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha