هشت کشور دنیا درگیر اجرای پروژه استراتژی‌های اصلاحی تولید توت هستند

سنندج-ایرنا- یکی از محققان بخش کشاورزی کشور ایتالیا گفت: هشت کشور دنیا و ۲۰ موسسه تحقیقاتی درگیر اجرای پروژه استراتژی‌های اصلاحی برای تولید انواع توت به ویژه توت فرنگی هستند.

به گزارش ایرنا، پروفسور برونو مِزِتی روز چهارشنبه از طریق ویدئوکنفرانس در کنفرانس بین المللی یافته های تحقیقاتی توت فرنگی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۲۰۲۱ اجرای پروژه استراتژی‌های اصلاحی برای تولید انواع توت به ویژه توت فرنگی را آغاز کردیم و پروژه توسط ۲۰ موسسه تحقیقاتی از هشت کشور اتحادیه اروپا در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: با اجرای این پروژه مراکزی که ذخایر ژنتیکی انواع توت را داشتند باهم ارتباط برقرار کردند و با استفاده از تکنولوژی های نوین و نظرسنجی مصرف کنندگان، در حال تحقیق در این زمینه هستیم.

این محقق بخش کشاورزی کشور ایتالیا با اشاره به اینکه این پروژه چهار ساله است، بیان کرد: هدف این پروژه اصلاح ارقام در راستای تولید ارقام سازگار با محیط های مختلف است و هچنین ارقامی که بتوانند در مقابل تنش ها و تغییرات اقلیمی مقاوم باشند.

وی با بیان اینکه هم اکنون برروی ۲ هزار رقم جمع آوری شده در حال فعالیت هستیم، گفت: کشورهای دیگر خارج از اتحادیه اروپا هم می توانند با ما در بحث تبادل ذخایر ژنتیکی همکاری داشته باشند.

۶۵ مقاله علمی به این کنفرانس ارسال شد که از این تعداد ۲۵ مقاله در قالب سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه می شود.

از سوم تا پنج خرداد سال جاری سه رویداد مهم شامل کنفرانس علمی یافته های تحقیقاتی، همایش سرمایه گذاری و جشنواره توت فرنگی روستای شیان در استان کردستان برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha