عوامل فرهنگی بیش از مسایل اقتصادی در موضوع فرزندآوری دخیل است

مشهد- ایرنا- رییس بسیج جامعه زنان خراسان رضوی گفت: در موضوع فرزندآوری بیش از آن که عوامل اقتصادی دخیل باشد عوامل فرهنگی دخالت دارد چنان که به مدت چند دهه، اقدامات فرهنگی با شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" موج آفرینی و تبلیغ شد و همه ظرفیتها برای آن به کار رفت و اثر خود را نشان داد.

رویا حیدرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:امروز هم که نیازمند افزایش جمعیت هستیم باید همت پررنگ شود و موج آفرینی برای نشاط و پویایی بیشتر ایجاد و تمام ظرفیت ها به این سمت برده شود.

وی تاکید کرد: برای افزایش جمعیت هنوز همه مسوولان همت کامل خود را به کار نگرفته اند و همه ظرفیتها پای کار نیامده است و اگر این موضوع جبران نشود در سال ۱۴۲۰ به ویروس سالمندی مبتلا خواهیم شد.

رییس بسیج جامعه زنان خراسان رضوی گفت:سال گذشته ۱۰۱ هزار و ۷۴۴ نفر در این استان متولد شدند و سهم طرحهای مختلف بسیج در طرح جوانی جمعیت حدود هشت درصد متولدان استان است و به نظر می رسد پارسال هفت هزار و ۸۸۲ نفر با اقدامات ترویجی و تبلیغی و حمایتی بسیج در طرح "ایران جوان بمان" در این استان متولد شده اند که برگزاری کارگاههای آموزشی و مشاوره و ازدواج آسان از جمله این برنامه هاست.

حیدرزاده افزود: کمک به افزایش نرخ ازدواج، تحکیم بنیان خانواده، اجرای اقدامات تشویقی و ترغیبی از جمله اهداف عملیاتی در طرح جوانی جمعیت در بسیج است و در این راستا شبکه سازی مردمی، تربیت مربیان، مبلغان و مروجان، توانمندسازی و مهارت افزایی، مشاوره تخصصی، تبلیغ و ترویج افزایش جمعیت در قالب تولیدات رسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی دنبال می‌شود.

وی اقدامات حمایتی از جمله توزیع بسته‌های حمایتی، تهیه جهیزیه و سیسمونی و برگزاری جشن ازدواج آسان را از دیگر اقدامات در حال انجام برشمرد و ادامه داد: سال قبل در این زمینه هزار و ۱۴۶ مورد پیشگیری از طلاق و ۲ هزار و ۵۴۲ مورد ازدواج آسان در استان به واسطه برنامه های مختلف در رده های بسیج انجام شد.

وی با بیان این که اهمیت موضوع افزایش و جوانی جمعیت فقط محدود به هفته ملی جمعیت نیست افزود: معرفی خانواده های موفق در طرح "شکوه مادری افتخار پدری" و یا پویش "نوبت ما" از دیگر اقدامات جریان ساز ی است که در حال انجام در طول سال ادامه دارد. در پویش "نوبت ماست" هر کس متناسب با ظرفیتی که دارد سهم خود را در حمایت از جوانی جمعیت می تواند انجام دهد مشخص می‌کند.

رییس بسیج جامعه زنان خراسان رضوی گفت: در خصوص تهیه مسکن برای خانواده های پرجمعیت، طرحهایی را موسسه مسکن بسیجیان مد نظر دارد و ارگانهای دولتی هم باید برای خانواده های پرجمعیت تسهیلات ویژه در نظر بگیرند.همچنین مالکانی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند شناسایی شوند که این موضوع در حال انجام است.

۲۴ تا ۳۰ اردیبشهت به نام هفته جوانی جمعیت نام‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha