راهبردهای تبلیغاتی نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام شد

تهران- ایرنا- راهبرد تبلیغاتی دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام شد که بر اساس آن، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور از مناطق زلزله زده بازدید کرده و بر برنامه‌های تلویزیونی تمرکز خواهد کرد و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت نیز فعالیت میدانی خود را افزایش خواهد داد.

به گزارش ایرنا، مردم ترکیه روز یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برای انتخاب رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند که به علت کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم راه یافتند.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آرا و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد رای مردم به دور دوم راه یافته‌اند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده پنج سال پیش و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش از برگزاری انتخابات کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد و سینان اوغان نامزد دیگر این رقابت نیز توانست ۵.۱۷ درصد آرای مردمی را کسب کند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

شبکه تی. آر. تی خبر امروز چهارشنبه گزارش داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، در ادامه این رقابت‌، تبلیغات انتخاباتی خود را در درجه اول بر برنامه‌های تلویزیونی متمرکز خواهد کرد و در روزهای منتهی به رای‌گیری، چندین سفر به مناطق زلزله زده ترکیه خواهد داشت.

بنا به اعلام این رسانه، اردوغان قرار است علاوه بر سخنرانی در شهرهای زلزله زده، در برخی از استان‌هایی که میزان آرای وی در آنها بالاست، با حضور در تجمعات انتخاباتی سخنرانی کند.

اردوغان همچنین بعد از منصوب کردن اعضای جدید شورای مرکزی حزب عدالت و توسعه و با صدور پیامی خطاب به اعضای حزب خود با بیان اینکه «هرگز سستی نکنید»، با اشاره به عقب بودن از رقیب خود در شهرهای آنکارا، ازمیر و استانبول گفت: این شهرها، آرای بالایی دارند و به همین علت در این شهرها جلسات تبلیغات شهری برگزار خواهد شد.

بنا به گزارش شبکه تی. آر. تی خبر، اردوغان که در دور اول انتخابات بر «ثبات» و «یکپارچگی» در سخنرانی هایش تأکید می‌کرد، قرار است در دور دوم بر کسب اکثریت پارلمان از سوی ائتلاف جمهور و ادامه نظام حکومتی ریاستی تاکید کند.

به گزارش این رسانه، کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت هم برنامه تبلیغاتی خود را بر بازدید از اماکن راهبردی و مهم ترکیه متمرکز کرده است.

شبکه تی. آر. تی خبر همچنین گزارش داد که حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و قلیچداراوغلو در دور دوم تبلیغات انتخاباتی با تاکید بر تروریسم، وارد میدان خواهند شد و بر این پیام که وی با همه اشکال تروریسم مخالف است، تاکید خواهند کرد.

این راهبرد تبلیغاتی قلیچداراوغلو در حالی در مدت ۱۰ روز آینده دنبال خواهد شد که اردوغان طی سه ماه گذشته به علت حمایت همه ارکان گروه تروریستی پ. ک.ک از قلیچداراوغلو و نیز حمایت احزاب کُردی که وی آنها را حامیان تروریسم و پ. ک.ک می خواند، او را نامزد تروریست‌ها در رقابت انتخاباتی معرفی می کرد.

شبکه تی. آر. تی خبر همچنین گزارش داد که قلیچداراوغلو در دور دوم تبلیغات انتخاباتی به جای برنامه‌های پر ازدحام، مثل اردوغان رقیب انتخاباتی خود بر حضور در مناطق زلزله زده متمرکز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در جریان انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری روز یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ترکیه که منجر به راهیابی دو نامزد ریاست جمهوری به دور دوم شد، ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور برگزیده شدند.

بر اساس آرای مردمی، ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) با کسب ۴۹.۳۱ درصد آرا توانست ۳۲۱ کرسی مجلس این کشور و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

همچنین بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانست با کسب ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی در این انتخابات، ۲۱۳ کرسی مجلس ترکیه در اختیار بگیرد.

ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) نیز در این رقابت ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی مجلس ملی ترکیه را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز به علت کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و نرسیدن به حد نصاب هفت درصد برای حضور در پارلمان، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق‌ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی، حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافتند.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸.۸۴ درصد واجدان شرایط و نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی نیز بیش از ۸۷ درصد بوده است.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره پارلمان ترکیه نیز پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha