مجلس ترکیه با منتخبان دوره جدید آغاز فعالیت می کند

تهران- ایرنا- ۶۰۰ نماینده منتخب بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه که در جریان انتخابات پارلمانی روز گذشته (دوشنبه) برگزیده شدند، برابر قانون و آیین نامه داخلی مجلس این کشور، سه روز پس از اعلام قطعی نتایج، فعالیت خود را آغاز می کنند.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا و به نقل از شبکه ان. تی. وی ترکیه، مجمع عمومی مجلس ملی ترکیه بدون فراخوان در ساعت ۱۴ سومین روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات توسط شورای عالی انتخابات تشکیل و در ابتدای جلسه آن، مراسم تحلیف و سوگند نمایندگان منتخب برگزار می شود.

این مراسم سوگند در حالی برگزار می شود که یکی از نمایندگان متن قانون اساسی را با صدای بلند از روی تریبون می خواند و نمایندگان منتخب بر اساس حروف الفبای نام خانوادگی به ترتیب سوگند یاد می کنند که پاسدار قانون اساسی کشور ترکیه باشند.

بر اساس قوانین داخلی مجلس ترکیه، نمایندگانی که در مراسم تحلیف حضور ندارند، می توانند در ابتدای اولین جلسه‌ای که شرکت می کنند، سوگند یاد کنند و نمایندگانی که از ادای سوگند امتناع کنند، از حقوق ناشی از نمایندگی محروم می شوند.

براساس قوانین ترکیه، در نخستین جلسه آغاز دوره فعالیت مجلس این کشور، تا زمان انتخاب رئیس، مسن ترین فرد به عنوان رئیس موقت و دومین فرد مسن نیز به عنوان معاون مجلس انتخاب می شود.

برای انتخاب رئیس مجلس ترکیه، دو بار انتخابات برگزار می شود که مدت دوره نخست ۲ سال و مدت دوره دوم تصدی، سه سال تعیین شده است.

نامزدهای ریاست مجلس ملی ترکیه از میان اعضای مجلس ظرف پنج روز از روز تشکیل مجمع و پس از انتخابات عمومی نمایندگان به شورای ریاست معرفی می شوند و مجلس به طور خودکار در روز انتخابات تشکیل جلسه داده و انتخاب رئیس مجلس با رای مخفی انجام می شود.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۱ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی، ۲۱۳ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز به علت کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و نرسیدن به حد نصاب هفت درصد برای حضور در پارلمان، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذته (یک شنبه) از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

منتخبان مردم در مجلس ترکیه که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha