وزیر میراث فرهنگی از پُل تاتاو میاندوآب بازدید کرد

مهاباد - ایرنا - وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پُل تاریخی تاتاو در شهرستان میاندوآب بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی عصر پنجشنبه بعد از حضور در میاندوآب از پل تاریخی تاتاو این شهرستان بازدید و بر حفظ و نگهداری بیشتر از این پُل تاریخی و فراهم کردن زمینه حضور گردشگران و علاقمندان برای بازدید از این اثر تاریخی تاکید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز همچنین از کمپ گردشگری سد نوروزلو و طرح ساحل‌سازی زرینه‌رود در شهرستان میاندوآب و بسترها و ظرفیت‌های گردشگری اطراف این رودخانه نیز بازدید کرد.

وزیر میراث فرهنگی از پُل تاتاو میاندوآب بازدید کرد

ضرغامی صبح امروز از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان، قلعه اربابی افشار، چمن متحرک روستای بدرلو و ۲ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان تکاب نیز بازدید کرد و عصر دیروز با حضور در شاهین‌دژ ضمن شرکت در جلسه شورای داری این شهرستان، از جاذبه های گردشگری، حمام تاریخی قپان، سواحل رودخانه زرینه رود و اقامتگاه های بوم گردی شاهین‌دژ نیز بازدید کرده بود.

به گزارش ایرنا، پل تاتاو میاندوآب به عنوان یکی از آثار تاریخی برجسته و زیبا در قسمت غربی شهر میاندوآب قرار دارد.

این پل تاریخی در ۲۹ تیر ۱۳۷۷ شمسی با شمارهٔ ثبت ۲۰۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در مناسبت های مختلف سال به ویژه ایام نوروز میزبان جمع قابل توجهی از گردشگران است.

وزیر میراث فرهنگی از پُل تاتاو میاندوآب بازدید کرد

این اثر در سه کیلومتری جاده میاندوآب به مهاباد، بر روی رودخانه سیمینه ‌رود (تاتاو) ساخته شده است و گردشگران را به تاریخ کهن این منطقه سوق می دهد.

این پل پنج دهنه در دوره صفویه احداث و قوس‌های جناغی آن با آجر و ملات ساروج ساخته شده است.

پایه‌های پل از قلوه سنگ و سنگ‌های تراشیده سفید آهکی بنا شده و معماران قبل از آغاز به‌ ساخت پایه‌های پل، بستر و شالوده مناسبی برای آن فراهم‌ کرده‌ و بستر رودخانه را با قطعات بزرگ سنگ، سنگ فرش‌ کرده‌اند.

بنا به گفته کارشناس باستان شناسی پایه های این پل از سنگ تراشیده شده تیشه ای از جنس تراورتن است و در زیر آن برای جلوگیری از ضربه ها و شدت آب از موج شکن استفاده شده و طاق های پل نیز به صورت ۲ پوشه و قوسی است.

در میاندوآب بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که ۴۳ اثر از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha