وزیر میراث فرهنگی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تکاب بازدید کرد

ارومیه - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هیات همراه پس از حضور در مزار شهدای گمنام تکاب و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، از جاذبه‌های تاریخی و اماکن گردشگری شهرستان تکاب بازدید کرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی، ضرغامی روز پنجشنبه در ادامه سفر خود به جنوب استان آذربایجان غربی با همراهی نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و با استقبال فرماندار و جمعی از مسوولان تکاب وارد این شهرستان شد و از قلعه‌های اربابی «ساعد سلطان تکاب» که تحت مالکیت جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی است، بازدید کرد.

وزیر میراث فرهنگی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تکاب بازدید کرد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سپس از جاذبه گردشگری بی نظیر چمن متحرک (چملی‌گول) تکاب بازدید کرد.

چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی‌هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.

این چمن به صورت جزیره‌ای متحرک با مساحت بیش از ۱۰۰ مترمربع بر روی برکه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می ‌کند و همین امر موجب منحصر به ‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده ‌است.

کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است در میان دره‌ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گل‌های زیبا اطراف آن جلوه‌ای خاص و طبیعی و زیبا به آن بخشیده‌ است.

وزیر میراث فرهنگی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تکاب بازدید کرد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر خود به تکاب وارد روستای بدرلو شد و با اهالی آن به گفت‌ وگوی صمیمانه پرداخت.

ضرغامی در دیدار با مردم این روستا با اشاره به اینکه این روستا از روستاهای هدف گردشگری است، قول مساعد برای حمایت از موضوع گردشگری روستای بدرلو داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در حاشیه بازدید وزیر گفت: بازدید از ظرفیت‌های گردشگری و بررسی مسایل و مشکلات مرتبط با این بخش از مهمترین برنامه‌های سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهرستان تکاب است.

مرتضی صفری افزود: توسعه به صنعت گردشگری، حمایت از سرمایه‌گذاران این صنعت و توجه به زیرساخت ها بویزه راه دسترسی به اماکن گردشگری و تاریخی از جمله مواردی بود که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان بر انها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برجسته ترین آثار تاریخی در حوزه گردشگری آذربایجان غربی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب است که با داشتن یک مجموعه ثبت جهانی و ۱۵۵ اثر ثبت ملی یکی از شهرستان‌های کهن، باتمدن و تاریخی کشورمان است تمدنی که در دل خود اسرار ناشناخته زیادی از گذشتگان به میراث دارد.

مجموعه تخت سلیمان که در دوره‌های مختلف تاریخی محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بوده در جنوب‌شرقی آذربایجان‌غربی و در ۴۵ کیلومتری شهر تکاب واقع شده از دوره ساسانیان باقی‌مانده است و با بخش‌های مختلفی همچون تالار ستون دار، ایوان خسرو، دروازه ها و دیوارهای مستحکم‌اش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می‌رود.

وزیر میراث فرهنگی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تکاب بازدید کرد

این مجموعه میراث فرهنگی که با دریاچه‌ای اسرارآمیز در وسط بقایای تاریخی آن در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید به عقیده باستان‌شناسان در قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته‌است و هم اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در این مجموعه به چشم می‌خورد.

بازدید از زندان سلیمان، آب گرم قینرجه و حضور در جلسه شورای اداری از برنامه‌های سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به تکاب است.

ضرغامی در سفر ۲ روزه به جنوب استان آذربایجان‌غربی از اماکن تاریخی و طبیعی شهرستان‌های شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب بازدید می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر چهارشنبه از حمام تاریخی «قپان» شاهین دژ بازدید و بر مرمت آن تاکید کرد او همچنین با اهالی بومی منطقه دیدار و در شورای اداری این شهرستان شرکت کرد.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.

تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha