امام جمعه بیرجند: مسجد باید به جایگاه اصلی و اثرگذار خود بازگردد

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: باید با به‌کارگیری شیوه‌ها و طرح‌های کارشناسی و موفق، مساجد در جامعه به جایگاه اصلی و اثرگذار خود بازگردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز چهارشنبه در دیدار دبیران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان افزود: جایگاه مسجد در اسلام و مسجد نبوی مربوط به انسان‌های پاک بوده که همه برنامه‌های آنان تربیت، اخلاق و ایثار است اما آنچه بعد از رحلت رسول اکرم (ص) اتفاق افتاد و حضرت هم نسبت به آن هشدار دادند، فتنه‌ها همچون پاره‌های شب بود اما این هشدارها هم افاقه نکرد و شرایط تغییر کرد.

وی گفت: مسجد با استعداد خاصی که در تعلیمات اسلام داشت، بعدها تبدیل به پایگاه پادشاهان خودسر شد و همین طور مریض‌گونه‌ جلو آمد تا در دوران استعمار جایگاه اصلی مسجد به جایگاه ضد آن تبدیل شد اکنون هم شاهدیم از مسجد چه استفاده‌های استعماری می‌شود که نمونه آن استفاده وهابیت و داعش از مساجد است.

امام جمعه بیرجند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فضیلت و امام راحل که در این راه تا پای جان ایستادند ادامه داد: در این مقطع از تاریخ که به تعبیر مقام معظم رهبری پیچ تاریخی است و جهان را تغییر می‌دهند برای شناخت انقلاب و ابعادش نیاز به سرمایه آگاهی است.

وی با بیان اینکه این انقلاب نه تنها برای نجات مسلمانان بلکه برای نجات نوع بشر است گفت: آنچه دشمنان در ذهن می‌پروراندند که سلطه مطلق بر جهان داشته باشند و جهان، تک قطبی باشد به ویژه بعد از سقوط شوروی که زمینه آن فراهم بود ولی آنچه توانست تفکر لیبرالی را زمینگیر کند، انقلاب اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: اگرچه با هزینه‌های زیاد امروز دنیا از آن خطر بزرگ دور شده اما نیازمند کار و تلاش است تا به سرمنزل مقصود برسد که یکی از پایگاه‌های مهم در نجات نوع بشر مسجد است اما هزار و ۴۰۰ سال در انزوا، خالی از برنامه و طرح‌های لازم و واجب بود که خود به خود ایجاب می‌کند در یک آزمون و خطا باید همه چیز را به جان خرید و مسجد را به جایگاه اصلی آن برگرداند.

وی یادآور شد: کارهایی که باید انجام شود که به مسجد به جایگاه اصلی برگردد به صورت شخصی و سلیقه‌ای نمی‌شود و به طور مسلم باید کمبوها مطرح و راه‌های رفع آن سنجیده شود تا در قالب طرح‌های دانش‌بنیان با مطالعه و استفاده از تجربه به هدف برسیم و اینکه در طرح‌های مختلفی موفق شده‌ایم مایه امیدواری است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: از طرفی در چهل و اندی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، سیاست‌های گوناگون آمده که خود یک مساله است و به صورت آشکار یا پنهان با اندیشه‌های دیگران مانع ایجاد شده و اگر در یک روش صحیح بود امروز با آرمان‌های خودمان فاصله بسیار کمی داشتیم لذا این عوامل مزید بر علت شده زیرا سیاست‌های مختلف، مشکوک و بعضا آلوده در این راه مشکل ایجاد کرده است.

وی افزود: از آنجایی که انقلاب اسلامی از قبل‌ طبق احادیث چه در روایات و تفاسیر قرآن چه توسط انسان‌های عارف واصل پیش‌بینی می‌شد، یک موضوع خلق‌الساعه نبود بلکه موضوع ریشه‌داری است که توانست در این مقطع از تاریخ، کاری بزرگی انجام دهد که هرچه زمان بگذرد عظمت این انقلاب بهتر روشن می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم مسجد را به ظرفیت اصلی و جایگاه اصلی آن برسانیم و یک مسجد اثرگذار بر جامعه داشته باشیم که از آرمان‌های انقلاب ماست نیازمند تلاش و زحمت، جرات، خطرپذیری، آزمون و خطا هستیم که از زمان تاسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ناقص شروع شد اما الان حالت امیدوارکننده‌ای به خود گرفته است.

وی گفت: باید شیوه‌های کاری که در مسجد، محله شهر یا استان به موفقیت می‌رسد به عنوان طرح‌های موفق در قالب بخشنامه به همه کشور اطلاع داده شود شاید انسان‌ها از لحاظ تحصیل و تجربه مساوی باشند اما هر فردی دارای ابتکاراتی است که با افراد همسان خود فرق می‌کند.

امام جمعه بیرجند افزود: برای نمونه شهیدان چمران، صیاد شیرازی و سلیمانی با افراد همسان خود متفاوت بودند و امیدواریم این کار با سرعت و توسعه انجام شود تا به جایگاه اصلی مسجد که از آن فاصله داریم، هرچه زودتر برسیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha