پروژه پارک بزرگ تبریز در مسیر خروج از بلاتکلیفی

تبریز - ایرنا - پروژه «پارک بزرگ تبریز» در دهه‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی مواجه شده و در طی این مدت بارقه‌های امید برای اجرای آن شعله ور نشده است اما اکنون مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی این شهر عزم خود را جزم کرده‌اند تا این پروژه از مسیر بلاتکیفی خارج و اجرای آن بر اساس مرحله بندی آغاز شود.

به گزارش ایرنا، طرح احداث پارک بزرگ تبریز در منتهی الیه شمال غرب تبریز در سال ۱۳۵۰ تصویب شد و قرار بود این پارک در مساحت ۸۸۰ هکتار احداث و به «پارک بزرگ خاورمیانه» تبدیل شود؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۷۰ طرح احداث این پارک مطرح و مقرر شد، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز احداث آن را بر عهده بگیرد.

اجرای آن در دهه های گذشته به دلایلی مانند کشاورزی بودن اراضی محل اجرای طرح، تغییر مداوم مدیران شهری و نبود اجماع در بین نهادهای مسوول و تصمیم ساز به تعویق افتاده است.

پارک بزرگ تبریز که ۲ رودخانه مهران رود و تلخه رود از وسط آن عبور می کند، در صورت تکمیل و بهره‌برداری، نقش ریه تنفسی این شهر را بازی خواهد کرد و به عنوان یکی از مناطق جذب گردشگر به شمار خواهد آمد.

اعضای شورای اسلامی و مدیریت شهری تبریز با درک اهمیت این پروژه مهم زیست محیطی، بخش زیادی از جلسه یکصد و سی و پنجم شورا را به بررسی نقاط ضعف و قوت این پروژه و شنیدن توضیحات و مطالعات مشاور این پروژه اختصاص دادند و در نهایت نیز با کلیات طرح جامع ارایه شده توسط مشاور موافقت کردند و آن را به تصویب رساندند تا مسیر را برای اجرای این پروژه باز کنند.

پروژه پارک بزرگ تبریز در مسیر خروج از بلاتکلیفی
حجت الاسلام رسول برگی، رییس شورای اسلامی تبریز

تاریخچه محله «حکم آباد» باید در طرح پروژه پارک بزرگ تبریز لحاظ شود

رییس شورای اسلامی تبریز در این جلسه با اشاره به طرح ارایه شده از سوی مشاور این پروژه، گفت: در طرح ارایه شده باید تاریخچه محله حکم آباد ( قطب تولید سبزی و صیفی تبریز ) مورد مطالعه قرار گیرد و ملاحضات لازم در طرح اضافه شود.

حجت الاسلام رسول برگی، با بیان اینکه تاریخچه حکم آباد به قرن هفتم هجری و دوره غازان خان (هفتمین ایلخان از سلسله ایلخانیان ایران) می رسد، افزود: در این طرح علاوه بر مطالعات عمرانی باید مسایل فرهنگی اجتماعی منطقه نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

حجت الاسلام رسول برگی، با بیان اینکه تاریخچه حکم آباد به قرن هفتم هجری و دوره غازان خان (هفتمین ایلخان از سلسله ایلخانیان ایران) می رسد، افزود: در این طرح علاوه بر مطالعات عمرانی باید مسایل فرهنگی اجتماعی منطقه نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این منطقه در سالیان گذشته، قطب کشاورزی ایران بود و سبزی و محصولات آن به نقاط مختلف کشور ارسال می شد، یادآور شد: برای مطالعه مسایل فرهنگی اجتماعی این منطقه نیاز به یک مشاور تبریزی است.

رییس شورای اسلامی تبریز همچنین با اشاره به اقدامات شهرداری تبریز برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، گفت: به دنبال این اقدامات و بر اساس شاخص‌های آلودگی هوا، این شهر در ۴۰ روز گذشته جزو پاک‌ترین شهرهای کشور شد.

حجت الاسلام برگی، ادامه داد: عملکرد مدیریت شهری در بازسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌های شرکت واحد، تاکسی و توسعه و تکمیل ایستگاه‌های قطارشهری نقش بسزایی ایفا می کند.

وی اظهار کرد: با وجود فعالیت صنایع آلاینده ماننده پالایشگاه و پتروشیمی در حومه این شهر، حذف نمک‌پاشی و استفاده از محلول در فصل زمستان برای جلوگیری از لغزندگی معابر و نصب درخت مصنوعی جذب گازهای سمی هوا و فلزات سنگین، در پاکی هوای تبریز تاثیر زیادی گذاشته است.

پروژه پارک بزرگ تبریز در مسیر خروج از بلاتکلیفی
محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز

۵۵ درصد از اراضی پارک بزرگ تبریز متعلق به شهرداری است

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز با بیان اینکه پارک بزرگ تبریز دارای حدود ۷۳۳ هکتار وسعت است، گفت: بر اساس نقشه کاداست، ۵۵ درصد از اراضی این پارک متعلق به شهرداری تبریز است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز با بیان اینکه پارک بزرگ تبریز دارای حدود ۷۳۳ هکتار وسعت است، گفت: بر اساس نقشه کاداست، ۵۵ درصد از اراضی این پارک متعلق به شهرداری تبریز است.

محمد عزتی، افزود: پارک بزرگ تبریز از پروژه‌های شهری و از اولین طرح‌های توسعه شهری بوده و در دهه های مختلف، مکمل طرح‌های توسعه‌ای این شهر محسوب شده است.

وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی شهرداری در خصوص پارک بزرگ تبریز برای استفاده از این اراضی در قالب حفظ اراضی کشاورزی و باغات است، اظهار کرد: تهیه نقشه ممیزی این محدوده بر عهده شهرداری و مدیریت شهری تبریز بوده و از خرداد سال ۹۹ تاکنون مطالعات مربوط به این پروژه انجام شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با اشاره به اقدام مشاور این طرح برای تفکیک مالکیت ها، گفت: در این طرح املاک شهرداری تفکیک و کاربری های مختلف بر اساس نیاز منطقه تعریف شده است.

عزتی، با بیان اینکه طرح عملیاتی این پارک باید بر اساس مرحله بندی اجرا شود، ادامه داد: بر اساس طرح ارایه شده کاربری های مختلف مانند پارکینگ، گلخانه‌های شهری، رهباغ و فضاهای تفریحی در این پروژه گنجانده شده است.

وی یادآور شد: طرح پیشنهادی مشاور پس از تصویب در صحن علنی شورای اسلامی این شهر برای تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فرستاده می شود تا پس از تصویب در این شورا، اجرا شود.

پروژه پارک بزرگ تبریز در مسیر خروج از بلاتکلیفی
فریدون بابایی اقدم، عضو شورای اسلامی تبریز

پروژه پارک بزرگ تبریز از سال ۹۵ بلاتکلیف است

عضو شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه موارد مورد انتظار اعضای شورا در طرح مشاور پروژه پارک بزرگ تبریز لحاظ شده است، گفت: این پروژه از سال ۹۵ تاکنون در بلاتکیفی به سر می برد.

فریدون بابایی اقدم، با تاکید بر تعیین تکلیف املاک مزروعی طبق ماده ۹ قانون ثبت اسناد و املاک در این طرح، افزود: رویکرد شورای اسلامی و مدیریت شهرداری در این پروژه، حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز این منطقه است.

پروژه پارک بزرگ تبریز در مسیر خروج از بلاتکلیفی
علی نوای باغبان، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز

نظر جهادکشاورزی در اجرای پروژه باید اخذ شود

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز نیز گفت: این پروژه در جلسات متعدد از منظر شهرسازی بررسی شده و در نتیجه کمیسیون عمران نیز با کلیات طرح جامع موافقت کرده است.

علی نوای باغبان، افزود: برای رسیدن به توافق نظر و پیشگیری از بروز مشکلات آینده، باید نظر کارشناسی جهادکشاورزی در این طرح به صورت دقیق احصا و حتی نظر سایر مجموعه های مرتبط نیز در این خصوص اخذ شود.

وی با تاکید بر اختصاص فضای کافی برای پارکینگ در این پارک، اظهار کرد: برای رفع گره ترافیکی در این منطقه نیاز به بیش از ۱۰ هزار محل پارک خودرو وجود دارد و برای تسهیل رفت و آمد مردم و گردشگران، باید این موضوع در طراحی این پارک اعمال شود.

پروژه پارک بزرگ تبریز در مسیر خروج از بلاتکلیفی
روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی تبریز

مالکیت قطعی ۳۰۱ هکتار از پارک بزرگ تبریز متعلق به شهرداری است

عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه تکلیف اراضی این پارک به صورت نسبی در طرح ارایه شده توسط مشاور مشخص شده است، گفت: بر اساس مطالعات مشاور طرح، ۵۵ درصد از اراضی این پارک معادل ۳۰۱ هکتار متعلق به شهرداری تبریز است.

عضو شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه تکلیف اراضی این پارک به صورت نسبی در طرح ارایه شده توسط مشاور مشخص شده است، گفت: بر اساس مطالعات مشاور طرح، ۵۵ درصد از اراضی این پارک معادل ۳۰۱ هکتار متعلق به شهرداری تبریز است.

روح الله رشیدی، افزود: ۱۱۰ هکتار از این پارک به عنوان اراضی کشاورزی اجاره داده شده، ۵۰ هکتار مربوط به فضای سبز شهری و ۱۰۵ هکتار هم زمین بایر است.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف دقیق کاربری های مشخص شده در طرح ارایه شده توسط مشاور، یادآور شد: در اجرای این طرح نباید از فضاهای سبز و قابل بهره برداری برای توسعه گلخانه استفاده کرد بلکه این نوع کاربری ها را باید در جاهایی که اراضی قابلیت کشت سنتی و کلاسیک را ندارد، ایجاد کرد.

پروژه پارک بزرگ تبریز در مسیر خروج از بلاتکلیفی
پرویز هادی، رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی تبریز

پروژه پارک بزرگ تبریز باید مرحله به مرحله اجرا شود

رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای اسلامی و مدیریت شهری مصمم به اجرای این پروژه هستند، گفت: این موضوع در اداوار مختلف شورا بررسی شده و به نتیجه نرسیده است ولی در این دوره باید عملیات اجرایی این پروژه به صورت مرحله بندی آغاز شود.

پرویز هادی، با اشاره به ضرب المثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» افزود: نباید اجرای کل پروژه مدنظر قرار گیرد بلکه باید با مرحله بندی آن، عملیات اجرایی این پروژه در سال جاری آغاز شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha