فضای سبز تبریز در مسیر توسعه ۶۰۰ هکتاری

تبریز - ایرنا - کمبود سرانه فضای سبز در کلانشهر تبریز از دغدغه‌های مدیران شهری و شهروندان این شهر بوده و برای رفع این دغدغه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای از سوی شهرداری و به ویژه سازمان سیما، منظر و فضای سبز برای توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز این شهر انجام و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان حوزه فضای سبز، سرانه فضای سبز کلانشهر تبریز تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶.۱۶ مترمربع برای هر نفر بود که بر اساس استاندارد محیط زیست سازمان ملل این سرانه در شهرها باید ۲۰ تا ۲۵ مترمربع باشد.

کارشناسان این حوزه معتقدند برای توسعه یک مترمربع فضای سبز بر اساس جمعیت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ تبریز، باید ۱۸۰ هکتار به فضای سبز کنونی ۲هزار و ۹۰۰ هکتاری این شهر اضافه شود بنابراین شهرداری و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز تلاش می کند تا پایان امسال توسعه ۲۰۰ هکتاری فضای سبز در این شهر را تحقق بخشد.

سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در راستای افزایش کیفیت ریه تنفسی این کلانشهر و ایجاد مانع در مقابل گرد و غبار و ریزگردها طرح های توسعه فضای سبز را در قالب ایجاد کمربند سبز تبریز اجرا می کند و در این طرح کاشت انواع درخت و درختچه در فضاهای شهری و تفرجگاه ها را آغاز کرده است.

در این راستا هم اکنون طرح توسعه پنج هکتاری باغات ضلع شمالی ائل گلی، ۴۰ تا ۴۵ هکتاری حاشیه اتوبان شهید باکری، ۵۰ هکتاری تفرجگاه عینالی، ۱۰۰ هکتاری آرپا دره سی و ۳۰۰ تا ۳۵۰ هکتاری اراضی ضلع جنوبی اتوبان شهید کسایی تبریز در حال اجرا است.

فضای سبز تبریز در مسیر توسعه ۶۰۰ هکتاری

چهار هکتار به فضای سبز ائل گلی تبریز اضافه شد

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز روز دوشنبه در جریان تور رسانه ای و بازدید خبرنگاران از طرح های توسعه فضای سبز این کلانشهر با بیان اینکه از سوی شهرداری و اعضای شورای اسلامی برای توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز عمومی این شهر سیاست گذاری شده است، گفت: تلاش می شود تا پایان امسال ۲۰۰ هکتار از این برنامه تحقق و سرانه فضای سبز یک تا ۲ مترمربع افزایش یابد.

سیامک آسیایی، با اشاره به طرح توسعه فضای سبز تفرجگاه ائل گلی تبریز، افزود: پنج هکتار از باغات ضلع شمالی «ائل گلی» که سال ها به حال خود رها شده بود به فضای سبز این تفرجگاه اضافه می شود و در این راستا ۸۰ درصد از این باغات به میزان حدود چهار هکتار تملک شده و هم اکنون کف سازی، احداث آلاچیق و نصب نیمکت و چراغ های روشنایی آن در حال انجام است.

پنج هکتار از باغات ضلع شمالی «ائل گلی» که سال ها به حال خود رها شده بود به فضای سبز این تفرجگاه اضافه می شود و در این راستا ۸۰ درصد از این باغات به میزان حدود چهار هکتار تملک شده و هم اکنون کف سازی، احداث آلاچیق و نصب نیمکت و چراغ های روشنایی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد بقیه اراضی نیز تا پایان شهریور تملک و به پارک ائل گلی الحاق می شود و شهروندان می توانند از آن استفاده کنند، اظهار کرد: در اجرای این طرح هیچ درختی قطع نشده و تمامی درختان حتی در مسیر طرح عمرانی نیز حفظ و نگهداری شده است.

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به اینکه این پروژه با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال اجرا می شود، گفت: تاکنون ۹۰ درصد پروژه اجرا شده است.

آسیایی، ادامه داد: یک هکتار باقی مانده از این باغات نیز در اختیار ۲ مالک خصوصی بوده و پس از طی مراحل قانونی، تملک و به این مجموعه اضافه می شود.

فضای سبز تبریز در مسیر توسعه ۶۰۰ هکتاری

۱۲۰ هزار اصله نهال در مجموعه ۲۱۳ هکتاری سورتمه سواری کاشته شده است

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه مجموعه سورتمه سواری واقع در ائل باغی از تفرجگاه های مورد وثوق مردم و شهروندان است، گفت: این مجموعه در سال ۹۰ احداث شد و تا سال ۹۶ فعالیت می کرد که بنابه دلایلی فعالیت آن متوقف و به حال خود رها شد.

آسیایی، افزود: با تلاش شهرداری تبریز امسال این پروژه تحویل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شد و احیا و راه اندازی آن در برنامه این سازمان قرار دارد.

وی ارزش کنونی دستگاه های نصب شده در این مجموعه را حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: حجم خسارتی که در این مجموعه روی داده حدود ۲۰۰ میلیارد ریال است.

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه هزینه بازسازی دستگاه های این مجموعه از سوی شرکت خارجی حدود ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: هم اکنون بازسازی دستگاه های سورتمه سواری با یک بیستم هزینه شرکت خارجی طرف قرارداد یعنی حدود ۱۵ میلیارد ریال از سوی شرکت های داخلی در حال انجام است.

بازسازی دستگاه های سورتمه سواری با یک بیستم هزینه شرکت خارجی طرف قرارداد یعنی حدود ۱۵ میلیارد ریال از سوی شرکت های داخلی در حال انجام است.

آسیایی، ادامه داد: پس از بازسازی و تعمیرات اساسی دستگاه ها، رنگ آمیزی و اجرای دیوار سنگی تلاش می شود این مجموعه تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد.

وی اظهار کرد: طول مسیر سورتمه سواری ۸۴۰ متر و تعداد کابین های مورد استفاده در آن ۲۰ دستگاه است و این دستگاه آخرین مدل سورتمه در ایران است که بر اساس آخرین تکنولوزی روز دنیا در این مجموعه نصب شده است.

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: پس از بازسازی و بهره برداری از این مجموعه، احداث لوناپارک و شهربازی نیز از دیگر برنامه های سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در این مجموعه است.

آسیایی، با اشاره به اتمام مراحل استانداردسازی این مجموعه، افزود: در این مجموعه ۲۱۳ هکتاری حدود ۱۲۰ هزار اصله درخت و درختچه تلفیقی از گونه های پهن برگ و سوزنی برگ کاشته شده است.

وی یادآور شد: در این مجموعه گونه های بومی مانند سنجد، بادام و داغ داغان کاشته شده و برای حفظ سبزینگی این مجموعه در طول ۱۲ ماه از سال، از گونه های سوزنی برگ نیز در مجموعه استفاده شده است.

فضای سبز تبریز در مسیر توسعه ۶۰۰ هکتاری

۱۵۰ هکتار فضای سبز در تفرجگاه «آرپا دره سی» ایجاد می شود

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در بازدید خبرنگاران از تفرجگاه « آرپا دره سی» نیز با بیان اینکه سایت یک این تفرجگاه ۶۷ هکتار و سایت دوم آن ۳۹۶ هکتار وسعت دارد، گفت: هم اکنون سایت یک این تفرجگاه، ۵۵ هکتار و سایت دوم آن حدود ۸۳ هکتار زیر کشت رفته است و تلاش می شود در مجموع در این تفرجگاه ۱۵۰ هکتار فضای سبز توسعه ایجاد شود.

سایت یک تفرجگاه «آرپا دره سی»، ۵۵ هکتار و سایت دوم آن حدود ۸۳ هکتار زیر کشت رفته است و تلاش می شود در مجموع در این تفرجگاه ۱۵۰ هکتار فضای سبز توسعه ایجاد شود.

آسیایی، با اشاره به اینکه اراضی این تفرجگاه از سوی راه و شهرسازی و منابع طبیعی برای درختکاری و حفظ اراضی ملی تحویل شهرداری تبریز شده است، ادامه داد: در زمان کنونی احداث استخر، پیاده رو سازی و نصب روشنایی در این مجموعه انجام شده است و در آینده پارک بازی نیز در آن احداث می شود.

وی اظهار کرد: آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز این مجموعه از طریق تانکر تامین می شود که در آینده با اجرای طرح جامع شبکه آب خام فضای سبز تبریز این مجموعه به سیستم آبیاری قطره ای مجهز خواهد شد.

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: از ابتدای امسال و در فصل بهار ۲۵ هکتار درختکاری در سایت دوم این مجموعه انجام شده است و تلاش می شود تا پایان سال توسعه فضای سبز این سایت به ۱۰۰ هکتار افزایش یابد.

آسیایی، افزود: نهال ها برای کشت خریداری و چاله کنی برای کاشت آن ها در حال انجام است و به محض اینکه دمای هوا به حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برسد، نهال کاری انجام خواهد شد.

فضای سبز تبریز در مسیر توسعه ۶۰۰ هکتاری

حاشیه اتوبان شهید باکری تبریز نهال کاری می شود

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به پروژه توسعه ۴۰ هکتاری حاشیه های اتوبان غرب ( شهید مهدی باکری) گفت: در زمان کنونی نخاله برداری و تسطیح ۲ ضلح این اتوبان به طول حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر انجام شده و چاله کنی برای کاشت نهال در حال انجام است.

آسیایی، با بیان اینکه تا پایان مهر ماه ۲ ضلع این اتوبان نهال کاری و در اختیار شهروندان قرار می گیرد، ادامه داد: با اجرای این طرح ۴۰ تا ۴۵ هکتار به مساحت فضای سبز تبریز اضافه می شود.

وی یادآور شد: امسال حدود ۲ هزار اصله در فصل بهار در این منطقه کشت شده است و حدود ۲۰ هزار اصله نیز تا پایان مهر ماه در این مسیر کشت می شود.

فضای سبز تبریز در مسیر توسعه ۶۰۰ هکتاری

توسعه هفت تا ۱۰ هکتاری فضای سبز بدنه اتوبان شهید کسایی تبریز در حال انجام است

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در بازدید خبرنگاران از پروژه تکمیل و توسعه فضای سبز بدنه اتوبان شهید کسایی تبریز نیز گفت: این طرح در حال انجام است و باکس گذاری در شیب های تند در این مسیر نیز با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود و برای ادامه این پروژه در مناطقی که نیاز به باکس گذاری است، با شرکت خانه سازی قرارداد ۱۰۰ میلیارد ریالی منعقد شده است.

آسیایی، با بیان اینکه این پروژه تا پایان آبان ماه تکمیل و تحویل شهروندان می شود، افزود: تلاش می شود در بدنه اتوبان کسایی تبریز زمین خالی وجود نداشته و پوشیده از فضای سبز باشد و در این راستا حدود هفت تا ۱۰ هکتار در این منطقه فضای سبز ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: در ضلح جنوبی اتوبان شهید کسایی نیز تلاش می شود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هکتار اراضی از منابع طبیعی و راه و شهرسازی تحویل شهرداری شود تا در این اراضی، فضای سبز در قالب کمربند سبز این شهر افزایش یابد.

فضای سبز تبریز در مسیر توسعه ۶۰۰ هکتاری

تفرجگاه عباس میرزا ۶۵۰ تا ۷۰۰ هکتار توسعه می یابد

رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با بیان اینکه تفرجگاه « عباس میرزا» دارای حدود ۶۰۰ هکتار وسعت است، گفت: در این مجموعه در چهار سایت درختکاری انجام شده و تلاش می شود پلاک جنبی شماره ۱۷۴ این پارک به میزان ۶۵۰ تا ۷۰۰ هکتار نیز به این مجموعه الحاق شود.

آسیایی، ادامه داد: تاکنون ۵۰ هکتار از این اراضی به این پارک اضافه و در آن درختکاری انجام شده است و پس از رفع مشکل معارض از سوی راه و شهرسازی بقیه اراضی نیز تحویل این سازمان می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در ۳۹۶ هکتار از فضای سبز این پارک، ۲۱۰ هزار درخت کاشته شده استدر ۳۹۶ هکتار از فضای سبز پارک عباس میرزا، ۲۱۰ هزار درخت کاشته شده است، یادآور شد: ۵۰ تا ۶۰ درصد از فضای سبز این پارک بوسیله شبکه آبیاری قطره ای و بقیه نیز با استفاده از تانکر آبیاری می شود که پس از ارایه طرح مشاور برای آبیاری این مجموعه، کل فضای سبز آن به آبیاری قطره ای مجهز می شود.

به گزارش ایرنا، کلانشهر تبریز دارای ۲۸۵ پارک و بوستان محلی و ۲ هزار و ۲هزار و ۹۰۰ هکتار فضای سبز است که ۳۰۰ هتکار از فضای سبز این شهر به چمن کاری اختصاص دارد.

سرانه کمی فضای سبز تبریز شامل تمامی فضاهای سبز در اختیار شهرداری حدود ۱۶ مترمربع است در حالی که بر اساس استاندارد باید ۲۵ مترمربع باشد.

سرانه کیفی فضای سبز تبریز شامل پارک ها نیز حدود ۴.۷ مترمربع است که در شرایط استاندارد این سرانه حدود ۱۵ مترمربع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha