۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۲۸
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85103206
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج پایگاه امداد و نجات هلال احمر در زنجان احداث می‌شود+فیلم

زنجان - ایرنا - سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، پنج پایگاه امداد و نجات، سایت کوهستان، آوار برداری در زلزله، سیلاب و حوادث جاده‌ای تا پایان امسال در استان راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سازمانی است که علاوه بر فعالیت های بشردوستانه در حوزه های مختلف در برخی کشورها نیز در راستای عمل به وظایف ذاتی خود فعالیت دارد.

اقدامات و کمکهای داوطلبان به آسیب دیدگان، امداد و نجات جاده ای، توانبخشی و ارایه دارو و درمان از جمله فعالیتهای اعضای جمعیت هلال احمر است که هر یک طیف وسیعی از جامعه هدف را در بر می گیرد.

جایگاه جمعیت هلال‌ احمر در ایران که در بسیاری از کشورها هم به صلیب سرخ معروف است، به لحاظ عرف بین‌المللی نیز بسیار پر اهمیت و حساس است و بزرگترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امدادرسانی جهان محسوب می‌شود.

جمعیت هلال احمر در سال ۱۳۰۱ با نماد رسمی شیر و خورشید در ایران تاسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ نماد آن به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا کرد.

تلاش برای تسکین آلام بشری و تامین احترام به انسانها، کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملتها و حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه تبعیض میان آنها از جمله اهداف جمعیت هلال احمر بیان شده است.

خبرنگار ایرنا با توجه به فرارسیدن هفته گرامیداشت جمعیت هلال احمر- ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت ماه - برای آشنایی هرچه بیشتر با اهداف، وظایف، گستره و نوع فعالیتها و برنامه‌های آتی این جمعیت در استان زنجان با حکمت الله هاشمی سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: در خصوص وظایف و اهم فعالیت های جمعیت هلال احمر در استان زنجان توضیح دهید

هاشمی: جمعیت هلال احمر ظرفیتهای اجتماعی بسیار قوی و غنی دارد که باید در فرصت های مناسب از جمله هفته هلال احمر، وظایف و ماموریت های ذاتی آن تعریف و تببین شود تا جامعه هدف بیش از پیش با فعالیت های این نهاد مردمی آشنا شود.

هلال احمر نهادی ملی و بین المللی است و در فدراسیون بین المللی صلیب سرخ یکی از تاثیرگذارترین کشورها در این حوزه بوده و در داخل کشور نیز وظایفی دارد که شاید بسیاری از افراد با آن آشنا نباشند.

از آنجاییکه یکی از وظایف جمعیت هلال احمر خدمت در جاده ها است، در این حوزه پایگاه های امداد و نجات با نگاه فنی پلیس راه، حمل و نقل جاده ای و سایر دستگاه های مرتبط در نقاط پرخطر و پرتردد استان ساخته شده که هلال احمر در این حوزه پشتیبان اورژانس است و امدادگران این جمعیت با آمبولانس های موجود در پایگاه ها به محل حوادث اعزام می شوند که در این خصوص سال گذشته ۷۵ مصدوم توسط آمبولانس ها به مراکز درمانی منتقل شدند.

انتقال مصدومان حوادث جاده ای با وسایل نقلیه عمومی احتمال تلفات جانی را افزایش می دهد.فعالیت دیگر هلال احمر در این حوزه رهاسازی مصدومان با استفاده از دستگاههای ست نجات و خودروهای نجات مستقر در پایگاه‌ها است و در حوادث، رهاسازی افراد گرفتار در داخل خودرو، تریاژ و انتقال آنها به مراکز درمانی صورت می گیرد که در این خصوص نیز سال گذشته ۵۴ نفر رهاسازی شدند و اگر این خدمات نبود تعداد تلفات انسانی ناشی از حوادث در جاده های استان افزایش می یافت.

اگر انتقال این مصدومان با خودرهای عبوری انجام می شد و رهاسازی افراد گرفتار در خودروهای دچار سانحه با تجهیزات تخصصی و نیروهای فنی و امکانات پیشرفته هلال احمر صورت نمی گرفت شاید مشکلات جبران ناپذیر حتی فوت برخی مصدومان را نیز شاهد می بودیم.

پنج پایگاه امداد و نجات هلال احمر در زنجان احداث می‌شود+فیلم

پایگاههای بین شهری هلال احمر محل اسکان مسافران و کاربران جاده ای نیز هست یعنی اگر راننده ای نیمه های شب، خسته بود یا دیگر مواقع، امکان ادامه مسیر نداشت می تواند در این محل ها استراحت کند که این امر نیز نوعی پیشگیری از حوادث است.

ایرنا: چه برنامه هایی برای توسعه پایگاههای امداد و نجات در استان تدوین شده است؟

هاشمی: توسعه پایگاههای امداد و نجات به منظور افزایش سرعت عمل نجاتگران و امدادگران انجام می شود که تحقق این مهم در کاهش تلفات حوادث دلخراش و مرگ های در صحنه تصادفات بسیار موثر است.

توسعه و تجهیز این پایگاهها می تواند سرعت عمل نیروهای هلال احمر را در حوادث جاده ای افزایش و زمان رسیدن به صحنه را تا حد ممکن کاهش دهد که این امر از بسیاری از مرگ های بالینی ناشی از حوادث جاده ای جلوگیری می کند.

برای رسیدن به این هدف نیاز است که پایگاههای امداد و نجات استان توسعه یابد که ۱۰ نقطه به همین منظور شناسایی شده است.

توسعه این پایگاهها بر اساس آمایش سرزمینی شهرستانی، استانی و ملی انجام می شود و در این حوزه شاید ایجاد این ظرفیت و تامین هزینه برای هلال احمر مشکل باشد، به همین جهت برای تامین اعتبار ساخت و تجهیز این پایگاه ها به خصوص اعطای زمین مناسب از خیران استان کمک می خواهیم و هلال احمر نیز نیروی انسانی و دیگر تجهیزات آنها را تامین خواهد کرد.

هلال احمر استان زنجان برای به روز رسانی تجهیزات از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری استفاده می کند.ایرنا: تجهیزات مورد استفاده در هلال احمر استان به لحاظ کارآمدی و به روز بودن هم اکنون در چه سطحی قرار دارد؟

هاشمی: اغلب تجهیزات مورد استفاده در هلال احمر تخصصی و وارداتی است به همین منظور از مراکز دانش بنیان برای ساخت این تجهیزات استمداد کرده ایم به طوریکه ما نوع ماموریت ها و تجهیزات مورد نیاز خود را معرفی می کنیم تا شرکت های دانش بنیان بتوانند این امکانات به روز را بسازند و با پارکهای علم و فناوری استان نیز تفاهم نامه ای منعقد خواهد شد تا وسایل مورد نیاز هلال احمر را در حد امکان تامین کنند.

پنج پایگاه امداد و نجات هلال احمر در زنجان احداث می‌شود+فیلم

ایرنا: هلال احمر زنجان در خصوص نیروی انسانی به کار گرفته شده در چه وضعیتی قرار دارد؟

هاشمی: در حوزه نیروی انسانی به دنبال این هستیم که نیروهای فنی و تخصصی به کار گرفته شوند.

نیروهای فعال در این جمعیت به درجاتی تقسیم بندی می شوند که نیروهای دارای درجات ایثار جذب می شوند.

این افراد کسانی هستند که بیش از هشت سال با این جمعیت همکاری دارند و دوره های مختلف را گذرانده اند، مهارت و تحصیلات لازم را دارند و برای جامعه هدف این جمعیت می توانند مفید باشند.

در حوزه آموزش نیز آموزش های تخصصی جزو فنون اصلی جمعیت هلال احمر محاسبه خواهد شد و یک مرکز آموزش داریم که مجوز کشوری آن اخذ و به عنوان مرکز آموزش ملی شناخته شده است.

اعتبارات ملی نیز برای این مرکز دریافت می کنیم و این مرکز بهترین فضا برای آموزش و برگزاری دوره های مورد نیاز است.

در کل کشور چهار مرکز این چنینی وجود دارد که یکی از آنها مربوط به زنجان است و سایر مراکز و ارگانها نیز می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

در حال حاضر در استان زنجان یک هزار و ۱۰۰ نفر نیروی داوطلب داریم که سن آنها از ۳۵ سال به بالا است.

در بحث خودرویی نیز به دنبال تجهیز این ناوگان هستیم چراکه به این لحاظ وضعیت مطلوبی نداریم و نیاز است که با توجه به توسعه ای که در حوزه امداد و نجات انجام می دهیم در ناوگان خودرویی نیز هلال احمر استان را تقویت کنیم.

ایرنا: جمعیت هلال احمر استان در حوزه جوانان چه برنامه هایی دارد؟

هاشمی: جمعیت هلال احمر در حوزه جوانان بخشی از دغدغه های حاکمیت را با فعالیت های مختلف کاهش داده است.

به کارگیری این نیروها از غنچه‌های هلال یعنی کودکان مستقر در مهدهای کودک شروع شده و در مدارس میان کودکان و نوجوانان و دانشجویان در دانشگاهها گسترش یافته است.

کانون هایی داریم که افراد می توانند بر اساس دستورالعمل در آنها عضو شوند و فعالیت کنند.

اعضا در کانون های دانش آموزی، آزاد، دانشجویی، طلاب، کارمندی و کارگری بر اساس جامعه هدف که طیف گسترده ای از افراد را در بر می گیرد، توانمند می شوند تا در راستای اهداف بشردوستانه هلال احمر فعالیت کنند.

در حوزه داوطلبان نیز ظرفیت بسیار خوبی داریم جامعه هدف ما در حوزه داوطلبان بیشتر افراد آسیب دیده اجتماعی هستند البته از موازی کاری پرهیز می کنیم چراکه تعدادی از این افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی هستند.

با توجه به این موضوع، افراد آبرومندی که نیازمند هستند و شرایط جذب در بهزیستی و کمیته امداد را ندارند از طریق هلال احمر شناسایی و کمک می شوند.

در این حوزه چهار بسته هدایت، حمایت، مهارت و مشارکت تعریف شده است که تمام آحاد جامعه را در بر می گیرد.

پزشکان، مهندسان، معلمان و خیران در این حوزه سازماندهی می شوند به این معنا که از ظرفیت همه افراد در هر جایگاه و با هر میزان تحصیلات و مهارتی که دارند برای فعالیت های بشر دوستانه هلال احمر استفاده می کنیم.

پنج پایگاه امداد و نجات هلال احمر در زنجان احداث می‌شود+فیلم

ایرنا: هلال احمر استان در حوزه دارو و درمان چه اقداماتی انجام می دهد؟

هاشمی: سال گذشته در حوزه درمان ۸۹۰ نفر آسیب دیده را کمک درمانی کردیم که این تعداد امسال با کمک خیران و اخذ بودجه از مرکز ۲ برابر خواهد شد.

بودجه سازمانی جمعیت هلال احمر در بسیاری از جاها جوابگو نیست که به این جهت باید از وجود خیران استفاده کنیم به خصوص اینکه زنجان در گذرگاه حداقل هفت استان قرار دارد و باید به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات تقویت شود تا بتواند علاوه بر پاسخگویی به نیازهای خود در انواع حوادث به استانهای دیگر نیز یاری رسانی کند.

داروخانه هلال احمر زنجان باید به داروهای تخصصی و تک نسخه ای مجهز شود.در حوزه درمان و توانبخشی نیز هلال احمر ظرفیت خوبی دارد. داروخانه، درمانگاه تخصصی و یک بخش توانبخشی دارد که این بخش، یکی از مراکز بسیار با کیفیت و با اهمیت بعد از تهران است.

مراجعه کنندگان به این مرکز از سراسر کشور حتی کشورهای دیگر از جمله عراق هستند به همین جهت در این حوزه نیز باید از وجود خیران بهره ببریم.

در این حوزه فیزیوتراپی، ارتز، پروتز و گفتار درمانی را داریم که تجهیزات و لوازم آن باید به روز رسانی شود و همکاری نیروی انسانی متخصص با آن افزایش یابد چراکه جامعه هدف این بخش هلال احمر معلولان و جانبازان هستند و رسیدگی بیشتر به آنها جزو دغدغه های مسوولان استان نیز محسوب می شود و برنامه های خوبی برای آن داریم.

داروخانه هلال احمر نیز باید ارتقا یابد و باید به داروهای تک نسخه ای مجهز شویم به همین منظور نیاز است که دانشگاه علوم پزشکی در این حوزه دست ما را بگیرد.

اگر مجوز داروهای تخصصی و تک نسخه ای را بگیریم می توانیم به بسیاری از افراد که نیازمند و بی بضاعت هستند و مشکل تامین دارو را دارند کمک کرده و از مرکز به طور رایگان این داروها را برای آنها تامین کنیم.

ایرنا: جمعیت هلال احمر به لحاظ نیروی انسانی رسمی در چه وضعیتی قرار دارد؟

هاشمی: با توجه به وظایف هلال احمر تعداد نیروهای رسمی ما بسیار ضعیف است هم اکنون ۱۲۸ نیرو کم داریم و حدود ۱۵۰ نیرو در این جمعیت فعال است و چارت تشکیلاتی ما پر نشده است.

البته کمبود نیرو باعث نشده است که فعالیت های ما کم شود چرا که همین تعداد نیرو نیز بی منت و با انرژی مضاعف همه ماموریت ها و امور مربوط را انجام می دهند.

برای جذب نیرو برنامه داریم تا افراد جوان و خلاق را که در حوزه حوادث و سوانح با ما همکاری دارند جذب کنیم و اخیرا ۱۷ نفر را که درجه ایثار داشتند جذب کردیم.

تمام تلاش خدمتگزاران در هلال احمر استان این است که به صورت عملی به نیازهای مردم پاسخ داده شود و سرمایه های اجتماعی نظام افزایش یابد.

این دستگاه به دنبال کار به هر قیمتی نیست بلکه کار با کیفیت بالا و هزینه پایین را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است و برنامه های تحولی آن نیز با محوریت کاهش هزینه ها و ارتقای کیفیت خدمات در دست تدوین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha