۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
کد خبر: 85102894
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

خرمای استان بوشهر در معرض تهدید کنه‌های تار عنکبوتی

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
کد خبر: 85102894
خرمای استان بوشهر در معرض تهدید کنه‌های تار عنکبوتی

بوشهر - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا، کاهش رطوبت نسبی و آغاز فصل وزش بادهای گرم و خشک در استان به تدریج شهرستان‌های مختلف استان در معرض فعالیت کنه‌های تار عنکبوتی خرما قرار می‌گیرند.

به گزارش ایرنا، احمد سبحانی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این آفت در صورت تشخیص و مبارزه به موقع فعالیت کنه، خسارت مشهودی به میوه نخیلات نمی‌زند ولی چنانچه فعالیت آفت در زمان مناسب تشخیص داده نشود و سمپاشی با سم‌های مناسب صورت نگیرد خسارت غیرقابل جبرانی از نظر کمی و کیفی به محصول خرما وارد می‌کند.

وی ادامه داد: کنه‌های تار عنکبوتی خرما از شیره بافت برگ‌های جوان و به خصوص میوه‌های نارس خرما تغذیه می‌کند و در اثر تغذیه آن رنگ طبیعی برگ و میوه‌ها تغییر یافته و به رنگ خاکستری مایل به سفید و یا زرد کمرنگ در می‌آید.

سبحانی یادآور شد: اندازه میوه‌های آسیب دیده در اثر آفت تار عنکبوتی کوچک مانده و با خروج مواد قندی و شیره نباتی از آن پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود.

وی اظهار کرد: کنه‌ها برای حفاظت و انتقال خود از یک نقطه به نقطه دیگر تار می‌تنند و در امتداد تارها تخم‌ریزی می‌کنند و در زیر تارها به فعالیت می‌پردازند؛ هنگام طغیان آفت خوشه‌های خرما منظره‌ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با پایش دما، رطوبت و بررسی خوشه‌ها و همچنین استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان شروع فعالیت را معین کرد.

به گفته سبحانی در کنترل این آفت شروع فعالیت بسیار مهم است به نحوی که تا قبل از شروع فعالیت آفت سمپاشی پیش‌گیرانه توصیه نمی‌شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: برای کنترل شیمیایی می‌توان به محض مهاجرت کنه‌های بالغ از تاج درخت به سمت خوشه‌ها، از سموم کنه‌کش اختصاصی نظیر فن پیروکسی‌میت (اورتوس)، بروموپروپیلات (نئورون)، هگزی‌تیازوکس (نیسورون)، اسپیرودیکلوفن (انویدور) یا کنه‌کش عمومی نظیر فن‌پروپاترین (دانیتل) و آبامکتین (ورتیمک) استفاده کرد.

وی افزود: به دلیل تعدد نسل کنه‌های تارتن و برای پیش‌گیری از بروز پدیده مقاومت، نکته بسیار مهم در کنترل مطلوب کنه‌ها رعایت تناوب در سموم مصرفی است.

در استان بوشهر ۶ میلیون اصله نخل با تولید سالانه ۱۷۰ تن خرما وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha