۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۵
کد خبرنگار: 1086
کد خبر: 85099216
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معلمی، حرفه‌ای تخصصی است/استادان تازه‌استخدام در دوره‌های منش استادی شرکت کنند

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حرفه معلمی، حرفه‌ای تخصصی است و بهتر است استادان تازه‌ استخدام شده در دوره‌های «منش استادی» شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز سه شنبه در سی‌امین آیین نکوداشت استاد نمونه کشوری اظهار داشت: استادان نمونه، نماد دانایی و مانایی جامعه علمی کشور هستند.

وی در این مراسم در دانشگاه شهید بهشتی افزود: پرونده های رسیده از دانشگاه های سراسر کشور با دقت بررسی شدند، اگرچه پرونده هایی که دانشگاه ها معرفی کرده بودند، همه شایستگی داشتند. افرادی که انتخاب شدند در زمینه آموزش، پژوهش و فناوری و امور فرهنگی فعال و اثربخش بودند. حتی برخی از آنان در امور اجرایی شاغل هستند، موسس دوره های تحصیلات تکمیلی، صاحب کتاب، دارای تالیف و ترجمه اند و ثبت اختراع در کارنامه خود دارند. این افراد نماد دانایی برای جامعه علمی کشور هستند.

زلفی گل تاکید کرد: باید کتابچه ای در مورد همه استادان نمونه کشور از دوره اول آیین نکوداشت استادان نمونه کشوری یعنی سال ۱۳۷۰ با کارنامه ای از آنان منتشر شود تا جامعه علمی بداند چه استادانی داشتیم و داریم. بر این اساس، این کار عملیاتی خواهد شد.

وزیر علوم گفت: بیشتر استادان در بُعد شاگردپروری هم موفق بوده اند و برخی از آنان جزو دانشمندان برتر یا دانشمند یک درصد یا دو درصد برتر جهان هستند.

وی با اشاره به ارسال تعداد پرونده های بیشتری نسبت به سال های قبل به این همایش گفت: پرونده ها دقیق بررسی شدند زیرا انتخاب ها حق الناس است و باید پاسخگوی انتخاب های خود باشیم‌.

زلفی گل با ذکر چند نکته افزود: معلمی و استادی حرفه و تخصص است، فردی که سرنوشت آینده سازان و آینده داران کشور را به او می سپاریم باید شرایط معلمی را داشته باشد. استادان تازه استخدام در دوره منش استادی شرکت کنند تا شیوه معلمی را بیاموزند، روسای دانشگاه ها و استادان نمونه تلاش کنند تا این حرف را بقبولانند که معلمی و استادی یک حرفه است‌.

وی گفت: این باور را باید در جامعه دانشگاهی نهادینه کنیم که همه افرادی که در دانشگاه‌ حضور دارند، نقش تربیتی دارند. شیوه برخورد همه افراد حاضر در دانشگاه با دانشجو، در آینده دانشجویان موثر است. جدای از بحث فناوری و نوآوری باید نقش تربیتی دانشگاه را هم در نظر داشت.

وزیر علوم اظهار داشت: اهدافی برای معرفی استادان نمونه وجود دارد که یکی از آن اهداف تحقق مرجعیت علمی است. این استادان مرجع جامع الاطراف هستند که باید در حوزه های مختلف پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دستاوردهایی داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز کشور را گران اداره می کنیم و جامعه دانشگاهی باید راهکاری برای این امر ارائه دهد. باید در تنظیم قوانین و مقررات همسویی منافع فردی و ملی را در نظر بگیریم.

آیین نکوداشت استادان نمونه کشوری امروز ۱۲ اردیبهشت و همزمان با روز معلم در دانشگاه شهید بهشتی با حضور شماری از استادان و روسای دانشگاه ها و حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار و طی آن از ۵۲ استاد نمونه کشوری تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha