ائتلاف دریایی بیگانگان در خلیج فارس مترسکی بیش نیست

قشم- ایرنا- فرمانده ناوتیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه گفت: بیگانگان به خیال خودشان ائتلاف‌ هایی برای تامین و کنترل خلیج فارس تشکیل داده‌ اند اما به خوبی می‌ دانند که اگر ایران اراده به هر تصمیم و اقدامی عملیاتی داشته باشند هیچ کاری از دستشان بر نمی آید و فقط به عنوان یک مترسک در این منطقه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دریادار دوم پاسدار اسکندر میرشکاری‌ نسب آیین برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در روستای باسعیدو جزیره قشم به مناسبت روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس یکی از غنی ترین پهنه های آبی دنیا از نظر منابع و ذخایر نفتی، گازی، شیلات، مروارید و نظایر آن است.

وی ادامه داد: بیش از ۷۳۰ میلیارد بشکه نفت و بیش از ۷۰ تریلیون متر مکعب گاز در خلیج فارس وجود دارد و همین باعث شده است که از روزگار قدیم دشمنان، مستکبران و زورگویان چشم طمع به این پهنه آبی با ارزش داشته باشند.

فرمانده ناوتیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار (ندسا) در جزیره قشم توضیح داد: الحمدالله از قدیم ایام رسم شجاعت، جوانمردی، دلیری، ایثار و فداکاری در بین مردم نجیب، با ارزش، مقتدر و پر صلابت ساحل نشین جنوبی وجود داشته است و این جزیره نشینان سربلند در کنار نیروهای نظامی و مسلح جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه اجازه کوچکترین دست درازی به این پهنه آبی را به بیگانگان نداده، نمی دهند و نخواهند داد.

سردار میرشکاری نسب اضافه کرد: در برهه کنونی نیز به لطف خداوند سبحان و شجاعت مردم این سرزمین تاریخی کوچک ترین اجازه ای به دشمنان و مستکبرین داده نمی شود تا چشم طمع و دست درازی نسبت منابع غنی خلیج فارس داشته باشند.

وی افزود: بیشترین قدرت و اقتداری که در منطقه خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز حاکم است حضور نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران است، نیروهای که قدرت اتکا آنها بعد از خداوند سبحان به مردم ولایت مدار و انقلاب ایران اسلامی است و خدا را به خاطر داشتن چنین نعمتی شاکریم که مردم ما انسان هایی فهیم، قدرشناس، حاضر در صحنه و شجاع هستند.

فرمانده ناوتیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار (ندسا) در جزیره قشم با بیان اینکه در چند سال اخیر با ابتکاری که در نیروی دریایی سپاه به خرج داده شد استفاده از بسیج دریایی در دستور کار این نیرو قرار گرفته است، اظهار کرد: بسیج دریایی متشکل از مردم و جزیره نشینان مرز دار خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز تاکنون در اقدامات اطلاعاتی ایفای نقش داشته اند و به امید خدا به زودی از توانمندی این نیروهای مردمی در عرصه های عملیاتی نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه حریم ایمن نزدیکی به ناوهای فرا منطقه ای در سراسر آب های آزاد و بین المللی جهان حداقل سه مایل دریایی (حدود ۵.۵ کیلومتر) است، گفت: امروز به لطف خدا و اقتدار نیروهای نظامی حاضر در خلیج فارس و تنگه هرمز این حریم برای همه ناوهای دشمن که در این منطقه حضور پیدا می کنند، شکسته شده و آنها به هیچ وجه این اجازه را به خودشان نمی دهند که اخطاری به رزمندگان و نیروهای مسلح ما که در پهنه دریا فعالیت دارند، بدهند و برعکس ما به آنها اخطار می دهیم.

سردار میرشکاری نسب با بیان اینکه از ۱۶ سال پیش تاکنون ناوهای آمریکایی و کشورهای متخاصم اجازه عبور از محدوده آب‌ های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را نداشته اند، افزود: پیش تر محل عبور ناوهای یادشده در آبراه بین المللی و آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بین جزایر تنب بزرگ و قشم بود ولی از ۱۶ سال گذشته و با اقتدار رزمندگان نیروی دریایی سپاه و سپیده پوشان نیروی دریایی ارتش آنها به محض ورودشان به منطقه خلیج فارس در سه یا چهار مایلی آب های سرزمینی و ساحلی کشور عمان حرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه آبراه ورودی به منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز بین جزایر قشم و تنب بزرگ و آبراه خروجی از این منطقه بین جزایر تنب بزرگ و بوموسی قرار دارد، اعلام کرد: در زمان حاضر تمامی شناورهای تجاری به غیر از شناورهای نظامی در این منطقه رفت و آمد می کنند، که به جز ۶ کشور متخاصم آمریکا، فرانسه، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند، همه کشورها اجازه عبور از این منطقه را دارند.

فرمانده ناوتیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار (ندسا) در جزیره قشم با بیان اینکه همه اقتدار نظام مقدس جمهوری ایران اسلامی در این منطقه به لطف خدا و برکت خون شهدای عزیز از قرن ۱۶ میلادی تاکنون است، بیان داشت: اتکای نیروهای نظامی و انتظامی ایران به پشتوانه قوی و پایان ناپذیری به نام بسیج مردمی است که همه مردم ایران عضوی از آن هستند.

خلیج فارس، شیار هلالی شکل که بیش از یک چهارم ذخایر فسیلی جهان را در خود دارد و از طریق دریای عمان به اقیانوس هند و آب های آزاد راه می یابد، طولی نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر و پهنای نزدیک به ۲۴۰ کیلومتر دارد؛ این خلیج در کشاله و چین خوردگی های پست و فرو افتاده جنوب زاگرس پدید آمده است.

خلیج فارس به عنوان شعبه ای بزرگ از اقیانوس هند که بر سر راه تمامی خطوط دریایی در مشرق عدن واقع شده است، مانند دالانی است که بین ۲۴ دقیقه و ۳۰ درجه عرض شمالی و ۴۸ دقیقه و ۵۰ درجه طول شرقی واقع شده، حدود آن از شمال و شمال شرقی، سواحل ایران، از غرب خلیج عمان، از جنوب و غرب شبه جزیره عربستان است.

رودخانه های دجله و فرات، کارون و کرخه که از کوه های ارمنستان و ترکیه سرچشمه گرفته اند به انضمام رودخانه های جراحی، هندیان و رودهای کوچک دیگر به این دریا می ریزند.

آب های خلیج فارس کم عمق و زیر بستر آن دارای منابع نفت و گاز (هیدروکربن) فراوان است، این عمق در دهانه خلیج فارس ۷۰ تا ۹۰ متر است و هر قدر به طرف بالای خلیج فارس می رود کمتر می شود و به مسافت ۹۰ کیلومتری تا دهانه شط به ۳۰ متر می رسد.

در صیدگاه های مروارید عمق خلیج فارس کمتر از ۳۶ متر است، مساحت خلیج فارس ۹۷ هزار مایل مربع است و طول آن از سواحل عمان تا راس دریا در حدود ۵۰ مایل و عرض آن کم و بیش بین ۲۹ تا ۱۸۰ مایل (تنگه هرمز) است.

خلیج فارس به مثابه یک راه آبی و دریایی از آغاز تاریخ موقعیت برجسته سیاسی داشته است و به نوعی خاستگاه تمدن های بزرگ خاور باستان با پیشینه ای چند هزار ساله است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

جزایر ایرانی موجود در خلیج فارس را به ۲ دسته «جزایر مسکونی» و «جزایر غیر مسکونی» می توان تقسیم بندی کرد.

جزایر مسکونی خلیج فارس شامل جزایر قشم، هنگام، لارک، هرمز، کیش، لاوان، ابوموسی، هندرابی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ، جزیره فارسی، خارک و خارکو است.

جزایر غیر مسکونی خلیج فارس نیز شامل جزایر فرورگان، شیدور، عباسک، شیف، ام الکرم، نخیلو، جبرین، ام سیله - گرم، بونه، دارا، قبر ناخدا، خرو، مولیات، سه دندون، مُطاف، مُرغی، جزیره میر مُهَنّا و چراغی است.

تنگه هرمز، آبراهی است بین استان هرمزگان در ایران و استان مسندم در کشور عمان که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می‌دهد.

این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌آید.

طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۳۹ تا ۹۶ کیلومتر می‌باشد.

ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم در کشور عمان به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد.

در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است. قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌های ایران قرار گرفته‌است.

تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیاست. هر روز حدود ۱۶٫۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام (برآورد ۲۰۰۶) که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی‌های نفت‌کش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است.

حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد.

باریک‌ترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد. این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود که از ساحل ایران تا ۱۰٫۵ مایل جز آب‌های سرزمینی ایران بوده و ۱۰٫۵ مایل باقی‌مانده جز آب‌های سرزمینی عمان محسوب می‌شود. تمام کشتی‌های عبوری باید از آب‌های سرزمینی ایران یا عمان عبور کنند.

جزیره قشم با مساحتی معادل هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره‌ خلیج فارس شناخته می شود.

این جزیره زیبا تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha