آمریکاییها با مفهوم ارزش های انسانی بیگانه هستند

قشم - ایرنا - فرمانده ناوتیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه (ندسا) قشم گفت: آمریکاییها با حمله ددمنشانه ناوگان خود در روز ۱۲ تیر ۱۳۶۷ به هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس نشان دادند که با مفهوم ارزش های انسانی بیگانه هستند.

ناو سالار یکم پاسدار اسکندر میرشکاری نسب روز یکشنبه در حاشیه گلباران شهادتگاه قربانیان جنایت ۳۴ سال پیش آمریکا در خلیج فارس و روز افشای حقوق بشر آمریکایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمریکاییها با این حمله ددمنشانه که امروز سی و چهارمین سالگرد آن است، نشان دادند که هیچ گونه حقوق بشری را نمی شناسند و هیچ گونه حقوق انسان ها را در دنیا رعایت نمی کند و فقط به فکر منافع دولت و دولتمردان خود هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان فضای فکری و ذهنی ابعاد حادثه سقوط هواپیمای مسافری و اقدامات ضد انسانی دولتمردان آمریکا علیه ملت ایران را  تبیین کرد، افزود: حمله به هواپیمای ایرباس در خلیج فارس خاطره تلخی را در ذهن همه ملت ها و به خصوص ملت بزرگ ایران به جای گذاشته است، این جنایت اولین نمونه جنایت های آمریکا در جهان نیست و نمونه های بسیار زیادی از این دست جنایت ها یا با دخالت خود شیطان بزرگ یا دخالت مستقیم و غیرمستقیم استکبار جهانی در سراسر دنیا رخ داده است.

 فرمانده ناوتیپ رزمی ۱۱۲ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه (ندسا) قشم اضافه کرد: باید نخبگان و اندیشمندان ایرانی تلاش کنند اقدامت ضد انسانی دولتمردان آمریکا علیه ملت ایران را تبیین کرده و همچنان زنده نگه دارند و در عین حال به طرح موضوع و پیگیری از طریق سازمان های قانونی بین المللی که روزنه امیدی بر آنان است اقدام کنند.

شهادتگاه قربانیان جنایت ۳۴ سال پیش آمریکا در خلیج فارس امروز - یکشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۱ - همزمان با حمله ددمنشانه ناوگان آمریکای جنایتکار در سال ۱۳۶۷ به این هواپیمای مسافربری در نزدیکی جزیره هنگام شهرستان قشم گلباران شد.

در این مراسم که همزمان با روز افشای حقوق بشر آمریکایی با حضور فرماندار، اعضای شورای اداری و شورای تامین این شهرستان برگزار شد، شرکت کنندگان با قرائت فاتحه، ذکر صلوات، سلام بر امام حسین (ع)، قرائت بیانیه محکومیت جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی در خلیج فارس و نثار گل به دریا یاد و خاطره ۲۹۸ شهید مسافر هواپیمای جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشته و از مقام والای آنان تجلیل کردند.

شرکت کنندگان در این مراسم با فریادهای الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل این جنایت ضد بشری آمریکا را بعد از گذشت ۳۴ سال دوباره محکوم کردند و خواستار مجازات عاملان این جنایت از طریق مجامع بین المللی شدند.

امروز یکشنبه ۱۲ تیر ماه سالروز شهادت ۲۹۸ مسافر مظلوم هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در آب های خلیج فارس است که با شلیک موشک از ناو جنگی آمریکا به شهادت رسیدند.

سی و چهار سال پیش ۲۹۸ نفر سرنشین این هواپیما شامل ۵۷ کودک دو تا ۱۲ ساله، ۷۳ زن و ۱۶۸ مرد به شهادت رسیدند.

دربین مسافران ۳۷ تبعه هندوستان، پاکستان، امارات متحده عربی یوگسلاوی سابق، کویت و ایتالیا حضور داشتند.

آمریکا در این اقدام ضمن تجاوز به آب های ایران و نقض آشکار حقوق و حریم هوایی آن، حقوق بشر و مقررات کنوانسیون های بین المللی در امنیت پروازها مسافربری را نقض کرد.

حضور غیر قانونی آمریکا در آب های منطقه خلیج فارس، حمایت مستقیم از عراق در طول جنگ تحمیلی و اقدام ضد بشری این کشور در کشتار کودکان، زنان و مردان بی گناه امری است که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.

هرچند مقامات آمریکا در ابتدا با این ترفند که هواپیما خارج از مسیر پروازی حرکت می کرده و هدف قرار دادن آن عمدی نبوده سعی داشت که افکار بین المللی را منحرف کند؛ اما بعد از مدتی جرج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا به «ویلیام راجرز» فرمانده ناو  «وینسنس» که مرتکب این عمل جنایتکارانه شده بود نشان لیاقت داد.

این حادثه بازتاب گسترده ای نیز در داخل آمریکا داشت، هرچند در ابتدا تعدادی از رسانه های آن کشور سعی در توجیه این حمله داشتند ولی از لابلای مطالب منشتر شده، عمدی بودن حمله به هواپیمای ایرانی آشکار شد.

ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران در سطح بین المللی نیز بازتاب گسترده ای داشت به طوری که اکثر شخصیت های برجسته و کشورهای مستقل جهان این اقدام را محکوم کردند.

هواپیمای ایرباس ایران (پرواز شماره ۶۵۵) ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه روز دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ توسط ناو جنگی آمریکایی وینسنس در نزدیکی جزیره هنگام شهرستان قشم در خلیج فارس توسط موشک ساقط شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha