۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85097822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شمیم عطر گل محمدی در گلستان‌های خراسان شمالی پیچید

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبر: 85097822
شمیم عطر گل محمدی در گلستان‌های خراسان شمالی پیچید

بجنورد-ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم این آغاز شد.

محمد عفتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت گل محمدی از سطح گلزارهای استان در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و بخش هایی از بجنورد آغاز شده است که پیش بینی می شود در مجموع بیش از ۹۲۰ تُن محصول از سطح گلزارهای استان برداشت شود.

وی افزود: حدود ۲ تن گل تَر در هر هکتار از گلزارهای استان برداشت می شود که بر اساس برآوردها؛ میزان تولید نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش نشان می دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم گل محمدی در سطح استان ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است که در سال گذشته بین ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان بود.

توزیع هشت هزار نهال گل محمدی

وی بر توسعه گل محمدی از استان به ویژه اراضی شیب دار تاکید کرد و افزود: در راستای حمایت از کشاورزان در سال جاری هشت هزار نهال گل محمدی بین کشورزان توزیع شد که با این میزان ۱۲ هکتار گلستان احداث خواهد شد.

عفتی ادامه داد: توسعه گل محمدی به حفظ خاک در اراضی شیب دار و افزایش درآمد پایدار کشاورزان کمک می کند.

وی یکی از مشکلات اصلی باغداران این استان را کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری دانست و گفت: اینک کشاورزان این استان محصول گلستان های خود را بیشتر به صورت سنتی گلاب گیری می کنند که نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: حمل و نقل گل محمدی به کارخانه های گلاب گیری سایر استان ها نیز باید تسهیل شود که کشارزان در این خصوص نیز مشکل دارند.

اهمیت گردشگری گلزارها

وی بر اکوتوریسم گلستان ها نیز تاکید کرد و گفت: همچنین می توان این مناطق را به عنوان فضاهای تفریحی و گردشگری استفاده کرد که کمک زیادی به معیشت و اقتصاد خانواده می کند.

عفتی با بیان اینکه گل محمدی نسبت به سایر محصولاتی که در این استان کشت می شود کم آب طلب است تصریح کرد: با توجه به کاهش بارش باران و کاهش سطح زیر کشت محصولات پر آب طلب گسترش گل محمدی و زعفران به عنوان داروهای گیاهی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پارسال ۲۱ گونه گیاه دارویی در گستره ۶ هزار و ۳۴۰ هکتار اراضی استان کشت شد که حدود ۲ هزار تن انواع گیاهان دارویی از عرصه های زیر کشت تولید شد.

وی افزود: از جمله گیاهان دارویی که در سال زراعی جاری کشاورزان این استان کشت کرده اند شامل اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی، گل محمدی و تخم شربتی و زعفران می شود.

عفتی اظهار کرد: خراسان شمالی به لحاظ داشتن ویژگی های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر به فرد، ظرفیتی بالایی را در ایجاد مزارع پرورشی گیاهان دارویی به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر ایران است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذاها و دمنوش‌ها دارد و اکنون ۲ مرکز فرآوری گل محمدی در شهرستان های جاجرم و فاروج فعال است که پاسخگوی نیاز استان نیست.

میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل، یک و نیم لیتر و در یک هکتار، شش هزار لیتر در این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha