کاشت نهال مناسبت ترین راهبرد در کنترل گرد و غبار است

همدان- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: این استان دارای چهار دشت غبار خیز است که یکی از راه های مهم برای کاهش و کنترل این معضل زیست محیطی کاشت گونه های کم آب بر و انواع درخت در این مناطق است.

به گزارش ایرنا فرزاد تیموری روز یکشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوا در همدان اظهار داشت: اجرای این برنامه جامع در راستای کاهش آلودگی هوا جزو تکالیف اضطراری است که باید برای آن برنامه اجرایی داشت.

وی افزود: برنامه ۱۰ ساله کاهش آلودگی هوا تدوین و یک سال از آن گذشته است که برای سال دوم اجرای این طرح باید برش یکساله نقش و تکالیف هر یک از دستگاه مشخص شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: باید به صورت ریز و جزئی نقش هر یک از دستگاه ها در کاهش آلودگی هوا، میزان کاشت نهال در یک پهنه ، نوع گونه و برنامه های پیش بینی شده ارائه شود.

تیموری با بیان اینکه میزان بودجه مورد نیاز برای هر یک از طرح ها در رایزنی با سازمان برنامه و بودجه استان باید مشخص شود تاکید کرد: دستگاه ها گزارش اقدامات صورت گرفته در یکسال گذشته برای کاهش آلودگی هوا و علت اجرایی نشدن برخی برنامه ها را به دبیرخانه ارائه دهند.

وی افزود: باید وسعت کانون های بحرانی موجود در محدوده غبار خیز مشخص و اینکه در ۹ سال آینده چه کارهایی باید در این نقاط انجام شود و دستگاه ها چه تکلیفی دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: حین مطالعه پهنه های غبار خیز باید مالکیت دولتی یا خصوصی بودن این مناطق نیز بررسی شود و در ادامه می توان با انعقاد قرارداد با تشکل های مردم نهاد به خصوص نیروهای بسیج سازندگی نسبت به کاشت گونه های کم آب بر با سود دهی بالا از جمله زعفران در این مناطق کار شود.
تیموری با بیان اینکه پهنه ها غبارخیز مبتنی بر مطالعات علمی است اظهار داشت: کمیته فنی و علمی باید تشکیل و نسبت به بررسی مناطق بحرانی اقدام کند.

وی بیان کرد: با توجه به ابلاغ آیین نامه هماهنگی، پیشگیری و مدیریت پدیده گرد و غبار، این شیوه نامه خلاء های موجود در زمان بروز گرد و غبار، نقش هر یک از دستگاه ها در این باره، ارائه اختیار به استانداران برای اعلام تعطیلی مدارس یا استان هنگام بروز شرایط اضطرار را قانونمند کرد.

مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه خاک، آب، شرایط آب و هوایی مناسب لازمه رشد یک گیاه و نهال است گفت: اجرای طرح های درختکاری از سال ۹۷ تا ۹۹ موجب کاهش آلودگی هوا و گردو غبار طی این سال ها در این استان شد.

حسین عابد افزود: همدان به مدت ۲۱ یعنی از فروردین سال ۱۴۰۰ روزهای کم بارشی را پشت سر گذاشت اما در سه ماه گذشته میزان بارش ها مناسب بود و به ۳۰ میلیمتر رسیده که ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: سال گذشته به مدت ۹۰ روز واژه آلودگی هوا در گزارش هو.اشناسی همدان به کار برده شد همچنین یک روز در شرایط نارنجی و سه روز در شرایط اضطرار بودیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha