سرانه جنگل در همدان ۶.۵ برابر کمتر از میانگین کشوری است

همدان- ایرنا- رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: مساحت جنگل استان ۴۵ هزار هکتار است که طبق بررسی های صورت گرفته سرانه جنگل این استان حدود ۶.۵ برابر کمتر از میانگین کشوری است.

حمید خزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سرانه جنگل در استان همدان ۲۶۰ متر ثبت شده در حالیکه نُرم کشوری آن یک هزار و ۷۰۰ مترمربع است.

وی بیان کرد: وسعت جنگل در این استان ۴۵ هزار هکتار است که از این میزان یک هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی، مابقی اراضی جنگلی و جنگل های دست کاشت است.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، علت پایین بودن پوشش جنگلی این استان را شرایط اقلیمی و اکوسیستم همدان دانست و ادامه داد: عرصه های مرتعی بیشترین میزان اراضی این استان را تشکیل می دهد.

خزائی با بیان اینکه حفظ، احیا و توسعه جنگل ها به عنوان رسالت منابع طبیعی در اولویت برنامه‌ها است گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تا پایان سال ۱۴۰۵ یکی از اولویت های اصلی دولت سیزدهم است که سهم استان همدان کاشت ۳.۵ میلیون اصله نهال است.

وی افزود: نهال ها در سه قالب جنگلی شامل بلوط، بنه، زالزالک، ارژن و افرا، گونه های فضای سبز شامل سنجد، توت، اقاقیا، ارغوان و افرا گونه های مختص زراعت چوب شامل صنوبر و اکالیپتوس تولید و غرس می شود.

سرانه جنگل در همدان ۶.۵ برابر کمتر از میانگین کشوری است

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: این نهال ها در مناطق مختلف از جمله جنگل های طبیعی، اراضی جنگلی و بوستان ها، فضای سبز شهری، فضای سبز واحدهای تولیدی و کارخانجات کشت و توسعه می یابد.

خزائی ادامه داد: با توجه به سهمیه ۳.۵ میلیونی منابع طبیعی همدان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و عام المنفعه بودن این طرح، علاوه بر استفاده از توان اداره کل منابع طبیعی و سایر نهادها درصدد بهره گیری از توان مردمی و مشارکت دادن عموم مردم در اجرای این طرح در قالب مسئولیت اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینکه از ظرفیت نهالستان قدس ملایر در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت استفاده شده است تاکید کرد: عملیات کاشت نهال در استان همدان طرح محور، بر اساس شاخص های سرزمینی، با شناسایی عرصه های مستعد و متناسب با شرایط اقلیمی و اکولوژیکی پیش می رود.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: همه طرح های کشت نهال و نگهداری از آن باید بر مبنای علمی پیش برود تا نتیجه بخش باشد.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته ۳۸۴ هزار اصله نهال در همدان غرس شد اضافه کرد: بخش عمده ای از نهال ها ۲ ساله هستند یعنی پس از ۲ سال مراقبت و نگهداری در نهالستان سپس نسبت به کاشت آن در اراضی جنگلی و فضای سبز اقدام می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha