کمک هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی برای نخستین بار در قانون بودجه دیده شد

تهران-ایرنا-رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: برای نخستین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ مصوب مجلس شورای اسلامی کمک های دولتی برای سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از سوی شهرداری ها دیده شده است.

حمید طریفی حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا، درباره کمبود سرویس برای برخی از دانش‌آموزان مدارس استثنایی شهر تهران اظهار، کرد: این مساله در شهر تهران مقداری متفاوت از سایر شهرهاست و براساس مصوبات شورای شهر تهران، شهرداری مکلف است خدمات سرویس ایاب و ذهاب رایگان را برای دانش‌آموزان استثنایی فراهم کند.

وی افزود: البته که شهرداری تهران در این سال‌ها هم به درستی موضوع مربوط به سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی را پیگیری کرده است و ما هم همواره قدردان هستیم اما امسال با توجه به اینکه مدارس پس از ۲ سال تعطیلی شرایط متاثر از کرونا بازگشایی شدند، سرویس‌های ایاب و ذهاب هم با تفاوت قیمت نسبت به سالهای قبل، مجدد راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: با وجود اینکه موضوع ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی برای سال گذشته هم تامین مالی هم شده بود اما مشکلی بین پیمانکاران شهرداری و تاکسیرانی پیش آمد که این مساله به نوع قرارداد برمی‌گشت و باید نهایی می‌شد.

طریفی حسینی یادآور شد: اینکه پرداخت کمک های سرویس مدارس استثنایی به صورت مستقیم از سمت شهرداری به پیمانکاران انجام شود یا از سوی مدارس به پیمانکاران پرداخت شود نیز مساله دیگری بود که برای رفع آن، تصمیم بر این شد که این هزینه از طریق مدارس داده شود و در این راستا مبلغی هم پیش از سال به مدارس داده شد و بخشی از مطالبات رانندگان پرداخت شد.

وی عنوان کرد: هرچند که مبلغی پرداخت شد اما بخشی دیگر از آن باقی ماند و البته رانندگان هم تقاضای پرداختی بیشتری داشتند که در واقع مساله‌ای بین رانندگان و پیمانکاران بود که آنها براساس قراردادی که دارند و نرخی که شورای شهر مصوب می‌کند برای سرویس مدارس باید این خدمت را تاکسیرانی انجام دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: براساس برخی گزارش ها، در برخی از مدارس، بعضی از سرویس‌ها دنبال دانش‌آموزان نمی‌روند و در حال پیگری موضوع در شورای شهر و شهرداری‌ هستیم.

کمک هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی برای نخستین بار در قانون بودجه دیده شد

حمایت قانون بودجه از تردد دانش‌آموزان استثنایی/ امکان انتشار 18 هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت از سوی شهرداری‌ها

طریفی حسینی افزود: موضوع سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی براساس ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۹۷ است، تردد افراد دارای معلولیت شدید در سطح شهر با ناوگان حمل و نقل عمومی باید رایگان باشد و شرط‌هایی را هم برای این ایاب و ذهاب مشخص می‌کند که باید ایمن، مناسب‌سازی شده و در دسترس باشد، براساس این قانون، معتقدیم که دانش‌آموزان استثنایی، گروهی از افراد دارای معلولیت هستند که این موضوع باید در مورد آنها اجرایی شود.

وی ادامه داد: این دانش‌آموزان روزانه 2 مورد سفر درون شهری از منزل به مدرسه و از مدرسه به منزل را دارند که شهرداری، تاکسیرانی یا اتوبوسرانی باید شرایط تردد آنها را فراهم کند. اگر نمی‌توانند از طریق حمل و نقل عمومی انجام دهند یا ناوگان ویژه برای آنها طراحی یا سرویس‌های ویژه این دانش‌آموزان تعیین شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: همچنین برای کمک به شهرداری برای اولین بار در بند «د» تبصره قانون بودجه ۱۴۰۲ مصوب مجلس شورای اسلامی که ابلاغ هم شده و اکنون باید اجرا شود، مشخص کرده که شهرداری‌ها برای توسعه حمل و نقل درون شهری، شرایط ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی را هم باید مورد توجه قرار دهند.

طریفی حسینی گفت: شهرداری‌ها در راستای توسعه حمل و نقل درون شهری و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی با هماهنگی وزارت کشور می‌توانند اوراق مشارکت با مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان منتشر کنند تا بتوانند توسعه حمل و نقل درون شهری و سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی را انجام دهند.

کمک هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی برای نخستین بار در قانون بودجه دیده شد

وی با تاکید بر قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت،اظهار کرد: این قانون تصریح کرده است که خدمات تردد و حمل و نقل افراد دارای معلولیت باید ارائه شود و از سوی دیگر، بودجه دولتی هم علاوه بر درآمد عمومی شهرداری‌ها برای این موضوع در نظر گرفته شده است تا به این واسطه این خدمت را برای دانش‌آموزان هم فراهم کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: با وزارت کشور هماهنگی های لازم را انجام می دهیم تا دستورالعمل جامعی برای همه شهرداری‌های کشور فراهم شود و بتوانیم در فضای تعامل مناسب، سازوکار و چارچوبی را مشخص کنیم تا ظرفیت شهرداری‌ها به کار گرفته شود و بتوانیم در کل کشور تردد دانش آموزان استثنایی را حل کنیم.

متولی موضوع تردد دانش‌آموزان استثنایی در قانون مشخص است

طریفی حسینی افزود: آموزش و پرورش باید کار تعلیم و تربیتی انجام دهد و موضوع سرویس و ایاب و ذهاب در واقع خدمات سایر دستگاه‌هاست و متولی آن در قانون مشخص شده است، سازمان بهزیستی متولی پیگیری و اجرایی سازی این قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

وی عنوان کرد: در این راستا تشکلی بنام ستاد مناسب‌سازی کشور فعالیت می‌کند که وزیر کشور مسئولیت آن را به عهده دارد و این مسائل در آنجا هم پیگیری می‌شود و در نهایت

شهرداری‌ها برای این موضوع مکلف شده اند که البته برخی از شهرداری‌ها مانند مشهد و شیراز هم کمک‌های شایانی داشتند و تاکنون به صورت فراگیر شهرداری تهران این کمک را انجام داده است که انتظار داریم اکنون و در فاصله یک ماه تا پایان سال تحصیلی، مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، توقف سرویس‌های مدارس استثنایی در چند ماه خبرساز شده است که با توجه به اینکه شهرداری‌ها متولی اجرای این موضوع هستند، دلیل بروز این مشکل از سوی کارشناسان اداره آموزش و پرورش استثنائی شهر تهران، پرداخت نشدن هزینه سرویس‌ها از سوی سازمان تاکسیرانی تا آغاز سال تحصیلی ذکر شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha