۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۹
کد خبر: 85088599
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

خشکسالی بهاری در مازندران؛ تهدیدی فراتر از پیش‌بینی‌

ساری- ایرنا- در حالی که هواشناسی مازندران میانگین بارندگی در ماه اول سال جاری را ۱۱۲ میلی‌متر پیش‌بینی کرده بود، گزارش رسمی منتشر شده از میزان بارندگی ثبت شده در ایستگاه‌های باران‌سنجی از محقق نشدن این پیش‌بینی و پیشروی جدی خشکسالی در قسمت‌هایی از این استان سرسبز شمالی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین ماه سال جدید برای مازندران از لحاظ شرایط جوی پر فراز و نشیب بود به طوری که در روزهای ابتدایی آن شاهد استقرار سامانه سرد بارشی بودیم و در نیمه دوم با سامانه گرم جنوبی مواجه شدیم که سبب افزایش محسوس دما شده بود.

میزان بارش فروردین چنگی به دل نزد و کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به محدوده نرمال سال قبلش داشت و طبق پیش‌بینی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، حجم بارندگی در سه ماه آینده در شهرهای نوشهر و رامسر بیشتر از سایر مناطق پیش‌بینی شده است که این امر بیانگر پربارش بودن غرب مازندران در مقایسه با دیگر مناطق است.

مطابق جدول پیش‌بینی فصلی این مرکز که هواشناسی مازندران منتشر کرده است، بیشترین میزان بارندگی سه ماه منتهی به مردادماه امسال با ۲۰۰ میلی‌متر مربوط به رامسر است و پس از آن بیشترین میزان بارندگی با ۱۸۳ میلی‌متر در نوشهر اتفاق خواهد افتاد.

طبق پیش‌بینی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، از مجموع حجم بارش باران که برای سه ماه آینده در غرب مازندران پیش‌بینی شده است، در اردیبهشت ماه امسال در رامسر ۵۰، خردادماه ۴۹، تیرماه ۶۰ و مردادماه نیز ۴۱ میلی‌متر باران و در نوشهر نیز برای اردیبهشت ماه ۴۸، خردادماه ۳۸، تیرماه ۵۷ و در مردادماه نیز ۴۰ میلی‌متر باران پیش‌بینی شده است.

همچنین سیاه بیشه، کجور و بلده در مجموع با ۸۷ میلی متر باران در سه ماه آینده، مناطق کم بارش استان در غرب مازندران هستند.

خشکسالی بهاری در مازندران؛ تهدیدی فراتر از پیش‌بینی‌

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور پیش بینی کره است که در مناطق مرکزی و شرقی مازندران نیز بیشترین حجم بارندگی در اردیبهشت ماه امسال با ۳۹ میلی متر در کیاسر، خردادماه با ۳۳ میلی متر در آلاشت، تیرماه با ۴۱ میلی متر در آلاشت و مردادماه امسال نیز با ۳۷ میلی متر در بابلسر اتفاق خواهد افتاد. برای ساری مرکز مازندران نیز در اردیبهشت ماه امسال ۳۷، خردادماه ۲۵، تیرماه ۲۹ و در مردادم ماه نیز ۲۹ میلی متر باران پیش بینی شده است.

طبق گزارش این مرکز کمترین میزان بارندگی نیز در سه ماه آینده در مناطق مرکزی و شرقی مازندران در ماه اردیبهشت با ۲۱ میلی متر در بابلسر و بندرامیرآباد، خردادماه با ۲۰ میلی متر در کیاسر و بابلسر، تیرماه با ۱۹ میلی متر در کیاسر و مردادماه نیز با ۱۵ میلی متر در کیاسر اتفاق خواهد افتاد.

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش باران در فروردین ماه امسال در مازندران را ۵۱.۹ میلی متر اعلام کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۵۲.۷ بوده، ۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰ میلی متر بوده حدود ۱۵۹ درصد افزایش داشته است.
طبق این گزارش میانگین بارش هفت ماهه سال زراعی جاری منتهی به فروردین ماه امسال در مازندران را نیز ۲۸۹ میلی متر اعلام کرد که این میزان نسبت به
مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که حدود ۴۴۹ میلی متر بوده حدود ۳۶ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۴۱۱ میلی متر بوده حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

آمارهای هواشناسی و شرکت آب منطقه ای مازندران از کاهش بارندگی در ارتفاعات و دشت ها و تغییر الگوی بارندگی از نم نم باران به بارش های سیل آسا و در اصطلاع علمی باران های غیرموثر در مازندران نشان می دهد که خشکسالی در استان رخنه کرده است.

خشکسالی بهاری در مازندران؛ تهدیدی فراتر از پیش‌بینی‌

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی، ۵۰ درصدی روان آب های رودخانه های دائمی و همچنین کم شدن حدود ۶۰ درصدی ذخایر آبی پشت سدها و آب بندان های مازندران، باعث بروز تنش آبی دراین استان شده است به‌گونه ای که مناطق شرقی با کمبود شدید آب در بخش کشاورزی مواجه اند و همین امر نیز شرکت آب منطقه‌ای را برآن داشت تا طرح نوبت بندی منابع آبی استان را حدود یک ماه زودتر آغاز و جهادکشاورزی نیز اخطار کم آبی صادر کند.

طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، بارش تجمعی کشور در سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ به ۱۸۰ میلی متر رسید که نسبت به سال زراعی گذشته ۲۳ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت نرمال ۲۳.۹ کاهش داشت بارش تجمعی سال در تمام استان های کشور به استثنای استان هرمزگان کمتر از نرمال بود کمترین کاهش بارش نسبت به نرمال با ۸.۹ در چهارمحال و بختیاری و بیشترین کاهش بارش نیز با ۱.۶۱ در استان ایلام ثبت شده است.

خشکسالی بهاری در مازندران؛ تهدیدی فراتر از پیش‌بینی‌

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‌ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‌ ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.

به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‌ ۳۵۰ میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

استان مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از ۹۵۰ هزار برنج سفید، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۸۰ هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.

کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارش، کم شدن دبی آب رودخانه‌ها، پایین رفتن ایستایی آب های زیر زمینی و پیش روی جبهه آب شور به جبهه آب شیرین در سواحل نشانه های پیش روی خشکسالی در استان مازندران است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha