۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 85084504
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار اصفهان: جایگاه معلم باید بازخوانی شود

۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰
کد خبر: 85084504
 استاندار اصفهان: جایگاه معلم باید بازخوانی شود

اصفهان - ایرنا- استاندار اصفهان گفت: تدبیری لازم است تا یکبار دیگر جایگاه معلمان را در قالب یک برنامه حساب شده با سیاستگذاری بلند مدت و مستمر در هفته بزرگداشت این قشر فرهیخته، بازخوانی کنیم.

به گزارش ایرنا، سید رضا مرتضوی روز یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش اصفهان، افزود: غفلت و گاهی کم توجهی به حوزه فرهنگیان، معلمان و درمجموع ساحت دانش در کشور شده که جایگاه، شان و منزلت اجتماعی معلمان را کمی تنزل داده است ؛ گاهی اوقات برخی از محدودیت‌ها و اتفاقاتی که برخی از مسائل اقتصادی هم زمینه‌ساز آن بوده ، به حضور و بروز جامعه فرهنگیان برای پیگیری برخی مطالبات و مسائل آنها دامن زده است.

استاندار اصفهان افزود: این مسائل، شرایط را در جامعه نسبت به نگاهی که در دهه اول و دوم انقلاب نسبت به جایگاه معلمان بود تقلیل داده و می‌طلبد که همت بلند مدت و با برنامه‌ای که صرف ایام بزرگداشت مقام معلم نباشد برای آن تدبیر و این جایگاه بازخوانی شود.

وی با تاکید بر اینکه هفته بزرگداشت مقام معلم می‌تواند قُله‌ای برای حرکت‌هایی باشد که قرار است از این پس رُخ بدهد، گفت: باید با راهبردها و برنامه‌ریزی‌های خوب و شایسته بتوان برنامه‌های حساب شده‌ای را در این ایام در استان رقم زد؛ باید برای عملیاتی کردن راهبردهای ارائه شده در این جلسه در قالب یک حرکت فراگیر در استان، ضمانت و پشتیبانی لازم صورت گیرد که بخشی از آن به تبلیغات محیطی و شهری و بخشی در فضای رسانه ای ملی و مجازی تحقق می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم در مدارس با محوریت انجمن اولیا و مربیان و همچنین برنامه‌های گسترده در سطح استان و شهرستان‌ها باید با بازتاب رسانه‌ای فراگیر بمنظور انعکاس در ذهن مخاطبان همراه باشد؛ اگر برنامه‌ها خوب تدوین شود، می‌توان از ظرفیت شهرداری‌های استان و مجموعه بنگاه‌های اقتصادی نیز به‌منظور پشتیبانی و حمایت از برنامه ها کمک گرفت و در هفته بزرگداشت مقام معلم باید سعی شود به لحاظ مباحث محتوایی، کار ویژه‌ای صورت گیرد و در جامعه نشر داده شود تا اثرگذار باشد.

مرتضوی سرکشی مدیران و مسوولان به مدارس محل تحصیل خود را یکی از برنامه‌های خوب و تاثیر گذار به لحاظ الگوسازی در بین دانش آموزان عنوان کرد و گفت: این اقدامات می تواند آثار تبعی بسیاری بر دانش آموز و فضای ذهنی فرهنگیان داشته باشد.

وی همچنین بر توجه به مفاخر فرهنگی، معلمان بازنشسته، تجلیل از برخی اسوه های این حوزه و برخی ظرفیت‌های ویژه ای که در قالب معلم نمونه از آنها یاد می شود را از دیگر برنامه های مورد تاکید در هفته بزرگداشت مقام معلم عنوان کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان نیز گفت: یکی از مهم‌ترین عناصر هر جامعه معلمان و عالمان هستند زیرا فرهنگ‌آفرینی می‌کنند و باعث هدایت جامعه به سمت صلاح و رستگاری هستند.

محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه تکریم علم و معلم یعنی تکریم جامعه و اگر جامعه به فرهیختگان خود بها دهد، جامعه‌ای سالم خواهیم داشت، افزود: انتظار این است که امسال سبک تکریم معلمان متفاوت از دیگر سال‌ها باشد.

وی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای به ریاست استاندار اصفهان یا نماینده ویژه او تشکیل و دیگر نهادها نیز در آن عضو شوند تا روز معلم امسال به شکل ویژه‌ برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه در مدارس اقدامات خوب و فراوانی اتفاق می‌افتد اما تنها نکات منفی دیده می‌شود، اظهار کرد: حضور مسئولان در نواحی مانند دهه فجر در هفته معلم مورد انتظار است.

وی با اشاره به برگزاری رویداد معلم نمونه گفت: در استان اصفهان حدود ۵٠ هزار معلم وجود دارد که هشت هزار و ۱۲۸ نفر در فرایند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند و از این تعداد سه هزار و ۱٠۹ نفر منتخب مدرسه‌ای، ۱۷۳ نفر منتخب منطقه‌ای و هشت نفر منتخب استانی خواهند بود.

ابراهیمی افزود: همچنین در طرحی جداگانه مدیران، معلمان و معلم یاران نیز در فرایند شرکت خواهند کرد که ۲٠۲ نفر مدیران و معاونان و ۸۲ نفر از معلم یاران سهمیه خواهند داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: در ماه رمضان از فرصت ویژه ضیافت الهی استفاده‌های خوبی داشتیم که همکاری در جزء خوانی گذر چهارباغ، اعزام مبلغان و سفیران قرآنی به ترکیه با همکاری دیگر مؤسسات، محافل قرآنی و افطاری دهه هشتادی‌ها، جشن‌های تکلیف و محافل قرآن در نواحی مختلف از جمله این برنامه‌ها بود و امید است با این برنامه‌ها مکر دشمنان برای تسخیر دل‌های دانش‌آموزان از بین برود.

وی با اشاره به نقش محوری دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: معلمان در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شوند و امید است در این باره نیز اقدامات خوبی انجام شود، هرچند در این مدت نیز تحول ویژه‌ای در بعد کیفی و کمی رقم خورده است.

ابراهیمی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان از مهمترین ، اصلی ترین و اساسی ترین ارکان سند تحول بنیادین است، گفت: در سال گذشته تحول ویژه ای در بُعد کمی و کیفی این دانشگاه ایجاد شد و کیفیت پذیرش معلمان نسبت به گذشته بسیار متفاوت شد.

وی تصریح کرد: اگر معلم کیفی دریافت کنیم و تربیت کیفی داشته باشیم او نقش رهبری و مربیگری یک دانش آموز را پیدا می کند که نقش بسیار موثری خواهد داشت.

یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان با حضوراستاندار، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، فرماندار اصفهان و سایر اعضا برگزار شد.

بررسی نیازسنجی دانشگاه فرهنگیان استان در موضوع امور آموزشی، فرهنگی و پژوهشی، برنامه‌ریزی برای اجرای ویژه‌برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم و گزارش تجمیعی برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha