۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85072555
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پارسال ۱۹۹ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان شمالی مسدود شد

۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰
کد خبر: 85072555
پارسال ۱۹۹ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان شمالی مسدود شد

بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: پارسال ۱۹۹ حلقه چاه غیرمجاز برداشت آب زیرزمینی در راستای صیانت از منابع آبی این استان مسدود شد.

وحید واسطه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با مسدود شدن این تعداد چاه در مجموع از برداشت غیرمجاز یک میلیون و ۱۷۶ هزار مترمکعب منابع آب زیرزمینی پیشگیری و این مقدار آب صرفه جویی شد.

وی افزود: از مجموع این تعداد چاه؛ بجنورد ۶۳ حلقه با میزان صرفه جویی ۱۹۲ هزار متر مکعب، اسفراین ۳۳ حلقه با میزان صرفه جویی ۲۵۷ هزار متر مکعب، شیروان ۵۸ حلقه با میزان ۵۰۹ هزار متر مکعب و در مانه و سملقان و تعداد ۳۶ حلقه با میزان ۲۱۵ هزار متر مکعب صرفه جویی آب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: همچنین در فاروج یک حلقه، جاجرم پنج حلقه و در شهرستان راز و جرگلان نیز یک حلقه از چاه های غیر مجاز برداشت آب‌های زیر زمینی مسدود شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۲ دستگاه حفاری غیر مجاز چاه آب نیز در شهرستان مانه و سملقان با همکاری مراجع قضایی توقیف شده است.

به گزارش ایرنا، سالانه از سه هزار و ۳۶۶ حلقه چاه استان بیش از ۴۰۴ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود که میزان برداشت آب از چاه های دارای کنتور نیز حدود ۲۷۰ میلیون متر مکعب در سال است.

۲ هزار و ۵۰۵ حلقه چاه معادل ۸۰ درصد چاه های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شد و از مجموع چاه های این استان ۲ هزار و ۶۵ حلقه چاه کشاورزی، ۹۳۸ واحد صنعتی و مابقی چاه ها نیز برای تامین آب شرب است.

میانگین بارندگی سالانه در استان خراسان شمالی کمتر از ۲۷۰ میلی متر و حجم منابع آب تجدید پذیر حدود یک میلیارد و ۴۲ میلیون متر مکعب است که از این مقدار حدود ۵۷۸ میلیون متر مکعب آبهای سطحی استان را تشکیل می‌دهد و حدود ۴۶۴ میلیون متر مکعب آبخوانهای زیرزمینی را تغذیه می کند.

در مجموع تاکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب و توان تنظیم ۱۷۳ میلیون متر مکعب آب در استان ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha