به گزارش ایرنا، استان فارس با دارا بودن حدود ۲۱ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و بزرگراهی، بیشترین طول راههای کشور را به خود اختصاص داده و به گفته برخی کارشناسان این مساله از دلایل بالا بودن آمار حوادث جادهای در این استان است.
در توجه دولت سیزدهم به حوزه راههای استان همین بس که در جریان نخستین سفر استانی آیتالله رئیسی به فارس (مهرماه ۱۴۰۰) بحث تامین اعتبار و تکمیل آزادراه شیراز -اصفهان، تسریع در تکمیل کمربندی شمال شرق شیراز، تکمیل بزرگراه دشت ارژن - قائمیه (تنگ ابوالحیات)، تکمیل ۵۰ کیلومتر از محور جهرم - لار، احداث باند دوم محور کوار - فیروزآباد - جم، تکمیل ۱۰ کیلومتر از بزرگراه نیریز - قطرویه (گردنه لایرز)، تکمیل ۱۶ کیلومتر از بزرگراه فسا، داراب، کهگم، تکمیل پنج کیلومتر از محور مرودشت -درودزن، بهسازی هشت کیلومتر از جاده قدیم فسا - داراب، تکمیل ۹ کیلومتر از محور لار - بستک و تکمیل ۶ کیلومتر از قطعه یک باند دوم بابامیدان - گچساران به عنوان رهاورد این سفر به تصویب رسید.
کمترین میزان رشد مرگ و میر ناشی از تصادفات در فارس
استاندار فارس با بیان اینکه ، این استان در بحث مرگ و میر ناشی از تصادفات هشت درصد از میانگین کشور پایین تر است و کمترین میزان رشد مرگ و میز ناشی از تصادفات را داشته است، گفت: این موضوع بیانگر اثربخش بودن اقدامات و برنامههای پیش بینی شده است که این روند باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: در نوروز امسال نیز تلاش شد که تدابیر اتخاذ شده برای انجام سفر امن و توام با آرامش عملیاتی شود و تمام دستگاه های ذیربط و خدمات رسان برای تحقق این مهم با تمام توان و ظرفیت به میدان آمدهاند.
کاهش ۱۹ درصدی مرگ و میر حوادث ترافیکی فارس
به گفته رئیس اداره عملیات پلیس راه فارس، از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان روز نهم فروردین ماه جاری، ۴۳ نفر در حوادث جادهای این استان جان باختهاند که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۶۲ نفر بوده، ۱۹ درصد کاهش داشته است.
سرهنگ علی اصغر همایون پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیشترین علت وقوع حوادث جادهای در محورهای استان طی مدت مذکور را عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ عنوان کرد.
وی افزود: به رقم کاهش ۱۹ درصدی تعداد فوتی ها، اما در بحث تعداد تصادفات جادهای شرایط در استان مطلوب نیست و افزایش ۶۵ درصدی این حوادث نسبت به مدت مشابه پارسال بیانگر فراوانی ناهنجاری های ترافیکی است.
بیشترین سهم اعتبارات عمرانی فارس مربوط به حوزه راه
معاون هماهنگی امور عمرانی فارس نیز با اشاره به اینکه بیشترین سهم اعتبارات عمرانی سال گذشته استان به راه های این استان اختصاص یافته است، گفت: در حوزه راهها نیز سهم نقاط حادثه خیز از این اعتبارات بیش از سایر بخش ها بود.
محمود رضایی کوچی در گفت و گو با ایرنا افزود: طی حدود یک و نیم سال گذشته شاهد فعالیتهای عمرانی متعددی در حوزه راههای استان بودیم و چندین پروژه از جمله محور دشت ارژن - ابوالحیات، گردنه لایرز در محور نی ریز، بزرگراه شیراز- کوار- فیروزآباد، بخشی از بزرگراه جهرم- لار و بزرگراه فسا - داراب - کهگم بخش هایی از آنها به طور کامل به بهره برداری رسید و علاوه بر این عملیات اجرایی بسیاری از راههای روستایی نیز پایان یافت.
وی ادامه داد: در حوزه آزادراه نیز آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی حال حاضر کشور در حوزه آزادراهی با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتباری که تاکنون هزینه شده مراحل پایانی را طی می کند و پیش بینی می شود که فاز نخست آن در سفر دوم استانی رییس جمهور به فارس مورد بهره برداری قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس بیان کرد: یکی از محورهایی که با توجه به شرایط خاص آن حوادث ترافیکی متعددی در آن روی می داد کمربندی شیراز بود که تاکنون اصلاحات زیادی در آن انجام شده و امیدواریم با تقسیم مسئولیت ساماندهی آن بین شهرداری شیراز و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان، مشکلات این محور به سرعت رفع شود.
رضایی گفت: یک پروژه مهم آزادراهی دیگر که اجرای آن در دستور کار قرار گرفته، آزادراه شیراز - بوشهر است که با توجه به تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و بخش خصوصی به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.
وی اظهارکرد: مجموع اقدامات انجام شده برای کاهش حوادث جاده ای و تلفات ناشی از آن سبب شد که این استان در سال ۱۴۰۱ از این بابت جزو استان های اول کشور باشد و در نوروز امسال نیز به رغم افزایش ۱۵ درصدی ورود مسافران و میهمانان نوروزی تاکنون شاهد کاهش حدود ۵۰ درصدی فوتی ها این حوادث باشیم.
وی افزود: البته در حوادث و تصادفات جاده ای نقش عامل انسانی بسیار تاثیرگذار است که در این حوزه نیز باید با فعالیت های فرهنگی و همچنین تشدید نظارت ها به کاهش حوادث کمک کرد.
نظر شما