۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹:۰۴
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85065834
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۲۱ هزار مسافر نوروزی از بلندترین برج آجری جهان دیدن کردند

گنبدکاووس - ایرنا - رییس ستاد اجرایی خدمات سفر گنبدکاووس گفت: از زمان شروع تعطیلات نوروزی در ۲۵ اسفند پازسال تاکنون حدود ۲۱ هزار مسافر نوروزی از بنای تاریخی "گنبدقابوس"، بلندترین بنای تمام آجری جهان در این شهر دیدن کردند.

مهدی دهرویه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از آغاز تعطیلات نوروزی تا روز گذشته در مجموع حدود ۱۵۴ هزار مسافر و گردشگر از جاذبه های تاریخی، طبیعی، تفریحی و دست‌ساز گنبدکاووس دیدن کردند.

وی افزود: از این تعداد بازدید مسافران و گردشگران نوروزی، ۲۰ هزار و ۶۵۳ نفر از بنای گنبدقابوس، ۴۰ هزار و ۶۷۳ نفر از اماکن مذهبی، افزون بر ۲۸ هزار مسافر از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی و ۶۴ هزار و ۵۰۴ گردشگر هم از اماکن و فضاهای دست ساز در گنبدکاووس دیدن کردند.

دهرویه اضافه کرد: در بازه زمانی اشاره شده همچنین ۱۳ هزار و ۳۷۳ مسافر و گردشگر نوروزی در مراکز اقامتی گنبدکاووس اسکان یافتند.

به گزارش ایرنا، گنبدقابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری قمری است که بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ است و در طول سال به ویژه تعطیلات نوروز با توجه به برپایی نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی و سوغات در کنار پخت شیرینی و غذاهای محلی توسط بانوان ترکمن میزبان جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا راس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته به ۵۵ متر می‌رسد که اگر ارتفاع ۱۵ متری تپه‌ای که برج روی آن بنا شده را به آن اضافه کنیم، به ارتفاع ۷۰ متری این بنا از سطح زمین می‌رسیم.

بدنه خارجی مدور این بنا دارای ۱۰ ترک (مانند ستاره ۱۰ پر) است که به فواصل مساوی از یکدیگر قرار دارند و در هر ترک آن عبارتی آجری و کتیبه‌ای شکل با خط کوفی نوشته شده و ورودی بنا دارای سردر هلالی و گلویی مقرنسی است که یکی از نخستین مقرنس کاری‌ها در معماری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

کتیبه‌های گنبدقابوس با خط کوفی بنایی (معقلی) در عین سادگی کامل خوانا و برجسته هستند که در ۲ ردیف در بدنه بنا در قاب‌های مستطیلی به طور قرینه در بالا و پایین تکرار شده‌اند که متن آن به شرح ذیل است " بسم الله الرحمن الرحیم، هذا القصر العالی، الامیر شمس‌المعالی، الامیر ابن الامیر، قابوس بن وشمگیر، امر ببنائه فی حیاته، سنة سبع و تسعین و ثلثمائة قمریة و سنة خمس و سبعین و ثلثمائة شمسیة".

برگردان پارسی این کتیبه‌ها چنین است که "به نام خداوند بخشنده مهربان، این است کاخ باشکوه، امیر شمس معالی، امیر پسر امیر، کاووس فرزند وشمگیر، فرمان داد به ساخت آن در دوران زندگی اش، سال ۳۹۷ هجری قمری و سال سیصد و هفتاد و پنج خورشیدی".

شاید هنگامی که شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در ۱۰۲۵ سال پیش تصمیم به احداث این بنای آجری کرد، هرگز تصور نمی‌کرد، صرف نظر از عمر طولانی بنا، روزگاری این دست ساخته معماران سرزمین‌اش عنوان بلندترین گنبد آجری جهان را از آن خود کند و برای پاسداشت بهتر از این بنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد جهانی (یونسکو) آنرا در فهرست آثار تاریخی خود ثبت نماید.

با این حال این اتفاق مهم یعنی ثبت جهانی گنبدقابوس ۱۰ تیرماه ۱۳۹۱ و در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که به میزبانی شهر"سن پترزبورگ" روسیه برگزار شد، این بنا به‌ عنوان پانزدهمین بنای تاریخی کشور ایران در فهرست آثار این سازمان جهانی جای گرفت تا جهانیان بیشتر با هویت این برج آجری و معماری اسلامی آن آشنا شوند و هر ساله علاوه بر هزاران گردشگر و مسافر داخلی، صدها گردشگر و محقق خارجی نیز از این بنای تاریخی دیدن کنند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است که در کنار تنوع اقوام و فرهنگ‌ها، جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی قابل توجه از جمله آستان امامزاده یحیی بن زید(ع)، سه تالاب بین المللی آلماگل، آجی‌گلی و آلاگل در بخش مرزی داشلی برون، بازارچه و گمرک مرزی، مجموعه سوارکاری، دریاچه مصنوعی و مراتع و دشت‌های سرسبز دارد.

سفر به گنبدکاووس؛ در جستجوی طولانی‌ترین اثر معماری ایران باستان

عشایر مرزنشین و طبیعت مراوه‌تپه میزبان مسافران نوروزی

جاذبه‌های زیارتی، مقصد سفر گردشگران نوروزی گلستان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha