۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۴۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85049806
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گیلان ۱۱ هزار تن خوراک آبزیان به کشورهای مشترک المنافع صادر می‌کند

رشت- ایرنا- مدیرکل شیلات گیلان از صدور سالانه بیش از ۱۱ هزار تن محصول تولیدی خوراک آبزیان استان به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) خبر داد و گفت: استان گیلان می‌تواند با استفاده از این ظرفیت به استان های همجوار در بحث تهیه خوراک ماهیان خاویاری، گرمابی، سردآبی و میگو کمک کند.

به گزارش ایرنا، «کوروش خلیلی» در نخستین نشست هم اندیشی توسعه آبزی پروری منطقه یک کشور اظهار کرد: برنامه گیلان در روندی چهار ساله افزایش ظرفیت تولید آبزی پروری به دو برابر وضع موجود است؛ به همین منظور شیلات گیلان برنامه‌هایی کوتاه‌مدت برای افزایش ظرفیت و زیرساخت‌ها تعریف کرده که یکی از این برنامه‌ها تامین نهاده‌ها و خوراک آبزیان است.

وی افزود: عمده کیلکا صید شده این استان به ۱۱ کارخانه تولید خوراک ماهی ارسال می‌شود و مرکز فرآوری سازمان شیلات گیلان توانایی پشتیبانی آبزی‌پروری سایر استان‌های هم گروه خود را دارد.

مدیر کل شیلات گیلان و رئیس منطقه یک آبزی پروری شیلات کشور ادامه داد: شرکت‌های کنسرو سازی این استان نیز ظرفیت خوبی برای استان های منطقه هستند و می‌تواند در سال ۱۴۰۲ ظرفیت خود را برای تهیه کنسرو از ماهی قزل آلا اختصاص دهد این توانمندی ظرفیت خوبی ایجاد می‌کند که کنسرو قزل آلا در سبد صادراتی کشور قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد تولیدات آبزیان گیلان در حوزه ماهیان گرمابی هفت درصد در تولید ماهیان سردآبی و سه درصد در تولید ماهیان خاویاری است. همچنین شیلات گیلان یک مگا پروژه شهر خاویاری با کمک مشاوران ذیصلاح طراحی کرده و قرارداد با شیلات ایران منعقد شده و طرح صفر آن تهیه شده است.

مدیر کل شیلات گیلان اعلام آمادگی کرد تا تجربیات خود را در بحث تولید و پرورش ماهیان خاویاری در اختیار سایر استانهای منطقه یک قرار دارد و مشاوران ذیصلاح خود را به این استان ها معرفی کند.

وی گفت: این استان ۵۶۰ مزرعه سرد آبی، حدود پنج هزار و ۴۰۰ مزرعه گرمابی و حدود ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارد.

دستیابی به تولید ۷۰۰ هزار تن تولید قزل آلا در سال امکانپذیر است

مشاور معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران هم در این نشست اظهار کرد: دستیابی به تولید ۷۰۰ هزار تن قزل آلا با وضعیت موجود(باتوجه به بحران آبی کشور) دور از انتظار نیست و این امر با فعال کردن ظرفیت استان‌های مستعد شدنی و امکان پذیر است، استفاده از مراکز دانشگاهی نیز می‌تواند شیلات را در دستیابی به این مهم یاری کند.

«مرتضی افراسیابی» افزود: تعیین سهم تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزاری در بخش آبزی پروری شیب تند و غیرقابل باوری دارد اما این امر با توجه به دامنه تولید در حوزه‌های مختلف ماهیان سردآبی، گرمابی، خاویاری و میگو امکان‌پذیر است.

وی استفاده از این ظرفیت و میزان کارآمدی و تاثیرگذاری این شورا وابسته به توانمندی مدیران شیلاتی منطقه یک عنوان کرد و گفت: استانها می‌توانند مشکلاتی که در استان‌های تابعه قابل حل نمی‌دانند را جمع بندی کرده و در وزارتخانه مطرح کنند شیلات ایران ظرفیت رسیدگی و رفع این مشکلات را دارد. با توجه به بحران آب در کشور باید موضوع آبزی‌پروری به صورت ملی نگاه کرد و به اجماع درستی رسید تا تولید در واحد سطح افزایش یابد.

نخستین نشست دو روزه هم اندیشی منطقه یک کشور با موضوع توسعه آبزی پروری به ریاست استان‌ گیلان و استان‌های عضو( اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و زنجان) در اداره کل شیلات گیلان برگزار شد.

هدف از این نشست ایجاد فضای مناسب برای تبادل اطلاعات، دانش، تجربیات و معرفی الگوهای موفق آبزی‌پروری در سطح ملی و منطقه‌ای ، زمینه سازی برای تبادل ، انتقال تجربیات آبزی پروری هر منطقه ،ارتباط موثر فی مابین مدیریت شیلات استان‌ها برای برنامه ریزی و اقدامات منطقه‌ای و ایفای نقش موثر در برنامه ریزی ملی از سوی مدیریت شیلات استان‌ها می باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha