۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85200876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گیلان از استان‌های پیشرو در تولید و صادرات خوراک آبزیان کشور است

رشت- ایرنا- مدیرکل شیلات گیلان این استان را از استان‌های پیشرو در تولید و صادرات خوراک آبزیان در کشور عنوان کرد و افزود: ارزش صادراتی این محصول طبق آمار ارائه شده از گمرکات در سال گذشته ۱۴ هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۲۰ هزار تن برسد.

به گزارش ایرنا، کوروش خلیلی روز چهارشنبه در همایش توسعه آبزی پروری با محوریت تغذیه بهداشت و بیماری‌های آبزیان،برگزاری سلسله همایش‌های آموزشی و توجیهی را از برنامه‌های توسعه‌ای شیلات گیلان دانست و یادآور شد: تولید قراردادی از دیگر برنامه‌های شیلات استان است بطوریکه هرچه بتوان بهره‌بردار و آبزی پرور را به تولید کننده نهاده‌ ها متصل کنیم می‌توان گفت در این صنعت موفق عمل کرده‌ایم. ‌

وی گفت: نزدیک ۶ هزار و ۵۰۰ مزرعه آبزی‌پروری در استان گیلان وجود دارد که از این تعداد ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری، ۴۰۰ مزرعه ماهیان سرد آبی و مابقی ماهیان گرم آبی هستند و بیشترین تولیدات آبزیان در استان گیلان نیز در حوزه ماهیان گرم آبی است.

وی اضافه کرد: در حوزه آبزی پروری نزدیک ۶۰ هزار تن از تولید آبزی پروری استان گیلان ماهیان گرم آبی، چهار هزار تن سرد آبی و هزار و ۶۰۰ تن ماهیان خاویاری و ۱۰ هزار تن از تولیدات صید و صیادی است. باتوجه به این آمار ۹۰ درصد تولیدات شیلاتی گیلان از محل آبزی پروری می‌باشد که امیدواریم در آینده نزدیک این رقم به ۱۰۰ هزار تن برسد.

مدیر کل شیلات گیلان عمده محصولات صادراتی استان را خاویار و خوراک آبزیان اعلام کرد و افزود: گیلان در صادرات این‌ محصول از استان‌های پیشرو در کشور محسوب می شود و ارزش صادراتی استان در این بخش، طبق آمار ارائه شده از گمرکات گیلان سال گذشته ۱۴ هزار تن بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم امسال به ۲۰ هزار تن برسد.

خلیلی ادامه داد: آبزی پروری به علت غیر متمرکز بودن برای منطقه تولید و توازن ایجاد می‌کند و توسعه آن توسعه پایدار است؛ الان قطب تولید خوراک آبزیان و نهادها در یکی از استان‌های مرکزی است و بدون آنکه میگو و صید میگو داشته باشد تولید خوراک میگو دارند که نشان می‌دهد آبزی پروری واقعا محور توسعه است.

وی تصریح کرد: تولید گیلان در حوزه تولید، صید و صیادی و آبزی پروری در قبل از انقلاب کمتر از ۲ هزار تن بود که اکنون مجموع تولیدات شیلاتی استان به بیش از ۷۰ هزار تن رسیده است و ۹۰ درصد از آن در حوزه آبزی پروری است.

در استان گیلان چهار کارخانه در زمینه تولید خوراک آبزیان فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha