۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۴۰
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85047442
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فرش سبز طبیعت رامیان، زیرپای گردشگران نوروزی

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۴۰
کد خبر: 85047442
فرش سبز طبیعت رامیان، زیرپای گردشگران نوروزی

گنبدکاووس - ایرنا - طبیعت سرسبز و منحصربفرد شهرستان رامیان در دامنه سلسله جبال البرز شرقی که هرساله با فرا رسیدن بهار، زیبایی‌های آن‌ دلنوازتر می‌شود به همراه برخی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، آماده استقبال، پذیرایی و اسکان مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گزارش ایرنا، ارتفاعات قلعه میران و روستاهای کوهستانی و ییلاقی "اُلنگ، پاقلعه، شیر آباد، شفیع آباد، پشمکی، کشکک، ویرو، جوزچال، الهادی، ملچ آرام"، چشمه‌های گل، سرگل، نیلبرگ، سیدکلاته و انجیر چشمه، آبشارهای پشمکی، شیرآباد، سرخه کمر، شفت، جوزک، اوتره، اوشرشر، هشت بهشت و اوگردگرد و آب بندان‌های زیبای شفیع آباد، نقی آباد، لاله باغ و کلوکن تنها قسمتی از چشم اندازهای طبیعی رامیان است.

حمام تاریخی کهنه، غار پشمکی (در روستای پاقلعه)، غار شیرآباد، هشت امامزاده از جمله امامزاده بی بی حلیمه خاتون روستای الهادی و امامزاده قاسم شهر دلند، پارک جنگلی شیر آباد، پارک جنگلی دلند در حاشیه جاده تهران - گرگان - مشهد و ۳۷ تپه باستانی از دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان رامیان هستند که هر کدام ظرفیت بازدید و پذیرایی از جمعیت زیادی از مسافران و گردشگران نوروزی را دارند.

تنوع اقوام و مذاهب اسلامی ساکن در رامیان شامل فارس‌ها، ترک‌ها، ترکمن‌ها، بلوچ‌ها، سیستانی‌ها، شاهرودی‌ها، سبزواری‌ها و کُردها با گویش‌ها و پوشش (البسه) رایج و میهمان‌نوازی هر قوم نامبرده شده که در وحدت و انسجام، زندگی مسالمت آمیزی با هم دارند به همراه صنایع دستی آنها از جمله ابریشم و چادرشب بافی، قالی و گلیم بافی ترکمن، سوزن دوزی سیستانی و بلوچ ضمن نمایش تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم مردمان ساکن در رامیان خاطرات زیبایی‌ را برای مسافران و گردشگران نوروزی ثبت خواهد کرد.

فرش سبز طبیعت رامیان، زیرپای گردشگران نوروزی
بخشی از مناظر طبیعی رامیان

مجموعه طبیعت زیبا و منحصرفرد به همراه سایر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی رامیان که آنرا به نگین سرسبز گلستان مشهور کرده در کنار تلاش مدیران ستاد خدمات سفر این شهرستان حدود ۹۰ هزار نفری، شرایط را برای استقبال، پذیرایی و اسکان مسافران و گردشگران نوروزی از سراسر ایران اسلامی و حتی خارج از کشور فراهم نموده است.

به گفته دبیر ستاد خدمات سفر رامیان، با تلاش دستگاه‌های اجرایی و خدماتی عضو کمیته‌های یازده گانه ستاد خدمات سفر این شهرستان، تمامی شرایط و امکانات لازم برای استقبال، پذیرایی و اسکان مسافران و گردشگران نوروزی فراهم است.

محسن وحیدی افزود: هم اکنون ۲۲ واحد اقامتی دارای پروانه فعالیت شامل یک هتل، یک مهمانپذیر، هشت اقامتگاه بوم‌گردی روستایی و سنتی به همراه تعدادی خانه مسافر و نیز سه واحد رستوران بین راهی و سنتی و روستاهای کوهستانی و خوش آب و هوای این شهرستان آماده خدمات رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

وی اضافه کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر رامیان به منظور فراهم نمودن تسهیلات لازم و هماهنگی بین بخشی و فرا بخشی تمامی ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با گردشگری تشکیل و با برگزاری جلسات متعدد تلاش دارند تا با ایجاد محیطی امن و سالم، خدمات شایسته‌ای به مسافران و گردشگران در این شهرستان ارائه نماید.

وحیدی ادامه داد: مجموعه جاذبه‌های گردشگری اعم از طبیعی، تاریخی، فرهنگی و صنایع دستی رامیان، فرصت خوبی برای حضور گردشگران و مسافران نوروزی در این شهرستان و گذراندن ساعات و روزهایی خوش در آن است.

با این حال معرفی برخی جاذبه‌های گردشگری اعم از طبیعی، تاریخی، فرهنگی و صنایع دستی رامیان جهت آشنایی مسافران و گردشگران نوروزی بالاخص زائران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) که از محورهای ارتباطی استان گلستان عبور می‌کنند، خالی از لطف نیست تا این شهرستان را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب و خستگی راه سفر را با استراحت چند ساعته یا اقامت چند روزه در کنار جاذبه‌های طبیعی بکر آن رفع کنند.

چشمه گل

چشمه گل رامیان از بهترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است که در حدود ۶ کیلومتری جنوب این شهر و در دامنه کوه مشهور به "پنهان خانه" گوشه‌ای از اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است، این چشمه به صورت یک استخر طبیعی ۹۰ متر طول، ۸۰ متر عرض و ۳۴ تا ۴۴ متر و به روایتی ۸۰ متر عمق دارد و در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

فرش سبز طبیعت رامیان، زیرپای گردشگران نوروزی
نمایی از چشمه گل رامیان

درباره این چشمه، دانشنامه گلستان می‌ نویسد: با توجه به این که گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد، ولی مساحت تقریبی آن حدود پنج هزار و ۶۵۸ مترمربع است، این چشمه طبیعی از سه طرف به جنگل و از یک طرف به زمین‌های زراعی متصل است، آب چشمه از کف زمین می‌جوشد و رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب می‌باشد.

از نظر اهمیت تفرجگاهی و توریستی باید گفت که چشمه گل رامیان و محیط ‌پیرامونی آن بسیار جذاب و دیدنی است و چند ساعت اتراق کردن در اطراف آن انسان را به تفکر در خصوص اعجاز آفرینش این چشمه طبیعی فرو می‌برد.

همچنین علاوه بر این چشمه طبیعی، چشمه‌های دیگری در رامیان وجود دارد که هر کدام با طبیعت (کوه و جنگل) اطراف خود جلوه‌ای از زیبایی‌های طبیعت خدادادی این دیار را به نمایش می‌گذارند مانند چشمه پرآب و زیبای "سید کلاته" که در زیر درختان بلند و کهن نزدیک ذخیره‌گاه درختان سرو "زربین" در جوار روستاهای باقر آباد و سید کلاته جریان دارد و یا چشمه "نیلبرگ" که در دل جنگل انبوهی به همین نام جاری است و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

این چشمه جوشان و پرآب و انشعابات آن بخشی از آب آشامیدنی مردم رامیان را تامین می‌کند و بخشی در قالب آب معدنی در بازار عرضه می‌شود ضمن اینکه بسیاری از اهالی شهرهای همجوار در ایام پایانی هفته یا روزهای تعطیل از آب این چشمه برای مصارف خود استفاده می‌کنند.

قلعه ماران

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی رامیان که هر ساله طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند، قلعه ماران است، قلعه ماران گلستان نام‌های دیگری دارد و بسیاری از مردم این مکان را به نام‌های "دژ تاکی، قلعه میران و یا موران می‌شناسند، به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و راهبردی این منطقه از شهرستان، حاکمان بسیاری از سلسله‌ها و قبایل مختلف، این مکان را برای حکمرانی خود در طول تاریخ انتخاب کرده اند.

ارتفاعات همیشه پوشیده از برف قلعه موران جایی است که مسافران و گردشگران می‌توانند از محیطی ساکت و آرام برای زدودن خستگی یک سال کار و تلاش از روح و تن استفاده نمایند.

حمام کهنه رامیان

حمام تاریخی کهنه از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری رامیان است که می تواند ساعاتی مفرح را برای علاقمندان به این گونه آثار دست ساخت بشر فراهم کند این بنای تاریخی در اوایل حکومت مظفرالدین شاه قاجار و به دستور حاکم استرآباد "میر سعدالله خان میرفندرسکی"، احداث شده است.

آبشارها

رامیان چندین آبشار زیبا، پرآب و دلنواز دارد که آبشار خزه‌یی پشمکی، سرخه کمر و شیرآباد از مهمترین آن هستند که هرساله در فصول مختلف سال علاوه بر مردم استان گلستان، میزبان هزاران مسافر و گردشگر از سراسر ایران هستند.

فرش سبز طبیعت رامیان، زیرپای گردشگران نوروزی
نمایی از آبشار شیرآباد رامیان

آبشار پشمکی در منطقه‌ای ییلاقی در جنوب غربی رامیان است که حدود سه کیلومتر با روستای پاقلعه فاصله دارد آب و هوای خنک این منطقه در فصل گرما و برفش در فصل سرما پذیرای طبیعت دوستان است.

آبشار سرخ کمر رامیان نیز در سه کیلومتری جنوب شرق این شهر است و شامل چندین آبشار بوده و یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی این شهرستان است قرار گرفتن این آبشارها در دل جنگل‌های این ناحیه، زیبایی‌اش را دوچندان کرده است.

آبشار شیرآباد از دیگر آبشارهای طبیعی رامیان است که در بوستان جنگلی زیبایی به همین نام واقع است، این آبشار و بوستان آن در فاصله ۶ کیلومتری جنوب جاده بین المللی شمال - مشهد قرار دارند ضمن اینکه در کنار این آبشار یک غار طبیعی نیز وجود دارد که بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

وجود جنگل‌های انبوه با گونه‌های گیاهی کمیاب مانند درختان سرخدار، ملچ و افرا و نیز برخی حیوانات حیات وحش نظیر خرس، پلنگ، شغال، گرگ و روباه از دیگر جاذبه‌های پارک جنگلی شیرآباد و آبشار آن محسوب می‌شود.

بوستان جنگلی دلند

بوستان جنگلی دلند با امکانات رفاهی مناسب از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری رامیان است که در حاشیه جاده بین المللی شمال - مشهد مقدس قرار دارد و بیشتر مسافران و زائران حرم رضوی ساعاتی را در این پارک جنگلی زیبا به استراحت می‌پردازنند.

در کنار همه جاذبه‌های گردشگری و طبیعی رامیان وجود روستاهای کوهستانی و ییلاقی با طبیعت زیبا و برخورداری از واحدهای اقامتی بوم گردی و طبخ غذاهای سنتی در آن می‌تواند ایام خوشی را برای مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان فراهم کند.

بهشت پاراگلایدر سوارهای ایران

وجود سایت پروازی الهادی و پاقلعه در رامیان این شهرستان را به بهشت پاراگلایدر سوارها تبدیل کرده است، این سایت که بیشتر علاقمندان این رشته آوازه اش را شنیده اند یکی از بهترین و پرطرفدارترین سایت‌های پروازی ایران است ضمن اینکه با فرارسیدن فصل بهار برداشت برخی میوه‌های نوبرانه از جمله "توت فرنگی" زیبایی‌های رامیان را در نزد مسافران و گردشگران نوروزی دوچندان می‌کند.

فرش سبز طبیعت رامیان، زیرپای گردشگران نوروزی
ابریشم بافی از صنایع دستی بانوان رامیان

صنایع دستی، ابریشم بافی

منسوجات ابریشمی برجسته‌ترین اثر هنر دست مردمان (زنان و دختران) رامیان است و چه بسا که هنر ابریشم بافی آن از معماری، موسیقی، اشعار و داستان‌های بومی نیز شهرت بیشتری دارد و اکنون این شهرستان قطب تولید ابریشم استان گلستان به حساب می آید و بانوان در این دیار از دیرباز به نوغانداری و بافت پارچه های ابریشمی می پرداختند.

تولید دستمال، رومیزی، سفره، حوله، عرقچین، جلیقه، پیراهن و البسه زنانه محلی از جنس ابریشم رامیان مشهور است و ابریشم بافی این شهرستان در سال ۱۳۹۲ گواهی نامه مهر اصالت یونسکو را احراز کرد و هنوز منسوجات ابریشمی در زندگی روزمره کاربرد دارد و به‌عنوان هدیه و سوغاتی در بین مردم رواج داشته و جزو هویت بومی مردم این دیار به حساب می‌آید.

جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی اشاره شده رامیان تنها بخشی از ظرفیت‌های این شهرستان است که تماشای از نزدیک آن بسیار لذت بخش و مفرح‌تر از تنها دیدن تصاویر و خواندن گزارش است و توصیه می‌شود مسافران و گردشگران نوروزی در سفر به استان گلستان که به بهشت گردشگران مشهور است، یه سری نیز به رامیان بزنند.

استان گردشگر پذیر گلستان که از آن به بهشت گردشگری ایران یاد می‌شود با ۱۴ شهرستان سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی در فصول مختلف سال بالاخص تعطیلات نوروز و تابستان است.

کلاله؛ شهر تپه‌ماهورهای بی‌انتها، آرامگاه مردان آسمانی و خاستگاه اسب ترکمن

پای مسافران نوروزی زودتر از موعد به گلستان باز شد

۱۴۶ محل اقامتی برای اسکان نوروزی فرهنگیان در گلستان آماده شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha