۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۲۳
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85047056
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مینودشت، نمونه کوچکی از بهشت مقابل دیدگان گردشگران گلستان
طبیعت سرسبز مینودشت

گنبدکاووس - ایرنا - مینودشت که به سبب بهره‌مندی از مواهب طبیعی و خدادادی کم نظیر مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارهای دلنواز، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و کوهستانی و روستاهای جنگلی و ییلاقی به‌ بهشت استان گلستان شهرت دارد، آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش ایرنا، موقعیت جغرافیایی کم نظیر مینودشت در حاشیه جاده بین المللی شمال - مشهد در کنار طبیعت زیبا و بکر جلگه‌ای و کوهستانی آن سبب شده تا هرساله و در مناسبت‌های مختلف سال بالاخص ایام تعطیلات نوروزی و تابستان جمعیت قابل توجهی از مسافران و گردشگران بویژه زائران حرم مطهر امام رئوف حضرت رضا (ع) به این شهرستان حدود ۸۰ هزار نفری سفر کنند.

مینودشت مانند بیشتر شهرستان‌های گلستان دارای تنوع قومی است و اگرچه این تنوع قومیتی کمتر از دیگر شهرهاست و به چند قوم از جمله "سیستانی‌ها، خراسانی‌ها و شاهرودی‌ها" محدود می‌شود با این حال ساکنان اصلی دشت مینو را ترکان قزلباش تشکیل می‌دهند که از دوره صفویه به این منطقه وارد شدند.

پیشه فعالیت اقتصادی بیشتر ترکان قزلباش ساکن در مینودشت متکی بر کشاورزی و دامداری، نوغانداری و ابریشم بافی است ضمن اینکه این شهرستان قطب پرورش کرم ابریشم در استان گلستان و سومین تولید کننده این محصول در کشور محسوب می‌شود.

مینودشت، نمونه کوچکی از بهشت مقابل دیدگان گردشگران گلستان
نمایی دیگر از طبیعت سرسبز مینودشت

وجود ۲ پارک جنگلی "باقر آباد و چهل چای" از دیدنی‌ترین تفرجگاه‌ها و استراحتگاه‌ها برای مسافران در همه ایام سال بویژه نوروز و تابستان است که در کنار هر یک از این ۲ پارک جنگلی، رودخانه‌ای خروشان جاری و چشمه‌ سارهای گوارا قرار دارد.

فراهم بودن امکانات زیرساختی از جمله راه آسفالت، وجود آلاچیق‌هایی برای استراحت، داشتن سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه‌های مواد غذایی، خیال مسافران را برای گذراندن ساعاتی خوش در دل طبیعت این شهرستان، دو چندان می‌کند.

بهشت گردشگری استان گلستان همچنین چندین آبشار زیبا دارد که آبشار "حسینا" در فاصله ۲۱ کیلومتری از مرکز شهر در روستایی به همین نام، مجموعه آشارهای روستای ساسنگ در قسمت جنوب مینودشت و آبشار "لولوم" در جاده روستای باقرآباد و پارک جنگلی آن واقع است و با ۵۰ متر ارتفاع، چشم اندازی زیبا دارد.

علاوه بر مناظر طبیعی زیبا مینودشت چند منطقه تاریخی مانند "دشت حلقه، تپه بازگیران و مین تپه" و چندین امامزاده و بقعه متبرکه دارد که زیارتگاه امامزاده جعفر(ع)، امامزاده عبداله (ع)، امامزاده اسحاق (ع) و امامزاده موسی (ع) و بقعه سکینه خاتون، قزل امام و حضرت پیر (ع) از جمله اماکن مقدس این شهرستان هستند.

بقایای تمدنی، کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان شناختی انجام شده در مینودشت نشان از یک پیشینه تاریخی بسیار کهن و غنی از فرهنگ و تمدن در این مرز و بوم است تا کنون ۱۴۹ اثر تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس معنوی این شهرستان مانند برخی محوطه‌ها، تپه‌ها، غارها و ابنیه تاریخی و فرهنگی این شهرستان شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بوستان جنگلی چهل چای

این بوستان جنگلی که جلوه‌هایی از آفرینش الهی را به نمایش گذاشته، در فاصله هفت کیلومتری از شهر مینودشت قرار دارد و با درختان بلند، انبوه و سرسبز خود در میان رشته کوه البرز شرقی برای مسافران و گردشگران دلربایی می‌کند.

نشستن کنار رودخانه خروشان و با طراوت این جنگل دلنواز و چشمه سارهای زیادی که با آبی گوارا در گوشه و کنار آن وجود دارد و نوشیدن چند استکان چای آتشی و خودرن چند سیخ کباب زعفرانی ساعاتی خوش در دفتر خاطرات مسافران نوروزی ثبت و ضبط خواهد کرد.

پارک جنگلی چهل چای مینودشت که حدود ۶۰ هکتار وسعت دارد و در دامان رشته کوه البرز شرقی و در دره‌های قرار دارد، مجهز به امکاناتی از قبیل راه آسفالته، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه است.

مینودشت، نمونه کوچکی از بهشت مقابل دیدگان گردشگران گلستان
نمایی از طبیعت بوستان جنگلی باقرآباد مینودشت

بوستان جنگلی باقرآباد

پارک جنگلی باقرآباد از دیگر مکان‌های دیدنی مینودشت است که در فاصله ۱۲ کیلومتری این شهر در نزدیکی روستای باقرآباد قرار دارد و با طبیعت بکر و سرسبز خود مکانی دلنشین برای اتراق چند ساعته مسافران و گردشگران خواهد بود.

از میان این بوستان جنگلی که بخشی از آن در قالب اردوگاه دانش آموزی در اختیار آموزش و پرورش است، رودخانه‌ای خروشان عبور می‌کند که به زیبایی این تفرجگاه طبیعی و آرام افزوده است.

راه دسترسی به بوستان جنگلی باقرآباد نیز آسفالت است و امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه نیز دارد.

آبشارهای مینودشت

مینودشت چندین آبشار زیبا دارد که از دل کوه‌های آن بیرون می ریزد و مناظر زیبا و چشم نواز خلق کرده‌اند که گذراندن ساعاتی از روز همراه با خانواده در محیط آرام و دنج این آبشارها بسیار مفرح و لذت بخش خواهد بود.

آبشار حسینا یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مینودشت است که در فاصله ۲۱ کیلومتری جنوب شرق این شهر و در روستایی به همین نام در دل جنگل‌های هیرکانی و رشته کوه البرز شرقی واقع شده و با ارتفاع ۲۵ متر منظره‌ای زیبا از خلقت هستی را به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از آبشارهای زیبا و پرآب مینودشت، آبشار لولوم است که در حاشیه محور بین المللی شمال - مشهد (کنار شهرک صنعتی مینودشت) جاده روستای باقرآباد و پارک جنگلی آن واقع شده و با ۵۰ متر ارتفاع، چشم اندازی فوق العاده زیبا دارد.

مینودشت، نمونه کوچکی از بهشت مقابل دیدگان گردشگران گلستان
نمایی از آبشار لولوم در مینودشت

همچنین روستای "ساسنگ" واقع در ضلع جنوب شهر مینودشت (جاده مینودشت - آزادشهر) نیز چند آبشار زیبا دارد که با طبیعت جنگلی دلنشین خود پذیرای مسافران نوروزی از سراسر ایران اسلامی است.

اماکن مذهبی مینودشت

شهرستان مینودشت علاوه بر جاذبه‌های گردشگری قابل توجه چندین بقعه متبرکه مورد احترام و تکریم عموم مردم دارد که همگی با داشتن امکانات رفاهی مناسب و راه دسترسی آسفالت آماده استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

زیارتگاه امامزاده جعفر(ع) واقع در محله پسرک شهر مینودشت که مزار گلزار شهیدان این شهرستان نیز در محوطه آن قرار دارد مورد توجه و احترام اهالی محل و نیز مسافران حرم رضوی می‌باشد و از امکانات رفاهی خوبی نیز برخوردار است.

محوطه این زیارتگاه جدول بندی و باغ‌های مشجر آن را احاطه کرده است. این زیارتگاه بزرگ و صاحب کرامات و مورد توجه علما و بزرگان دین منطقه می باشد. دارای مسجد و شبستان است.

آستان‌های مقدس امامزاده عبداله (ع) روستای ده‌عبدالله مینودشت در فاصله پنج کیلومتری شمال غربی این شهر، امامزاده اسحاق (ع) روستای قلمی در فاصله هفت کیلومتری مینودشت و امامزاده موسی (ع) روستای "بازگیر" در فاصله سه کیلومتری شمال غربی مینودشت از دیگر بقای متبرکه این شهرستان هستند که با امکانات رفاهی و زائرسرای مناسب میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است.

همچنین بقعه متبرکه قزل امام روستای قره چشمه در فاصله ۱۵ کیلومتری مینودشت، بقعه مبارکه سکینه خاتون در فاصله ۳۵ کیلومتری این شهر، بقعه مبارکه حضرت پیر (ع) واقع در روستای سرخو در فاصله ۱۲ کیلومتری مینودشت و زیارتگاه حضرت بی بی حلیله و بی بی سکینه در روستای گوگل در فاصله ۲ کیلومتری این شهر نیز با برخورداری از امکانات رفاهی مناسب در خدمت مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

مینودشت، نمونه کوچکی از بهشت مقابل دیدگان گردشگران گلستان
نمایی از طبیعت روستاهای کوهستانی مینودشت

روستاهای کوهستانی و دیدنی مینودشت

مینودشت که ۷۰ درصد جمعیت آن در مناطق روستایی و غالبا کوهستانی و جنگلی زندگی می‌کنند دارای روستاهای گردشگری قابل توجهی در سه دهستان "قلعه قافه، ساسنگ، چمانی، ترسه، چهل چای و کوهسارات" است که همواره در ایام مختلف سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران اسلامی هستند.

روستای "قلعه قافه" از توابع بخش مرکزی مینودشت در منطقه‌ای کوهستانی با طبیعت زیبا و بکر واقع است و در نزد اهالی به "لانه سیمرغ" مشهور می‌باشد، رودخانه چهل چای از وسط این روستا عبور می‌کند و آنرا به ۲ بخش بالا و پایین تقسیم کرده.

این روستا که از روستاهای هدف گردشگری مینودشت هم نامگذاری شده، دارای بافت سنتی و پیچیده‌ای است که به لحاظ میراث فرهنگی یکی از بافت‌های روستایی ممتاز در استان گلستان می‌باشد.

"ساسنگ" یکی دیگر از روستاهای کوهستانی با بافت سنتی و متراکم مینودشت و از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان است و دارای جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوع شامل آبشار، چشمه و جنگل‌هایی با چشم اندازهای زیبا و بدیع دارد.

روستای "چمانی" از دیگر روستاهای گردشگری مینودشت است که با طبیعت دل انگیز و آبشارهای زیبای خود از مسافران و گردشگران دلربایی می‌کند برای رسیدن به این روستای باید از مسیر جنگل تنگه و آق‎چشمه عبور کرد که مناظر طبیعی آن خیل عظیم از مسافران را در خود جای داده اند.

روستای "ترسه" از توابع بخش کوهسارات مینودشت در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان قرار دارد، این روستای سرسبز و کوهستانی از بهترین سایت‌های پرواز "پاراگلایدر" کشور و برگزاری مسابقات ملی این رشته است که هر ساله تعداد زیادی از مسافران و گردشگران بالاخص علاقمندان به ورزش پاراگلایدر سواری به این روستا می‌آیند.

چشمه آبگرم دوزین که مجموعه‌ای طبیعی و دیدنی در فاصله هشت کیلومتری این شهر قرار دارد و "ماران کوه" که منطقه‌ای سیع و مسطح در بالاترین نقطه ارتفاعی دهستان قلعه قافه مینودشت که در طول پاییز و زمستان پوشیده از برف و در بهار و تابستان از سرسبزی و طراوت ویژه‌ای برخوردار است از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

منطقه ماران کوه با چشمه‌های پُر آب و یخچال‌های طبیعی به‌عنوان ییلاق دامداران و مکانی مناسب برای گردش و اتراق است و می‌تواند لحظاتی مفرح برای مسافران نوروزی و خانواده آنها فراهم کند.

مینودشت، نمونه کوچکی از بهشت مقابل دیدگان گردشگران گلستان
نمایی دیگر از طبیعت زیبای روستاهای کوهستانی مینودشت

موزه باستان شناسی و مردم شناسی

موزه باستان شناسی و مردم شناسی مینودشت در سال ۱۳۹۰ با همکاری شهرداری راه‌اندازی شده که در آن آثار باستانی کشف شده در این شهرستان که بخش اعظم آن کاوش روستای "بازگیر" است، در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد و بخش مردم شناسی آن مربوط به آداب و رسوم قوم قزلباش می‌باشد.

همچنین وجود تعدادی تپه باستانی که در حومه شهر مینودشت واقع‌اند، فضایی مناسب برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان خواهد بود.

"تپه بازگیر" این اثر تاریخی در روستای بازگیر در چهار کیلومتری غرب مینودشت واقع است، این تپه مهمترین و ارزشمندترین اثر تاریخی و فرهنگی منطقه بوده که به شماره ۳۵۴۷ در فهرتس آثار ملی کشور ثبت شده است.

اشتیای کشف شده (قطعات سفالینه) در این محوطه باستانی که در ۲ مرحله حفاری اسفند ماه سال ۱۳۷۹ در عمق ۱۰ متری تپه و در سال ۱۳۸۹ در عمقی پایین‌تر انجام شد در مجموع حدود ۹۰۰ قلم اشیاء تاریخی از جنس مفرغ و سفال بود و اکنون در موزه شهر گرگان مرکز استان گلستان نگهداری می‌شوند، قدمت این تپه به هزاره اول تا پنجم پیش از میلاد برآورد شده است.

مینودشت، نمونه کوچکی از بهشت مقابل دیدگان گردشگران گلستان
پاراگلایدر سواری در کوهپایه‌های روستای ترسه مینودشت

"مین تپه" که در فاصله ۷۰۰ متری جنوب غربی روستای "قلمی" از توابع بخش مرکزی مینودشت قرار دارد از مرتفع ترین تپه‌های باستانی این شهرستان است و شامل یک تپه اصلی و چند تپه اقماری می‌باشد و قدمت آن به دوره‌های هزاره اول پیش از میلاد بر می‌گردد.

این اثر فرهنگی و تاریخی با فرم نا منظم دارای ۴۲۰ متر طول و ۲۰۰ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع از سطح زمین‌های اطراف و در مسیر جاده بین المللی شمال - مشهد قرار دارد.

محوطه تاریخی "دشت حلقه" که گفته می‌شود شهری مربوط به دوره اشکانیان است و در دوره ساسانی و اسلامی بازسازی شده، از دیگر مناطق تاریخی و گردشگری مینودشت است که در ۱۲ کیلومتری غرب این شهر و حاشیه روستایی به همین نام قرار دارد.

این محوطه تاریخی به صورت هشت ضلعی نامنظم ساخته شده و دارای دو حصار بزرگ داخلی و خارجی است که هر کدام از این حصارها ۴ و۷ متر ارتفاع دارند و با هدف تامین امنیت شهر ساخته شده است ضمن اینکه در فاصله این دو حصار خندقی به عرض ۵۳ متر که در برخی جاها به ۶۰ متر هم می‌رسد، حفر گردیده است.

محیط این شهر هفت کیلومتر و مساحت آن ۳۳۸ هکتار می‌باشد، در قسمت جنوب شرقی شهر دشت حلقه، تپه مرتفعی به ارتفاع ۲۰ متر و مساحت سه هکتار و محیط ۸۲۴ متر وجود دارد که به احتمال قوی دژ یا آکروپل شهر یا همان مرکز حکومتی بر روی این تپه بنا گردیده است.

این محوطه تاریخی به شماره ۵۰۴۹/۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

صنایع دستی

صنایع دستی قوم قزلباش و سایر اقوام ساکن در مینودشت هم زیبایی‌های خاص خود را دارند و تبلوری از تاریخ و فرهنگ، اعتقادات، اندیشه و ابتکار هنرمندان هر قوم است، در محل بازارچه دائمی که در ایام دهه فجر امسال افتتاح شد، به نمایش گذاشته شده است.

مهمترین صنایع دستی اقدام ساکن در مینودشت شامل منسوجات نوغانداری و ابریشم بافی، نمد مالی، سوزن دوزی، حصیر بافی، چلنگری (آهنگری)، گلیم بافی و بافت قالی و قالیچه می‌باشد که با قیمت مناسب به علاقمندان و مسافران و گردشگران فروخته می‌شود.

مینودشت، نمونه کوچکی از بهشت مقابل دیدگان گردشگران گلستان
بخشی از صنایع دستی هنرمندان مینودشت

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مینودشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آمادگی این شهرستان برای استقبال، پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی خبر داد و گفت: علاوه بر ۲ هتل، ۲۰ واحد اقامتگاه بوم گردی روستایی و ۴۰ باب خانه مسافر تعداد هفت باب مدرسه با ظرفیت ۴۸ کلاس درس برای اسکان گردشگران پیش بینی شده است.

رضا پورمهدی افزود: مجموع اتاق‌های این تعداد واحد اقامتی پس بینی شده برای اسکان مسافران و گردشگران نوروزی به مینودشت ۲۰۵ اتاق با ظرفیت ۸۲۳ تخت می‌باشد که با نرخ مصوب در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: واحدهای بوم گردی روستایی مینودشت در بهترین روستاهای مناطق کوهستانی و جنگلی این شهرستان واقع‌اند که محیطی آرام برای اقامت و استراحت مسافران و گردشگران است.

شهرستان مینودشت حدود ۸۰ هزار نفر درشرق استان گلستان جمعیت دارد.

سفر به گالیکش؛ فرصت تماشای پارک ملی گلستان و حجاری‌های انسان عصر پارینه سنگی

طبیعت و تاریخ کهن آزادشهر آماده میزبانی از مسافران نوروزی

فرش سبز طبیعت رامیان، زیرپای گردشگران نوروزی

صنایع دستی؛ یادگار چندهزار ساله اقوام گلستان برای مسافران نوروزی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha