به گزارش روز چهارشنبه ایرنا سعید خرازی سفیر ایران در حاشیه همایشی با عنوان «کریدورهای حمل و نقل در آسیای مرکزی: فرصت های جدید برای قرقیزستان» در گفت و گو با تارنمای خبری اکیپرس تصریح کرد: «در چارچوب همکاری در کریدورها، ممکن است امروز پروژه های مختلفی بین ایران و قرقیزستان وجود داشته باشد. در حال حاضر موضوع مهم همکاری در زمینه حمل و نقل و لجستیک بین ایران و قرقیزستان، دسترسی قرقیزستان از طریق راه آهن یا جاده به بندر بندرعباس در ایران و همچنین به بندر چابهار است.»
وی افزود: اگر قرقیزستان از طریق راه آهن به سرخس دسترسی پیدا کند، واگن های قرقیزستان می توانند از کل شبکه ریلی ایران استفاده کنند و این امکان صادرات محصولات از قرقیزستان و برگشت به قرقیزستان، ترکیه، عراق و سایر کشورها را فراهم می کند. در حال حاضر ارتباط ریلی بین ایران و منطقه اوش برقرار است. و قرقیزستان می تواند از شرایط و فرصت هایی که در بنادر ایران به ویژه بندرعباس وجود دارد استفاده کند.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای آسیای مرکزی می توانند به کریدور زمینی اتصال ایران و چین متصل شوند، اطهار داشت: «آنها می توانند، چرا که نه. مثلا همین قرقیزستان می تواند کشوری باشد که در لجستیک، یعنی صادرات و واردات کالا از چین از طریق ایران، حلقه اتصال باشد. امروزه امکان واردات و صادرات کالا از چین و چین وجود دارد. مثلا از ایران با راه آهن به شهر اوش و از اوش با جاده از طریق ایرکشتم به چین یا برگشت. در آینده اگر راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان ساخته شود، امکان تحویل مستقیم کالا از طریق راه آهن به ایران و از قبل از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند و سایر کشورها وجود خواهد داشت. فعال بودن و کارکرد این کریدورها و مناسب بودن تعرفه ها برای حمل و نقل کالا مهم است.»
بنادر ایران تا چه اندازه می توانند درخواست های قرقیزستان را برآورده کنند؟
خرازی اظهار داشت: «امکانات بنادر جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد است، همین چابهار ۴ میلیون تن کالا فرآوری می کند. و بنابراین، فرصت های خوبی برای تامین تمام نیازهای قرقیزستان در این زمینه وجود دارد. امروز فکر نمی کنم صادرات و واردات قرقیزستان آنقدر زیاد باشد که بنادر ما نتوانند پاسخگوی این درخواست ها باشند. زیرا در همان زمان تعداد زیادی از کشورها مانند روسیه و سایر کشورها به طور فعال از بنادر استفاده می کنند و کار عالی انجام می دهند. از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.»
موضع ایران در راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان چیست؟
سفیر ایران گفت: «این پروژه بسیار خوبی است، می تواند به توسعه کشورهای منطقه کمک کند. و این یک فرصت جدید برای صادرات و واردات کالا بین غرب و شرق، شمال و جنوب است. ما معتقدیم که این منطقه پتانسیل زیادی برای ایجاد مسیرها و کریدورهای مختلف دارد. و از طرف خود ما باید از این راهروها و فرصت ها استفاده کنیم. و نیازی به رویکرد ساخت و ساز و ایجاد کریدورها از منظر سیاسی نیست. همه راهروها باید مکمل یکدیگر باشند و از نزدیک تعامل داشته باشند و نوعی رقابت منفی با یکدیگر انجام ندهند.
نظر شما