۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴
کد خبر: 85239282
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان اجرایی می‌شود

تهران -ایرنا- وزارت حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان اعلام کرد: پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان در مرحله اجرایی شدن است و به زودی کار ساخت مسیر آغاز خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری جمهوری قرقیزستان، وزارت حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان گزارش داد پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان در مرحله اجرایی شدن است.

این وزارتخانه اعلام کرد ارزیابی ها و امکان سنجی فنی و اثربخشی اقتصادی ساخت ابن خط آهن را تایید می کند. ارزیابی های فنی و اقتصادی تا ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) تکمیل شده و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

نشست سه جانبه میان چین، قرقیزستان و ازبکستان در سطح کارشناسان در ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) برگزار شد و در این نشست مدل تامین مالی و مدیریت پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزارت حمل و نقل قزقیزستان در این گزارش اظهار داشت: یادداشت تفاهم سه جانبه ای در حاشیه نشست چین و آسیای مرکزی در ۱۸ تا ۱۹ مه (۲۸ و ۲۹ اردیبهشت) بین کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، وزارت حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان، وزارت حمل و نقل ازبکستان برای دستیابی به تفاهم متقابل در مورد ارزیابی فنی و اقتصادی مشترک سه جانبه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان (بخش راه آهن در قلمرو قرقیزستان) به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان (CKU) که در سال ۱۹۹۰ توافق ساخت آن به دست آمد بیش از ۵۲۳ کیلومتر امتداد دارد که شامل ۲۱۳ کیلومتر در چین، ۲۶۰ کیلومتر در قرقیزستان و ۵۰ کیلومتر در ازبکستان است. این خط آهن پس از ۲۳ سال تاخیر در ساخت به دلایل گوناگون در نشست سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳ به تایید نهایی رسید.

بخش قرقیزستان که تا حد زیادی پیچیده ترین بخش پروژه است، شامل حدود ۹۰ تونل و فراز و فرودهای شیب دار کوهستانی، از جمله بر فراز گذرگاه توروگارت (۳۷۵۰ متر) خواهد بود. پس از تکمیل، این راه آهن، پایانه راه آهن کاشغر در سین کیانگ را به شبکه ریلی ازبکستان در اندیجان متصل می کند.

دلایل اصلی از سرگیری این پروژه، نیاز عملی به ایجاد اتصال در اوراسیا، بهبود گسترده روابط دیپلماتیک بین ازبکستان و جمهوری قرقیزستان، آغاز انجام تعهدات از سوی بیشکک و فشار مصمم دولت های منطقه برای تهیه بودجه و اعزام کارشناسان برای تکمیل پروژه است.

علاوه بر این، بحران اوکراین و اختلال در زنجیره تامین از طریق روسیه به این پروژه سرعت بیشتری بخشیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha