شهرداری خانه پروین اعتصامی را بخرد/ نبود نمادی از استاد شهریار در تهران+فیلم

تهران- ایرنا- به گفته رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار پرداختن به پروین اعتصامی در این روزها کمک بزرگی به شناخت هویت ملی و فرهنگی ایران می‌کند و نشان می‌دهد که زنان چه تاثیر بزرگی بر عرصه فرهنگ داشتند.

جواد وندنوروز با بیان اینکه نخستین همایش بین‌المللی پروین اعتصامی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی در مهرماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: این همایش درجه علمی و پژوهشی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و رتبه بین‌المللی از وزارت علوم را کسب کرده است. پیش‌بینی می‌شود دانشگاهیان، پژوهشگران در حوزه زبان و ادبیات فارسی در این همایش مشارکت داشته باشند.

رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار با تاکید بر جایگاه ارزشمند پروین اعتصامی در ارتقای فرهنگ ایران، ادامه داد: بنیاد استاد شهریار تصمیم گرفت که این همایش را در اولویت قرار بدهد. سال آینده در ۲۷ شهریورماه (روز شعر و ادب فارسی) همزمان با نکوداشت مقام استاد شهریار، هفتمین کنگره بین‌المللی شهریار را برگزار خواهیم کرد، در کنار این برنامه سالانه، همایش بین‌ا‎لمللی پروین اعتصامی هم برگزار خواهدشد.

او با اشاره به سلسله نشست‌هایی که پیش از این همایش برگزار خواهدشد، توضیح داد: بنیاد استاد شهریار با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران تور گردشگری ادبی را برگزار خواهدکرد. در این تور گردشگری دانشجویان مقاطع دکتری و ارشد و همچنین اساتید حوزه ادبیات، از منزل پروین اعتصامی بازدید به عمل می‌آورند.

شهرداری خانه پروین اعتصامی را بخرد/ نبود نمادی از استاد شهریار در تهران+فیلم

زنان همیشه در جامعه تاثیرگذار بودند

وندنوروز درباره محورهایی که در همایش بین‌المللی پروین اعتصامی مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیان کرد: محورهای ادبی جایگاه زنان در شعر پروین، آشنایی با سبک و ساختار اشعار پروین و آشنایی با نقش ارزنده مرحوم پروین اعتصامی در تدوین و بررسی نگاه زنان به مقوله زبان فارسی در اولویت این همایش قرار گرفته است. با همکاری نهادها و سازمان‌های فرهنگی و دانشگاه‌ها این همایش را برگزار خواهیم کرد.

زنان باید به توانایی خود ایمان بیاورند و متوجه این باشند که کشور به این سرمایه بزرگ نهفته نیاز دارد

رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار افزود: رویکرد استاد شهریار بر این اساس است که جایگاه شاعرهای زن برجسته‌تر شود و نهادهای رسانه‌ای به این جایگاه بپردازند. قشر زنان و دختران همیشه در جامعه تاثیرگذار بودند و از جایگاه برجسته در تولید علم و دانش و فرهنگ برخوردار بودند.

به گفته او پرداختن به پروین اعتصامی در این روزها کمک بزرگی به شناخت هویت ملی و فرهنگی ایران می‌کند و نشان می‌دهد زنان چه تاثیر بزرگی بر عرصه فرهنگ داشتند. نسل جدید به دلیل هجمه فضای دیجیتالی و فضای بیرون از کشور با هویت ملی بیگانه می‌شوند و این خطر بزرگی برای جامعه و آینده سرزمین است.

لزوم اقدام شهرداری برای خرید خانه پروین اعتصامی

وندنوروز با اشاره به اینکه در عصری که پروین اعتصامی می‌زیست زنان اجازه نداشتند به مدرسه بروند، ادامه داد: پروین به نبوغ و قله می‌رسد. با استفاده از امکاناتی که امروز در دسترس زنان است، آن‌ها باید به توانایی خود ایمان بیاورند و متوجه این باشند که کشور به این سرمایه بزرگ نهفته نیاز دارد. همچنین دانشگاه‌ها باید به مساله پرداختن به مفاخر فرهنگی ورود پیدا کنند و به شخصیت‌های برجسته علمی بپردازند.

شهرداری خانه پروین اعتصامی را بخرد/ نبود نمادی از استاد شهریار در تهران+فیلم

رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار درباره اقداماتی که شهرداری می‌تواند برای ثبت خانه پروین اعتصامی انجام دهد، توضیح داد: از مسئولان وزارت میراث فرهنگی و شهردار تهران درخواست می‌کنم که برای خرید و ثبت منزل پروین اعتصامی اقدام کنند. زیرا او یکی از مفاخر کشور است. تاکنون (اسفند ۱۴۰۱) از سه قسمت منزل پروین اعتصامی فقط یک قسمت خریداری شده و در دست سازمان میراث فرهنگی است و دو قسمت دیگر دست اشخاص حقیقی است؛ البته آن‌ها خانواده‌های با فرهنگی هستند و از خانه حفاظت می‌کنند. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نباید اجازه دهد که این منزل از بین برود.

او افزود: مرحوم پروین اعتصامی در تبریز به دنیا آمد. محل تولد او در تبریز موزه است. پروین در هفت سالگی به همراه پدر که به عنوان نماینده مردم تبریز منتخب می‌شود، ساکن تهران می‌شوند و دوران جوانی و میان‌سالی را در محله امامزاده یحیی (ع) سپری می‌کنند.

فعلا نمادی از استاد شهریار در تهران وجود ندارد

وندنوروز درباره فقدان موزه ادبیات و نبود نمادی از استاد شهریار در تهران توضیح داد: متاسفانه منزلی را که شهریار برای ۱۶ سال در تهران زندگی کرد، از دست دادیم و فعلا نمادی از او در تهران نیست. هرچند بنیاد استاد شهریار در اقدامی مشترک با شهرداری تهران، ساختمانی در پارک بهجت آباد را به بنیاد استاد شهریار تعلق داده است. امیدواریم این تغییر و تحول زودتر به نتیجه برسد و آنجا تبدیل به خانه موزه استاد شهریار و خانه موزه ادبیات ایران شود.

باید در ایران موزه زبان و ادبیات فارسی داشته باشیم و آثار و مکتوبات مربوط به ادبیات فارسی همه در یکجا نگهداری شود

به گفته او، بهجت آباد محل رفت و آمد و نشست و برخاست استاد شهریار با پری خانم بود. در همین منطقه بود که استاد شهریار وقتی دانشجوی ترم ۶ پزشکی بود، قراری با خانم گذاشته بودند، اما خانم تشریف نبردند و شهریار تا سحرگاه بیدار و منتظر ماند؛ نزدیک‌های صبح حالت بیداری به استاد شهریار دست می‌دهد که وقتی انسان برای عشق زمینی تا این اندازه قدرت دارد چه بهتر است که این قدرت را در مسیر عشق حقیقی صرف کند و آواره دشت و دمن می‌شود. در خاطراتش می‌گوید که اگر آن شب در زندگی‌اش اتفاق نمی‌افتد فقط یک پزشک ساده بودم و در حالی که بعد از آن در تاریخ ایران خواهم ماند.

رئیس بنیاد فرهنگی استاد شهریار با تاکید بر اینکه در ایران موزه ادبیات فارسی وجودندارد، ادامه داد: این اتفاق ناگواری برای کشور است و باید موزه زبان و ادبیات فارسی داشته باشیم و آثار و مکتوبات مربوط به ادبیات فارسی در حوزه شعر و نشر همه در یکجا نگهداری شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha