۶ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۵
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85036175
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

رشت؛ باز هم چشم به راه شهرداری دیگر

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۵
کد خبر: 85036175
رشت؛ باز هم چشم به راه شهرداری دیگر

رشت - ایرنا - رشت، این شهر بیداران، شهره به شب‌های روشن، سرزمین باران‌های نقره‌ای با قدمتی دیرینه که به اولین ها از جمله نخستین بلدیه کشور هم شهرت دارد، این سالها می رود شهرتش افزون شود و به لیست عناوینش؛ شهر بی شهردار را هم بیافزاید.

رشت مرکز استان گیلان، شهری گردشگرپذیر، معروف به اولین‌ها، شهر خلاق خوراک، نامزد ثبت جهانی در حوزه صنایع دستی، زادگاه بزرگ مردانی همانند میرزا کوچک‌خان روحانی مبارزه و رهبر مشروطه‌خواه جنبش جنگل وموطن فرهیختگان و اندیشمندان شهره ای چون پروفسور سمیعی جراح برجسته مغز و اعصاب است اما این سالها در انتخاب یک فرد شایسته برای مدیریت شهری بازمانده است.

الان نزدیک سه ماه است که برای چندمین بار در این سالها بدون شهردار و با سرپرست اداره می‌شود وسالهاست که در حسرت ثبات مدیریت شهری است؛ شهرداران این شهر همواره عمر کاری کوتاهی دارند به طوری که تغییرات پیاپی مدیریت شهری در آن تبدیل یکی و یا در واقع اصلی ترین معضل شهر شده است.

در واقع این شهر، سالهاست در گیرودار اختلافات شورایی‌ها رنگ شهردار باثبات و شهرداری مقتدرانه ومدبرانه را به خود ندیده است و امروز باز هم چشم به راه تصمیمات اعضای شورای شهر برای انتخاب فردی است تا کلید شهرداری را به او بسپارند و باز کی باشد از او باز پس گیرند؟!

این وضعیت تبدیل به مساله ای شده که سایر معضلات شهر هم در سایه آن روز به روز پررنگ تر شده و حل آن تعامل و همکاری اعضای شورا و شهردار را می‌طلبد، موضوعی که مسئولان ارشد استان طی سال‌های اخیر بارها نسبت بهاین مهم تاکید داشته و دارند.

آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان آذرماه امسال در دیدار با اعضای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرستان رشت گفته بود: شوراها باید هم و غم خود را صرف حل مسائل مردم و مشکلات شهر کرده و از رویکردها و برخوردهای حزبی و باندی پرهیز کنند، شوراها نباید در مجموعه خود حزبی عمل کنند چون هرجا اینگونه رفتار کرده‌ایم، هم شهر و هم مردم متضرر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: شوراها از رویکردها و برخوردهای حزبی و باندی پرهیز کنند

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز دهه مبارک فجر امسال در مراسم افتتاح پانزدهمین ایستگاه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با تاکید بر ضرورت همکاری مجموعه شهرداری و شورا برای پیشبرد امور شهر گفت: توسعه شهر نیازمند همکاری شورا و شهرداری است.

به هر حال بی‌ثباتی مدیریت شهری رشت طی سال‌های اخیر یکی از مهمترین معضلات این شهر است، بر اساس اطلاعات دریافتی تقریبا از دهه ۸۰ شهردارانی که برای رشت با انتخاب و رای اعضای شورای اسلامی این شهر انتخاب و مشغول به‌ کار شدند، بیشتر از یک سال نتوانستند تصدی پست شهرداری رشت را بر عهده داشته باشند.

سید امیرحسین علوی آخرین شهردار رشت " از اعضای شورای اسلامی چهارم و پنجم" که هفتم مهرماه سال گذشته با ۹ رای از سوی اعضای شورای اسلامی این شهر انتخاب شده ‌بود بعد از فراز و نشیب‌هایی در استیضاح، برکناری و بازگشت مجدد به پست شهرداری رشت، در نهایت پانزدهم آذرماه امسال برکنار شد.

رشت با حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفرشناور بار دیگر بدون شهردار شد و قرارست بعد از سه ماه اداره با سرپرستی، به زودی اعضای شورای اسلامی این شهر سرپرست شهرداری رشت را انتخاب و معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: رشت دوباره بدون شهردار شد

اعضای شورای اسلامی رشت در هفدهم آذرماه امسال با برگزاری جلسه فوق العاده "یوسف یزدانی" از کارکنان شهرداری این شهر را با ۹ رای به عنوان سرپرست شهرداری برگزیدند، ضمن اینکه برنامه انتخاب شهردار نیز در برنامه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: شهرداری رشت دوباره با سرپرست اداره می شود

شورای اسلامی رشت در "مرحله اول برکناری شهردار رشت" در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ برای انتخاب جایگزین فراخوان عمومی منتشر کرده بود و از تمامی افراد دارای توانمندی و تجربه در عرصه مدیریت شهری و داوطلب سـمت شـهردار این شهر با شرایط ذکر شده در آئین نامه اجرائی (مصوب ۱۳۰۷۳۰/ت۵۴۱۵۳ه مورخ ۴/۱۰/۹۷ هیئت وزیران) دعوت کرده بود تا رزومه و برنامه‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند، ظرف مدت مشخصی ۳۳ نفر نامزد تصدی پست شهرداری رشت رزومه و برنامه های خود را ارائه دادند، ضمن اینکه این فراخوان پس از برکناری نهایی شهردار رشت ادامه یافت و اینک به پایان رسید.

رشت؛ باز هم چشم به راه شهرداری دیگر

آغاز بررسی رزومه‌ نامزدهای پست شهرداری رشت

رئیس شورای اسلامی رشت درباره مراحل انتخاب شهردار این شهر و معرفی به وزارت کشور برای تایید گفت: بعد از صدور حکم نهایی برکناری سید امیرحسین علوی شهردار رشت، برنامه‌ریزی برای بررسی رزومه کاری نامزدهای پست شهرداری این شهر در دستور کار قرار گرفت و تقریبا از هفته گذشته هر روز تعدادی از نامزدها با حضور در جلسه غیرعلنی شورا به تشریح برنامه‌ها می‌پردازند.

محمدحسین واثق کارگرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طی فراخوان، ۴۰ داوطلب تصدی پست شهرداری رشت، رزومه و برنامه‌هایشان را ارائه دادند که در بررسی‌های اولیه حدود ۳۰ نفر "حائز ۹ سال مدیریت میانی از نظر اداری‌" بودند ضمن اینکه سایر موارد هنوز بررسی نشده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ نفر از نامزدها در جمع اعضای شورای شهر برنامه‌هایشان را ارائه می‌دهند، اضافه کرد: طی هفته جاری ارائه برنامه نامزدها و بررسی شورا به پایان می‌رسد و در نهایت جمع محدودتری از داوطلبان "بین ۳ تا پنج نفر" دارای بیشترین شرایط برای تصدی پست شهرداری رشت با نظر اعضای شورا انتخاب خواهند شد که در جلسه رسمی و علنی و با حضور خبرنگاران بار دیگر به ارائه برنامه می‌پردازند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: در نهایت یک نفر دارای بیشترین شرایط برای تصدی پست شهرداری رشت با نظر اعضای شورا انتخاب و به وزارت کشور برای روند تایید و ارائه حکم معرفی می‌شود.

وی درباره بومی یا غیربومی بودن نامزدها هم با بیان اینکه آمار غیربومی یا بومی را جدا نکرده‌ایم و در مرحله اول تنها برخورداری از ۹ سال مدیریت میانی بررسی شد، اضافه کرد: افراد بومی برخوردار از تجربه، تخصص و تعهد و با توجه به شناخت آنان از وضعیت، مشکلات و جغرافیای شهر بهتر می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌ بهره‌دهی مطلوب‌تری داشته باشند.

واثق کارگرنیا اظهار کرد: نامزد غیربومی برای تصدی این پست دارای توانمندی بیشتر نسبت به بومی، از نظر اعضای شورا یک ویژگی است ضمن تعامل و آشنایی آنان با مدیران بومی، حساسیت ویژه ای برای بهره‌گیری از افراد غیربومی در این بخش نیست.

وی توانمندی نامزد تصدی پست شهرداری رشت را یک اصل دانست و افزود: بالابودن تخصص لازم به ویژه در امور شهرداری و تحصیلات مرتبط با امور شهری و تجربه خدمت در شهرهای همتزار با رشت یا بالاتر، سابقه خدمت درخشان، پاکدستی و شجاعت مواردی است که برای هر مدیری در هر رده‌ای مورد نیاز است، از این‌رو برای انتخاب شهردار رشت این ویژگی ها را مد نظر قرار دادیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: تلاش بر این است که تا قبل از پایان سال جاری پروسه انتخاب شهردار را به پایان برسانیم، تا شهردار انتخابی، به وزارت کشور اعلام شود و پس از طی مراحل تایید صلاحیت، معرفی شده و شروع به کار کند.

رشت؛ باز هم چشم به راه شهرداری دیگر

ضرورت توجه به زیست‌پذیری شهری

عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت توجه اعضای شورا به انتخاب شهردار برای شهری با قدمت رشت گفت: مساله انسان محوربودن مدیریت شهری و اولویت‌دادن به زیست‌پذیری شهری در انتخاب شهردار باید جدی گرفته شود.

دکتر مجید کیاورز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حق شهر رشت نیست که با برخورداری از قدمت بالا و شهروندان خوب، هر چند ماه یکبار شهردارش تغییر کند و بدون استراتژی مدیریت شود، افزود: رشت شهری نیست که بخواهیم با اصول شهرسازی تازه آن را بسازیم، این شهر ساخته شده و یک سری فرآیندها در آن جاری است و فقط باید فرآیندها اصلاح و به سمت مدیریت شهری انسان محور حرکت کند.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه اولویت شهرهای کشور، توسعه عمرانی و کالبدی است به این دلیل این نوع توسعه در اولویت اعضای شورای شهر قرار می‌گیرد، همچنین به جهت اینکه توسعه کالبدی مشهود بوده و به چشم مردم می‌آید، معمولا مسیر اشتباهی را در مدیریت شهری می‌رود.

این دانشیار دانشگاه خاطر نشان کرد: فردی باید مورد گزینش اعضای شورا در پست شهردار قرار گیرد که برای آن فرد، فاکتورهای کیفیت زندگی شهری مهمتر از توسعه عمرانی و کالبدی باشد و این توسعه باید در خدمت بالابردن کیفیت زندگی و زیست پذیری شهر قرار گیرد نه اینکه زیست‌پذیری شهر به منظور این نوع توسعه به خطر بیافتند.

کیاورز در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به درنظرگرفتن منافع شخصی در شوراها اظهار کرد: عمدتا فضای شورای شهر، شهرداری را انتخاب می‌کنند که منافع آنها را تامین کند، اگر چه در مصاحبه‌ها و به ظاهر به منافع شهر تاکید دارند اما در عمل زمانی که منافع آنان تامین نمی‌شود، علیه شهردار دلایلی را تراشیده تا او را برکنار کنند.

وی افزود: اینکه از اعضای شورای شهر خواسته شود تا منافع شخصی نداشته باشند و از شهردار طلب نکنند، شدنی نیست، یکی از فاکتورهایی که از اول برای انتخاب شهردار از سوی شوراها باید مشخص شود، این‌ است که هر یک از اعضای شورای شهر منافع خود را مشخص کنند تا شهردار از ابتدا لیستی از منافع اعضای شورا داشته باشد و تکلیف خود را بداند، در این صورت شهردار کمتر اذیب شده و از اول علاوه بر برنامه‌ریزی برای شهر، برای تامین منافع اعضای شورا نیز طرح‌ریزی دارد.

در هر حال مردم رشت چشم به راه تصمیمات نهایی اعضای شورای این شهر برای انتخاب شهردار هستند تا ببینید این بار چه کسی کلید دار شهرداری می شود و چند وقت در این مسئولیت می ماند. مردمی که علاوه بر انتخاب بهترین گزینه، ثبات مدیریت شهری را نیز طلب می‌کنند.

رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha