جشنواره موسیقی فجر در جنوب کرمان با مضراب بنجو +فیلم

جیرفت- ایرنا- طنین مضراب بنجو نوایی بود که هنرمندان از جنوبی‌ترین نقاط استان کرمان در جشنواره موسیقی فجر در جیرفت به گوش سراپا اشتیاق مردم رساندند؛ جشنواره ای که بهانه ای شده تا گوشه ای از ظرفیت های هنری این منطقه به نمایش درآید.

به گزارش خبرنگار ایرنا بنجو تنها ساز زهی مضرابی کلاویه دار است که می گویند از سیستان و بلوچستان به جنوب کرمان آمده است.

ششمین جشنواره موسیقی فجر جنوب کرمان از ابعاد مختلف از اهمیت خاصی از نظر فرهنگی برخوردار است که یکی از مهمترین آنها حفظ و معرفی موسیقی خاص و اهالی موسیقی این خطه است.

حضور اقوام مختلف در طول تاریخ به دلیل مهاجرت یا تبادل اقتصادی در جنوب کرمان موجب تلفیق فرهنگی شده که در این بین موسیقی خاصی با عنوان کرانه هلیل را ایجاد کرده است.
جنوب کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی نقطه اتصال فرهنگ های مختلف داخل کشور و حتی کشورهای عربی بوده است که همراه خود سازها و موسیقی‌های مختلفی را آورده‌اند.
مردم منطقه البته با بهره‌گیری از این سازها و تجربه موسیقیایی اقوام مختلف آثاری سازگارتر با فرهنگ خود را خلق کرده‌اند.

جشنواره موسیقی فجر در جنوب کرمان با مضراب بنجو +فیلم
ساز بنجو


استان کرمان در زمینه موسیقی نواحی از ظرفیت های بی بدیل و تاریخی فراوانی برخوردار است به طوری که دبیرخانه دائمی جشنواره کشوری آن نیز در این استان دایر شده است.
منطقه جنوب کرمان در حالی از غنای موسیقیایی خاصی برخوردار است که نیاز به حمایت برای تبلور بیشتر دارد زیرا می‌بینیم چون نمی‌توان درآمد زیادی از موسیقی‌های محلی و سنتی کسب کرد بسیاری از فعالان این عرصه برای کسب درآمد مجبور به داشتن شغل های دیگر هستند و موسیقی را به عنوان کاری جانبی و دغدغه‌ای دلی دنبال می‌کنند.
همین مشغله‌ها موجب شده امکان تمرکز بیشتر بر هنر خود و گسترش و انتقال آن به نسل های بعد را نداشته باشند.
لذا توجه مسئولان فرهنگی به موسیقی منطقه می‌تواند جانی به آن دهد که در این زمینه برگزاری جشنواره موسیقی در این خطه مورد استقبال فعالان فرهنگی و مردم بوده است و می تواند فرهنگ ها، گویش ها و لهجه‌های منطقه را هم معرفی کند و مردم دیگر نقاط هم با موسیقی این خطه بیشتر آشنا شوند.
در دومین شب اجرای این موسیقی طی شنبه شب هفته جاری مردم شهر جیرفت که از سرگرمی های بسیار کمی در این شهر برخوردارند به استقبال گرمی از جشنواره‌ای پرداختند که ناخواسته آن را از خود می‌دانستند و براحتی با آن ارتباط برقرار می‌کردند.
در این شب گروه نوای جازموریان به سرپرستی شهرام میرزایی، گروه مهرگان یا کمنزیل به سرپرستی هوشنگ کردستانی، دلشدگان به سرپرستی رضا یاغی خوانی
و هلیل نوازان به سرپرستی علیرضا یونس زاده به اجرای موسیقی پرداختند که خبرنگار ایرنا در جیرفت با آنان گفت و گو کرده است و ماحصل آن را می‌توانید در ویدئو ببینید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha