بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی دستاورد ۴۴ ساله در حوزه سلامت

تهران - ایرنا - رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان صرف‌جویی ارزی دستاورد ۴۴ ساله در حوزه سلامت است که افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد رئیس‌زاده روز یکشنبه در نشستی خبری در تشریح دستاوردهای۴۴ ساله حوزه سلامت که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: ۱۲ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی درمانی در بعد از انقلاب تاکنون در کشور ایجاد شده است؛ بطوریکه بیماران در داخل کشور درمان می شوند و دیگر کسی به خارج اعزام نمی شود، ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز صرفه جویی ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ارمغان دیگر در این ۴۴ سال است.

وی اظهار داشت: شاخص های بهداشتی و سلامت در این ۴۴ سال ارتقا یافته است؛ بطوریکه طول عمر ایرانیان از ۵۵ سال در قبل از انقلاب به ۷۷ سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در بحث مراقبت سلامت و گسترش نظام شبکه نیز اکنون جزو الگوهای موفق هستیم؛ ۳۵ هزار و ۷۱۹ روستا مستقر شده و قبل از انقلاب این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

رئیس زاده اظهار داشت: بیماری سل، وبا و مالاریا در کشور ریشه کن شده است؛ در حالیکه در کشوری مانند نیجریه بالای ۱۰۰ هزار مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا دارند و از ایران درخواست کمک در این زمینه داشته اند.

به گفته وی، در بحث پوشش واکسیناسیون از ۲۵ درصد در بعد از انقلاب به ۹۹ درصد رسیده ایم و در دنیا اول هستیم، درباره هپاتیت نیز در دنیا ۴۱ درصد میزان دسترسی نوزادان برای دریافت واکسن این بیماری است، در حالیکه در کشور ما این میزان صفر بوده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: مرگ و میر نوزادان زیر یکسال، مادران باردار نیز در ۴۴ سال اخیر ۱۰ برابر کاهش یافته و از هر ۱۰۰ در تولد زنده به ۸ در هر هزار تولد زنده رسیده است.

رئیس زاده افزود: مرگ مادران باردار نیز از ۲۰۰ در ۱۰۰ هزار زایمان در قبل از انقلاب، اکنون به ۲۰ مورد در ۱۰۰ هزار رسیده است،۳۷درصد شهرهای کشور دارای مراکز درمانی و بیمارستان بودند، اکنون ۹۷ درصد شهرها مراکز درمانی دارند.

وی تاکید کرد: از مولفه های قابل افتخار بعد از انقلاب، در مورد پزشکان است، تعداد پزشکان اوایل انقلاب ۱۳ هزار نفر بوده و الان بالای ۱۵۰ هزار نفر شده و به عبارت دیگر سرانه پزشک ۱۰ هزار جمعیت بوده است؛ که در ۴۴ سال اخیر این رقم به بالای ۱۵پزشک رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد دانشکده های پزشکی نیز از ۷ به ۱۶۷ ارتقا یافته است، ادامه داد: دانشکده های دندانپزشکی نیز از ۳ به ۴۴ ، داروسازی از ۳ به ۲۲ دانشکده ارتقا یافته است. در زمینه رشته های دکترای حوزه سلامت بالای هزار و ۱۰۰ سالانه فارغ التحصیل داریم، ۶۰درصد فارغ التحصیلان رشته‌های سلامت زنان هستند.

وی تاکید کرد: در سال ۹۰۰ میلیون خدمت در حوزه سلامت به مردم ارائه می شود، ۷۰۰ میلیون میلیون خدمت در بخش خصوصی شامل مطب ها، آزمایشگاه ها و کلینیک ها ارائه می شود و از هشت میلیون بستری سالانه، یک و نیم میلیون بستری مربوط به بخش خصوصی است.

 آمار مهاجرت در رشته های پزشکی پایین تر است
رئیس زاده گفت: فارغ التحصیلان ما در دنیا برجسته هستند، در بحث مهاجرت کشورهای اروپایی و آمریکایی آنها را به راحتی جذب می کنند و این نشان ازاهمیت پزشکی ایرانیان دارد و البته مهاجرت از قدیم هم بوده ، آمار مهاجرت در رشته پزشکی پایین تر از حوزه های دیگر است ، چون شرایط کار در حوزه بهداشت و درمان فراهم تر است و نگران کننده نیست.

وی افزود: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در رشته های علوم پزشکی از ۵۰ کشور دنیا با هزینه خودشان در کشور ما تحصیل می کنند و این نشان می دهد توان دانشگاه‌های ما بالا است اما باید حوزه های مدیریت و هماهنگی های بین بخشی تقویت شود.

رئیس زاده تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد گردشگری سلامت دنیا را می توانیم جذب کنیم، باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم.بحث کیفیت آموزش پزشکی با جدیت دنبال می شود که در کنار افزایش شمار دانشجوها افت نکند.

در حوادث اخیر جامعه پزشکی هوشمندانه عمل کرد
وی ادامه داد: درحوادث ۴ ماهه اخیر، جامعه پزشکی هوشمندانه ، مدبرانه و منطقی عمل کرد، اطلاعاتی دارم که می خواستند این جامعه پزشکی را با تلاش شبانه روزی و کمپین هایی که خارج از کشور هدایت می شد به آشوب بکشند. در حالیکه موفق نشدند.

رئیس زاده درباره صدور مجوز مطب گفت: امتیاز تاسیس مطب ها را کاهش دادیم که جوانان فارغ التحصیل در شهرهای مختلف با دو سال دوره طرح امتیاز لازم را برای تاسیس مطب دریافت کنند انتظار داریم میزان درخواست مجوز مطب بیشتر شود.

وی افزود: آمار بالایی از ترک تحصیل پزشکان در دوره رزیدنتی نداریم، در بحث آزمون دستیاری محدودیت ها برداشته نشده و سازمان نظام پزشکی دنبال آن است که در کنار افزایش ظرفیت پزشکی کیفیت آموزش افت نکند.

رئیس زاده تصریح کرد: برای رفع کمبود پزشک در مناطق محروم باید طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع اجرایی شود، در خط اول شبکه های بهداشت، پزشک خانواده بیمار را ویزیت کند بعد به سطح بالاتر در صورت نیاز به متخصص ارجاع داده شود.تراکم پزشکان در تهران و کلانشهرها بالاتر است باید اصلاح شود، تعریف بسته ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر برخوردار است که دلایل زیر ساختی دارد که مرتفع شود.

وی در پاسخ به تعرفه های پزشکی سال آینده گفت: تعرفه های پزشکی در شورای عالی بیمه مصوب شده ،از دولت درخواست ما آن است که از اول فروردین مراکز درمانی با تعرفه جدید خدمات درمانی را شروع کند.

به گفته رئیس زاده ،جامعه پزشکی ما در شرایطی این دستاوردها را رقم زده که با بحران‌هایی مثل جنگ مواجه بوده است. پزشکان ۵۲۰ هزار نفر مجروح طی هشت سال دفاع مقدس را درمان کردند و ۱۰۰۰ عمل جراحی نجاتبخش داشتند، ۱۰۰ هزار مصدوم شیمیایی را در حالی درمان کردند که کوچک‌ترین تجربه‌ای در این زمینه نداشتند و خودشان به کسب توانمندی پرداختند.

وی اظهار داشت:  در حوزه جبهه مقاومت از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ بیش از ۶۰۰ نفر از کادر درمانی به شکل داوطلبانه حضور یافتند و در نزدیک‌ترین خطوط به داعشی‌ها فعال بودند و این درحالی بود که ترکیب ارائه خدمت  به مردم بهم نریخت و شمار داوطلبان بیش از نیاز هم بود.

رییس زاده  با بیان اینکه اکنون سالانه بیش از چهار هزار متخصص هر سال فارغ التحصیل می‌شوند و بیش از یکهزار و ۷۰۰  نفر متخصص و فلوشیپ فارغ التحصیل می‌شوند ، تصریح کرد: در حوزه آموزش نیز حق نداریم فارغ‌التحصیل پزشکی کم کیفیت تربیت کنیم، چون با جان مردم سر و کار داریم. ظرفیت آموزش باید با رعایت استاندارد کیفی افزایش یابد. مردم باید به کادر درمانی اعتماد داشته باشند.

وی اظهار داشت:همچنین اکنون تخت‌های بیمارستانی کشور از ۵۰ هزار به ۱۵۰ هزار تخت افزایش یافته این در حالیست که  برای احداث یک تخت بیمارستانی نزدیک به ۱۰ میلیارد هزینه لازم است و اصلا کار کمی نیست.

رییس زاده یادآور شد: میزان تخلفات جامعه پزشکی پایین است؛ هرچند که این به معنای دفاع نیست و حتی یک مورد هم پیگیری می‌شود و تا ۸۰ درصد به نفع بیمار حکم صادر شده و به فکر مردم هستیم.

وی  با اشاره به اینکه  در زمینه تولید داروهای پیشرفته و نوترکیب جزو چهار کشور برتر دنیا هستیم، گفت: در بحث تولید سلول‌های بنیادی جزو سه کشور اول دنیا هستیم و بیش از هفت هزار  پیوند کبد در این چند سال داشتیم و در مورد کاشت حلزون جزو پنج کشور برتر و در بانک قرنیه جزو کشورهای اول دنیا هستیم.

رییس زاده با اشاره به زلزله خوی گفت: بیش از ۳.۵ میلیارد تومان اعضای سازمان نظام پزشک به زلزله زدگان خوی کمک کردند  و بیش از ۵۰۰ بخاری، ۷۰۰ تخته پتو در اختیار مردم قرار گرفت.

وی اظهار داشت: دو کمپ در آنجا تشکیل شد تا هم برای اسکان اعضای آسیب دیده و هم برای خدمت رسانی باشد و در زمینه دارو و تجهیزات کمبودهایی وجود داشت که با همکاری هلال احمر، وزارت بهداشت و نیروهای مسلح این کمبودها نیز برطرف شد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha