۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85015672
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

توسعه زیرساخت‌های ورزشی گیلان فرصتی برای ورزش همگان

رشت - ایرنا - پس از پیروزی شکوهمند  انقلاب اسلامی، ورزش در گیلان رشد گسترده و چشمگیری در ابعاد مختلف اعم از خصوصی و دولتی داشته است فرصتی برای پویایی و نشاط که تا قبل انقلاب انحصاری بود اما بعد از انقلاب در سایه توسعه امکانات وتجهیزات و فضاهای ورزشی در اختیار همگان و تقویت ورزش عمومی و قهرمانی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تعداد معدودی ورزشگاه و اماکن ورزشی در کشور وجود داشت و در گیلان نیز این اماکن بسیار محدود بوده و امکان فعالیت ورزشی برای همه اقشار در آنها امکان‌پذیر نبود و محدود به قشر اندکی می شد.

اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، توسعه فضاهای ورزشی عمومی و نیز باشگاه‌های ورزشی بخش خصوصی در گیلان همچون کشور توسعه‌ای بی نظیر یافت و این آمار بسیار چشمگیر و به هیچ وجه قابل قیاس با گذشته نیست.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ورزش گیلان که یکی از قطب‌های برتر در کشور محسوب می‌شود از نظر تعداد ورزشکاران سازمان یافته، باشگاه‌های ورزشی، مربیان، داوران و همچنین امکان ورزشی قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.

جهانبخش آرمان افزود: فقط طبق آخرین آمار ارائه شده یک هزار و ۵۵۴ باشگاه خصوصی در گیلان فعال هستند و ورزشکاران در رشته‌های مختلف از این باشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

وی گفت: این در حالی است که قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فقط ۲۳ باشگاه ورزشی خصوصی در گیلان فعالیت داشت اما این رقم هم‌اینک با رشد بیش از ۷۰ برابری از رونق خوبی برخوردار است که البته این افزایش و رونق در استان بر تعداد ورزشکاران و همچنین توسعه ورزش قهرمانی نیز اثرگذار بوده و باعث پیشرفت و توسعه ورزش در این استان شده است.

وی ادامه داد: همچنین قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، فقط ۲۰ هیات ورزشی در گیلان فعالیت داشت که هم‌اینک این تعداد به ۵۴ هیات ورزشی در گیلان رسید و این رشد نیز بسیار چشمگیر است.

رشد ۲۵ برابر اماکن ورزشی در گیلان

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان به اماکن ورزشی موجود در این استان اشاره و اضافه کرد: هم‌اینک در استان گیلان ۴۹۹ مکان ورزشی متعلق به اداره ورزش و جوانان گیلان وجود دارد که از این تعداد ۱۸۹ مجموعه ورزشی روباز و ۳۱۰ مورد نیز سرپوشیده است.

آرمان بیان کرد: این در حالی است که پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، فقط ۲۰ مجموعه ورزشی در استان وجود داشت که از این تعداد ۱۳ مکان روباز و هفت مورد هم سالنهای سرپوشیده بود.

وی گفت: با توجه به آمار فضاهای موجود و نیز تکمیل و تجهیز اماکن و پروژه‌های ورزشی که افتتاح شده، سرانه ورزشی گیلان به حدود ۶۳ سانتی متر مربع رسیده که امیدواریم با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی بتوانیم این میزان را توسعه بیشتری دهیم.

این مسئول ورزشی تصریح کرد: با این وجود گیلان همواره جزو استان‌های برتر در تعداد ورزشکاران سازمان یافته بوده و هم‌اکنون نیز با داشتن نزدیک به ۹۵ هزار ورزشکار سازمان یافته جزو پنج استان برتر کشور است.

وی افزود: البته پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ ورزشکار به صورت سازمان یافته در گیلان فعالیت داشتند که هم اینک نیز شاهد رشد ۱۵ برابری در این بخش هستیم که قبل از کرونا، تعداد ورزشکاران سازمان یافته در گیلان بیش از یکصدهزار ورزشکار بود.

وی به تعداد مربیان و داوران نیز اشاره و اظهار کرد: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ۱۱۰ مربی و ۹۰ داور در گیلان در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت داشتند اما هم اکنون بیش از ۱۵ هزار مربی و نزدیک به ۶ هزار داور در رشته‌های مختلف در گیلان فعالیت دارند.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان اضافه کرد: این آمار نشان دهنده رشد بسیار مناسب در بخش مربیان و داوران در گیلان است که در هر ۲ بخش این استان از رشد بسیار مطلوبی برخوردار است.

با توجه به آمار ارایه شده از سوی اداره ورزش و جوانان گیلان، این استان در همه ابعاد ورزشی از رشد چند ۱۰ برابری در بخش‌های مختلف نسبت به پیش از انقلاب برخوردار است که این امر همچنان با شتاب به پیش می‌رود تا ورزش گیلان شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون در همه ابعاد باشد.

احداث خانه‌های ورزش روستایی طرح ماندگار جمهوری اسلامی

اما یکی از راه‌های گسترش ورزش در جامعه و همچنین کشف استعدادهای ورزشی، توجه ویژه به روستاهاست که طی چند سال اخیر با احداث خانه‌های ورزش روستایی گام مهمی در این راستا برداشته شده است.

البته پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ای به محرومان و قشر آسیب‌پذیر شده که در این راستا روستاها نیز مورد توجه مسئولان قرار گرفته و هم‌اینک شاهد توسعه روستاها در بخش‌های مختلف هستیم.

این در حالی است که مسئولان نگاه ویژه‌ای نیز به توسعه ورزش در هر دو بخش همگانی و قهرمانی داشته اند و بدین منظور روستاها از این قاعده مستثنی نبوده و ورزش در روستاها نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت چون استعدادهای فراوانی در روستاها نهفته است.

طرح خانه ورزش روستایی نیز از حدود چهار سال پیش برای گسترش و توسعه ورزش در کشور آغاز شد تا نوجوانان، جوانان و سایر اقشار روستایی برای پرداختن به امر ورزش مشکل و دغدغه‌ای نداشته باشند و از سوی دیگر ورزش در روستاها نیز توسعه یابد.

خانه‌های ورزش روستایی هم‌اینک در استان‌های مختلف احداث شده و هر روز نیز شاهد گسترش آن هستیم که در این بین گیلان نیز با احداث ۱۷۰ خانه ورزش روستایی، یکی از پیشگامان توسعه ورزش در این مناطق است.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در خصوص نحوه فعالیت خانه ورزش روستایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مکان‌هایی برای انجام فعالیت‌های ورزشی در روستاها شناسایی می‌شود که پس از اعلام به اداره ورزش و جوانان گیلان لوازم مورد نیاز رشته‌های مختلف ورزشی تهیه و در اختیار روستاها قرار می‌گیرد.

جهانبخش آرمان افزود: طی چهار سال اخیر برای گسترش ورزش در روستاها تحولات خوبی صورت گرفته و افزایش خانه ورزش روستایی از جمله اقداماتی بود که با کمک شوراها و فرمانداری‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اینک ۱۷۰ خانه ورزش روستایی در گیلان احداث شده که طی ایام دهه فجر نیز ۱۰ خانه ورزش روستایی در مناطق مختلف گیلان راه اندازی می شود و برای هر خانه ورزش روستایی نیز ۳۰ میلیون تومان تجهیزات ورزشی ارسال می‌شود.

وی گفت: از لوازم ورزشی که به خانه‌های ورزش روستایی ارسال می‌شود می‌توان به شطرنج، فوتبال دستی، میز و راکت تنیس روی میز، راکت بدمینتون، انواع توپ و تور، کیسه بوکس و سایر لوازم ورزشی اشاره کرد که در اختیار روستاها قرار می‌گیرد تا مردم آن منطقه برای پرداختن به امر ورزش با مشکل لوازم ورزشی مواجه نباشند.

وی اضافه کرد: تجهیز خانه‌های ورزش روستایی با هدف ایجاد شور و نشاط در بین روستاییان و استفاده از امکانات وتجهیزات به صورت عادلانه در تمامی نقاط گیلان انجام می‌شود که این تجهیزات ورزشی بصورت رایگان در اختیار شوراها، دهیاران، پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج در روستاها قرار می‌گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان بیان کرد: اقشار مختلف مردم در روستاها می‌توانند به صورت رایگان از خانه‌های ورزش روستایی استفاده کنند و از سوی دیگر اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نیز در روستاها پر خواهد شد.

آرمان خاطرنشان کرد: به طور حتم با گسترش خانه‌های ورزش روستایی، رشته‌های مختلف ورزشی در روستاها گسترش می‌یابد و به طور حتم با این امر استعدادهای خوبی کشف می شود چنانکه طی سالیان اخیر نیز استعدادهای ورزشی خوبی در روستاها کشف شده است.

وی به برگزاری جام پرچم نیز اشاره و اظهار کرد: البته این طرح نیز یکی از اقدامات ماندگار است که اجرایی شد و در گیلان یکهزار و ۵۰ تیم در مسابقات مینی فوتبال جام پرچم شرکت کردند که البته این رقابتها مختص به روستاها بود.

وی افزود: با برگزاری مسابقات جام پرچم شاهد شور و نشاط در بین نونهالان، نوجوانان و جوانان بودیم که با اشتیاق زیاد در این رقابتها حضور یافتند و به همین دلیل این امیدواری وجود دارد که چنین مسابقاتی در رشته‌های ورزشی دیگر در روستاها برگزار شود.

با توجه به آمارهای مستند، شاهد رشد روزافزون ورزش در استان گیلان هستیم که البته این رشد نه تنها در شهرها و در رشته‌های مختلف ورزشی نمایان است، بلکه با انجام طرح‌های مختلف ورزشی همانند احداث خانه ورزش روستایی، برگزاری جام پرچم و جام محلات، شاهد رشد روزافزون ورزش در همه مناطق و برای همه اقشار مختلف مردم هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha