به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، اصغر باقرزاده در نشست هم اندیشی معاونان پرورشی و فرهنگی استان های سراسر کشور با روسای سازمان دانش آموزی درباره اصول و سیاست های معاونت اظهارکرد : یکی از اصول و سیاست ها پرهیز از ابلاغ، انشا و دستورالعمل است؛ دومین سیاست مشارکت فعال دانش آموزان است، دانشآموزان باید برای خود برنامه اجرا کنند این امر مدرسه را پویا می کند و ما را از برنامه متمرکز به برنامه مدرسه ای می برد.
وی نقش راهبری، مدیریت و نظارت معاونت پرورشی و فرهنگی را سومین سیاست دانست و ادامه داد: در بحث مردمی سازی و استفاده از ظرفیت های خارج از آموزش و پرورش برخی از استان ها فعال هستند در بحث نظارت ارزیابی و سنجش اثرسنجی نیز از خود شروع کردیم و تلاش داریم استان ها نیز در این راستا ارزیابی شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هویت و امید دو موضوع مهم است که محور برنامه ها باید هویت و امید باشد. هویت به هویت ملی، انقلابی، اسلامی، دینی و ایرانی تجزیه می شود یکی از هویت هایی که دچار خدشه شده، هویت جنسیتی است.
باقرزاده بیان کرد: امید با برگزاری اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت آغاز شده هویت کمی عمیق تر است اما این نیز باید آغاز شود اگر این دو هدف را به عنوان اولویت داشته باشیم موفق خواهیم بود زیرا در اسناد بالادستی ما نیز این موارد جایگاه دارد.
وی تصریح کرد: پویش جای تربیت را نمی گیرد؛ تربیت دانش آموز مسئله مهمی است که باید مورد توجه باشد. سازمان می تواند بازوی معاونت پرورشی و فرهنگی در اجرای برنامه های این معاونت، دانش آموز محور و فعالیت محور باشد.
برگزاری جشن تکلیف پسران در دستور کار است
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش نیز در این نشست از برگزاری جشن تکلیف پسران در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: استان ها در حال برگزاری جشن های تکلیف دختران هستند و برگزاری جشن های تکلیف پسران نیز در دستور کار است همچنین اجلاس های نماز دانش آموزان در استان و در مراحل منطقه ای در حال برگزاری است و نیمه دوم بهمن و اسفند اجلاس استانی آنان برگزار می شود.
میکائیل باقری افزود: استان ها از فعالیت و راه اندازی نورینو اظهار رضایت دارند و این کار را یک کار ضروری و جدید دانستند چرا که از طریق این سامانه پرونده الکترونیکی و تربیتی برای دانش آموزان تهیه می شود و اینکه خود آنان می توانند برای شرکت در مسابقات در این سامانه ثبت نام کنند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز با بیان اینکه قرار است ضعفهای این سامانه رفع و انتظارات استانها محقق شود، گفت: انتظار داریم استان ها سیاست ها را به مدیر برسانند و از آنان مطالبه گری کنند.
اعتکاف بهترین زمان برای مانور معنوی در مدارس است
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در این نشست گفت: اعتکاف بهترین زمان برای یک مانور معنوی در سطح مدارس است که نهادینه شده و باید مورد استفاده قرار گیرد.
حمید نیکزاد اظهار کرد: همکاری حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش همواره بوده، این دغدغه همواره وجود داشته و پیش از انقلاب هم اتفاقاتی افتاده، در واقع پس از اهل بیت این ارتباط بین سیستم آموزش عمومی و روحانیت بوده است.
وی افزود: از سال ۸۵ در توافقات صورت گرفته، ستاد همکاریها ایجاد شده و برنامههایی را سرلوحه قرار دادند که یکی از مهمترین آنهاطرح امین (حضور روحانیون در مدارس) بود که برکت آن بر کسی پوشیده نیست.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: مطلبی که براساس سند تحول بنیادین و راهکارهای آن باید مورد توجه قرار داد، استفاده از همه ظرفیتهاست، یکی از مباحث آمیخته شده با آموزش و پرورش بحث حضور روحانیون و حوزه علمیه است که در این راستا تفاهمنامههای امضا، برنامههایی ایجاد و کمیتهای تشکیل شده است.
حجت الاسلام نیکزاد یادآور شد: از سال ۹۸ به بعد ۳۷ برنامه تعیین شد که بخشی از آن برشهای استانی بوده که هر سال هم به ادارات ارسال و در غالب تفاهمنامه اجرایی میشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در استانها به یک رویکرد آموزشی و تربیتی نیاز داریم، گفت: نگاه و رویکرد بیش از بحث اجرا رویکرد تربیتی باید با محوریت نماینده ولی فقیه در استانها عملی شود.
وی با بیان اینکه ایدههای نمایندگان ولی فقیه در استانها ظرفیت مناسبی است، گفت: باید این حساسیت را در وجود ائمه بیشتر و ارتباط را نزدیکتر کنیم، زیرا مقام معظم رهبری هم اعلام کردند که ائمه جمعه پدران معنوی در استانها و شهرستانها هستند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: با هماهنگی با شورای سیاستگذاریهای ائمه جمعه داشتیم، امام جمعه تهران همکاری مناسبی با ما داشتند و برنامهای برای آموزش ائمه جمعه در راستای رویکرد آنها برای حضور در داخل مدرسه داریم که آموزش رویکرد را باید با شورای هماهنگی ائمه جمعه انجام دهیم.
نظر شما