۸ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85009292
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویش فصلی نو در صنعت آبزی‌پروری سلسله

۸ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۲۷
کد خبر: 85009292
رویش فصلی نو در صنعت آبزی‌پروری سلسله

خرم‌آباد - ایرنا - شرکت "آبزی اکسیر کوثر" وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید و تکثیر ماهیان سردآبی در شهرستان سلسله لرستان است که انعقاد تفاهم‌نامه این شرکت با هلدینگ های سرمایه گذاری منطقه اقتصادی چابهار می‌تواند منجر به رویش فصلی نو در صنعت آبزی پروری این شهرستان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله دارای ۶۰۰‌ چشمه دائمی و فصلی و ۲ رودخانه دائمی و هفت رودخانه فصلی است که بخش شیلات منطقه به واسطه آب های فراوان و هوای مناسب رونقی چشمگیر در سالهای اخیر یافته است به گونه ای که شهرستان سلسله با وجود نوپابودن صنعت آبزی پروری، اکنون یکی از قطب های تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان در استان محسوب شده و به گواه کارشناسان بخش شیلات شهرستان ، تولیدی به اندازه چندین استان دارد.

یکی از بهترین مزارع پرورش ماهی این شهرستان مزرعه آبزی اکسیر کوثر (احرار) است که در شهر الشتر(مرکز شهرستان سلسله) با فاصله ۵۴ کیلومتری از شهرستان خرم آباد در استان لرستان است که با مساحت ۴۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع در منطقه ای استراتژیک و با بهره مندی از آب چشمه و رودخانه کهمان به تکثیر و تولید گونه قزل آلا رنگین کمان فعالیت دارد.

مزرعه آبزی اکسیر کوثر(احرار) هم جوار با رودخانه کهمان و جزو اولین مزارع مستقر در مسیر این رودخانه است که برخی از کارشناسان صنعت آبزی پروری آن را یکی از بزرگترین و بهترین مزارع پرورش ماهی در خاورمیانه محسوب می کنند.

این شرکت که سال ۹۰ با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در منطقه کهمان ایجاد شد در سال های اولیه فعالیت با نام تجاری "احرار" فعالیت می کرد که در مقاطعی از دوران فعالیت و تولید خود با مشکلات مالی مواجه و عدم سرمایه در گردش مواجه و به تعطیلی حدودا چهارساله کشیده شد که مجددا با پیگیری های مسئولان ارشد استان و واگذاری به شرکت کوثر(وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران) مجددا در اواخر سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد.

این مجموعه عظیم آبزی پروری شهرستان سلسله تا چندماه گذشته به تولید و تکثیر مشغول بود اما مجددا به دلیل نبود سرمایه در گردش و مشکلات مالی با رکود و تعطیلی مواجه شد و ۳۵ کارگر مرد و زن که ارتزاقشان از تولید و تکثیر این مزرعه تامین می گردید با مشکل بیکاری، عدم پرداخت حقوق و حق بیمه مواجه شده و ناچار به طرح شکایت شدند تا اینکه در بازدیدی که اخیرا مسئولان منطقه ویژه اقتصادی چابهار و شرکت تحفه از این مجموعه آبزی پروری داشتند بارقه هایی از امید در دل کارگران این مجموعه ایجاد شد و امید به فعالیت مجدد در دل های آنها روییدن گرفت.

ظرفیت تکثیر ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی در سلسله

مدیر اداره شیلات سلسله در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به وجود ۵۱ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی در شهرستان سلسله، اظهار کرد: شهرستان سلسله به تنهایی به اندازه چند استان در زمینه تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان ظرفیت دارد و سالانه حدود پنج هزار تن ماهی در این شهرستان تولید و روانه بازارهای فروش می شود.

"مهناز صالحی" با اشاره به اینکه سلسله رتبه نخست تولید ماهیان پرورای را در استان به خود اختصاص داده است، افزود: سلسله با داشتن پنج مزرعه تکثیر سالانه ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی تولید می کند و در زمینه تکثیر نیز رتبه همیشه رتبه نخست استان را دارا بوده ایم.

وی افزود: امسال به دلیل تعطیلی شرکت آبزی اکسیر کوثر کهمان(احرار) که به تنهایی ظرفیت تولید ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی را در شهرستان داراست تنها توانستیم ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تولید کنیم و رتبه دوم استان را کسب کنیم.

صالحی با اشاره به در دست ساخت بودن سه مزرعه پرورش ماهی در شهرستان بیان کرد: ظرفیت تولید سالانه این مزرعه ها ۶۰ تن بوده و ۱۲ نفر اشتغالزایی مستقیم نیز خواهند داشت.

به گفته مدیر اداره شیلات سلسله طرح مجتمع پرورش ماهی پریاماهی(دوآب) یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی در سلسله بوده که در صورت بهره برداری کامل، ظرفیت تولید سالانه یکهزار و ۵۰۰ تن ماهی قزل آلا را خواهد داشت.

وی افزود: فاز نخست این مجموعه بزرگ با ظرفیت تولید ۸۰۰ تن به بهره برداری رسیده و سال گذشته نیز به دلیل پاره ای مشکلات به مقدار کم بچه ریزی ماهی داشت اما امسال به صورت جدی تر به زودی بچه ریزی ماهی داشته و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

صالحی میزان اشتغال مستقیم در بخش شیلات شهرستان را ۹۰۰ نفر برآورد کرد که با آغاز فعالیت مجتمع پرورش ماهی پریاماهی و سایر مزارع در دست احداث، این میزان افزایش خواهد یافت.

وی درخصوص شرکت آبزی اکسیر کوثر کهمان(احرار) گفت: شرکت آبزی اکسیر کوثر که در سابق با نام تجاری شرکت احرار فعالیت می کرد در سال ۱۳۹۰ با هزینه ای بالغ بر ۳۰میلیارد تومان در بحث آبزی‌پروری سرمایه گذاری کرد که عمده فعالیت آن در مورد پرورش و تکثیر ماهی قزل آلا بود.

مدیر اداره شیلات سلسله، عنوان کرد: تأمین نهاده اولیه تولید، خوراک، فرآوری و عرضه مستقیم به مصرف‌کننده بدون حضور هیچ واسطه‌ای از اهداف این شرکت بود.

به گفته صالحی این شرکت، بزرگترین شرکت آبزی پروری شهرستان محسوب می شود که تا چند ماه پیش نیز سالانه با تکثیر ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی حدود ۲۰ درصد تولید بچه ماهی کشور را برعهده داشت و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن ماهی پرواری را نیز روانه بازارهای فروش می کرد.

مدیر اداره شیلات سلسله با اشاره به اینکه در سال ۹۳ این مجموعه به دلیل بدهی های قبلی و نبود سرمایه در گردش از بخش خصوصی به شرکت کوثر(وابسته به بنیادشهید و امور ایثارگران) واگذار شد که مجددا در چندماه اخیر به دلیل تغییر مدیریت و سوءمدیریت های ایجاد شده در تامین نهاده ها و پرداخت حق بیمه و حقوق کارگران با مشکل مواجه گردید.

وی افزود: ظرف این مدت، تولید و تکثیر این شرکت در عرض چندماه به صفر رسید و حدود ۳۵ کارگر مرد و زن که روزگاری روزیشان از این شرکت آبزی پروری تامین می شد با بیکاری مواجه شدند.

نگاه مساعد هلدینگ های منطقه آزاد چابهار به شرکت آبزی اکسیر کوثر

صالحی، عنوان کرد: اخیرا در بازدیدی که هلدینگ ها و مجموعه های تولیدی منطقه آزاد تجاری چابهار از شرکت پرورش ماهی آبزی اکسیر کوثر کهمان داشتند این شرکت آبزی پروری بسیار مورد توجه این مجموعه قرار گرفت و قول مساعد جهت انعقاد تفاهم نامه همکاری با این شرکت داده شد.

وی، تصریح کرد: شرکت تحفه و هلدینگ های زیرمجموعه این شرکت برای خرید این شرکت آبزی پروری و تکمیل زنجیره تولید در این شهرستان و راه اندازی مجدد مجموعه اعلام آمادگی کرده اند.

صالحی با اشاره به تلاش های نماینده سلسله و دلفان در مجلس و مدیریت ارشد شهرستان و سایر دستگاه های مرتبط برای رفع مشکلات این مجموعه، افزود: در حال حاضر رایزنی هایی برای رفع مشکلات این مجموعه در حال انجام است و بسیار امیدوار هستیم که هرچه سریعتر این مجموعه توانمند به چرخه فعالیت و تولید در استان و کشور بازگردد.

رویش فصلی نو در صنعت آبزی‌پروری سلسله

اعلام آمادگی هلدینگ های منطقه آزاد چابهار برای خریداری شرکت آبزی اکسیر کوثر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با اشاره به توانمندی های شهرستان سلسله در زمینه شیلات و تولید ماهیان سردآبی، افزود: در بازدیدی که هلدینگ ها و مجموعه های تولیدی منطقه آزاد تجاری چابهار از این شرکت آبزی پروری داشتند امکانات مجموعه بسیار مورد توجه آنان واقع شد.

سید "عماد شاهرخی" با بیان اینکه شرکت آبزی اکسیر کوثر استانداردهای لازم را از نظر مدیران ارشد این مجموعه داشت، عنوان کرد: این شرکت اعلام آمادگی کرده که شرکت آبزی اکسیر کوثر را برای ایجاد زنجیره تولید آبزیان در این شهرستان مستعد خریداری کند.

وی تصریح کرد: بنا شده در مرحله نخست تفاهم نامه همکاری در زمینه تامین یکهزار تن ماهی سردآبی در استان با شرکت تحفه منعقد شود.

رتبه نخست لرستان در تولید ماهیان سردآبی در بین استان های غیرساحلی

استاندار لرستان نیز در این باره اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های نوپای استان لرستان ایجاد مراکز پرورش ماهیان گرم‌آبی، سردابی و خاویاری است.

"فرهاد زیویار" افزود: با توجه به ظرفیت بالای تولید شیلانی که در استان داریم و رتبه اول تولید ماهی سردابی در استان های غیر ساحلی به لرستان تعلق دارد و علی رغم تلاش های فراوانی که در این زمینه انجام شده محصول تولید شده بدون فراوری و به صورت خام به استان های دیگر صادر می شود.

زیویار بیان کرد: این در حالی است که می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد زنجیره ارزش بر ظرفیت اشتغال و ارزآوری استان افزود.

استاندار لرستان عنوان کرد: به همین منظور به معاون اقتصادی تاکید شد با همراهی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیرکل شیلات لرستان بازدیدی از هلدینگ ها و مجموعه های تولیدی منطقه آزاد تجاری چابهار انجام شود و از مجموعه هایی که آنجا وجود دارد از جمله مجموعه تحفه و کارخانه های عمل آوری ،تولید خوراک آبزیان که این کار را در قالب یک زنجیره ارزش، تولید می‌کنند و با بسته بندی ،محصولات را به کشور روسیه صادر می کنند، بازدید کنند.

وی تصریح کرد: طی این بازدید ۲ روزه مذاکراتی با طرفین مقابل به عمل آمد و در نهایت هیاتی از چابهار از ظرفیت‌های موجود بازدید کرد که در نهایت تفاهم‌نامه‌ای برای سرمایه گذاری در استان لرستان و ایجاد صنایع مشابه چابهار در لرستان از جمله عمل آوری ماهی و تولید خوراک ماهی و صنایع وابسته به منظور تولید اشتغال و ارزآوری خواهیم داشت.

رویش فصلی نو در صنعت آبزی‌پروری سلسله

صادرات هوایی آبزیان فصلی نو در توسعه صنعت آبزی پروری لرستان

استاندار لرستان با اشاره به شروع کارهایی جهت صادرات محصولات کشاورزی و آبزیان و شیلات، بیان کرد: در این زمینه رایزنی هایی با رییس سازمان هواپیمایی کشوری جهت صدور مجوز صادرات و واردات هوایی مورد موافقت قرار گرفت اما نیاز به اعتبار دارد که خوشبختانه قول مساعد جهت کمک از سوی وزیر جهاد کشاورزی داده شد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در روز ۳۰ دی ماه در حاشیه سفر به شهرستان پلدختر با بیان اینکه ظرفیت شیلات لرستان قابلیت خوبی در ایجاد ثروت و اشتغال دارد، افزود: این استان به خصوص در پرورش ماهیان خاویاری استعداد خوبی دارد که نشان دهنده ظرفیت مطلوب حوزه شیلات در ایجاد اشتغال پایدار لرستان دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha