گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- ظرفیت کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه مخازن آب ها، سدها و آبرسانی ها در دولت سیزدهم به طور کامل دیده شده و اکنون استان ۲هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان پروژه در حوزه آب دارد که در مقایسه با سال های گذشته در تاریخ این خطه بی نظیر است.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بارشی معادل ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب پتانسیل ویژه ای در راستای مهار و استفاده از این منبع خدادادی برای تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی دارد.

این استان دومین حوزه بارشی کشور است که بعد از استان های شمالی ۱۰ درصد آب های جاری کشور را دارد اما منابع برداشت آب پایدار در این استان دیده نشده بود.

با اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین چشمه سارها و آبشار ها و رودهای خروشان معروف است اما بیشتر شهرهای آن در ماه های مختلف سال با کم آبی و تنش آبی مواجهند.

تاکنون ۳۲۷ میلیمتر میانگین بارش در سطح استان بوده و این میزان ۲۵ درصد بیش از میانگین درازمدت است و در حال حاضر سد کوثر ۴۳۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و سیلاب تا ۸۰ مترمکعب در ثانیه را طی دیماه در خود جای داده است.

این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

با توجه به رویکرد مردمی این دولت و سیاست های آن، برای کمک به تامین منابع آبی پایدار در استان شاهد افتتاح پروژه های بسیار در کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود و به گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای استان، حتی سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اوج طرح های افتتاحی حوزه آب در این استان خواهد بود.

البته شایان ذکر است که استفاده از اعتبارات ملی پیوست لایحه بودجه ، تنش آبی ، تهاتر نفت ، ماده ۵۶ ، مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت، توازن منطقه ای ، ماده ۱۷ مدیریت بحران و غیره برای نخستین بار محقق و به ظرفیت بودجه ای اعتباری طرح های آبی استان افزوده شده است.

گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

سد تنگ سرخ

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد. ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

معاون عمرانی استاندا کهیلویه و بویراحمد در خصوص این طرح مهم و اولویت دار دولت می گوید: سال ۹۰ سد تنگ سرخ کلنگ زنی شد و در مدت ۱۰ سال ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و سه سال هم خوابیده بود.

کیامرث حاجی زاده افزود: پیشرفت فیزیکی سد ۴۴ درصد در ۲ سال اخیر بوده است و از ۱۰ درصد در مدت ۱۰ سال به ۴۴ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: اصل اولویت سد تنگ سرخ آب شرب است و مطالبه مردم استان است که جزو سدهای مخزنی کوچک به شمار می آید.

حاجی زاده تصریح کرد: مخزن سد تنگ ۱۵۷ میلیون متر مکعب و سد سقاوه با پیگیری های شبانه روزی با مخزن ۹ میلیون متر مکعب و سد آبریز دارای ۱۳۵ میلیون متر مکعب مخزن است.

وی بیان کرد: اولویت اول این سدها و بر اساس حجمی که برای مخزن سد تعریف شده بحث آب شرب استان است که این مهم اولویت نخست دولت است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: سپس به آب برای کشاورزی و در نهایت به تامین آب صنعت استان توجه شده است و این حق استان است

گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

سد سقاوه

سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود.پروژه سد خاکی سقاوه با ارتفاع ۴۵ متر در این شهرستان اجرا خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سد سقاوه یکی از مطالبات به حق مردم این منطقه در سالیان متمادی بود که با پیگیری های انجام شده مجوز ماده ۲۳ آن گرفته شد.

وی ادامه داد: با اعتبار ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه مناقصه شد و یکی از شرکت های بزرگ سد سازی موفق در حال تجهیز کارگاه است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد سقاوه در دهه فجر امسال کلنگ زنی خواهد شد.

شهرستان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد به سبب آب و هوای مطبوع، زمین حاصلخیز ، معادن مهم و آب فراوانش ظرفیت های بزرگی برای سرمایه گذاری دارد و با احداث سد بزرگ سقاوه، آینده ای بسیار درخشان برای این منطقه پیش بینی می شود.

تقویت سفره ها، رونق صنعت، رونق گردشگری، رونق کشاورزی مدرن از جمله پیامدهای مثبت اجرای این سد خواهند بود.منطقه سقاوه در شهرستان مارگون در آینده به یک شهرک صنعتی بزرگ تبدیل خواهد شد و بیشتر صنایع به آب نیاز دارند.

هم اینک نیز کارخانه سیمان مارگون در این شهرستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد و یکی از طرحهای ملی در بخش سیمان است.

از سوی دیگر ظرفیت منطقه برای کشاورزی احداث یک سد خاکی بزرگی را می طلبید که ساخت آن در دستور کار متولیان قرار گرفت.

گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، سوق و لنده

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه آبرسانی به طور کامل تعطیل بود و هلدینگ قبلی ۳۵ درصد پول گرفته بود و ۳۳ درصد کار کرده بود و کار رها شده بود.

حاجی زاده افزود: نشست هایی در این خصوص برگزار شد و هلدینگ جدید خاتم پای کار آمد و مخزن آن ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه آبرسانی به چهار شهر با پیشرفت فیزیکی مطلوبی فعال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز افزود: ۷۵ میلیارد تومان برای طرح آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، سوق و لنده اختصاص یافته است.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و روستاهای اطراف با جمعیت ٢٤٠ هزار نفر شامل ١٥٣ هزار نفر شهری و ٨٧ هزار نفر روستایی با هدف تامین ١٦ میلیون و ٩٤٠ هزار مترمکعب آب کلنگ‌زنی شده است.

در این طرح در مجموع ١٧ میلیون مترمکعب در سال آب شرب با دبی لحظه‌ای ٨٦٠ لیتر در ثانیه انتقال داده می‌شود و به نحوی طراحی شده که قابلیت افزایش ظرفیت تا سقف یک هزار و ٣٤٥ لیتر در ثانیه به منظور انتقال آب مورد نیاز صنعت را نیز تامین خواهد کرد.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده در اردیبهشت ۹۶ کلنگ زنی شد.

گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

آبرسانی به لیکک

حاجی زاده عنوان کرد: یکی از آرزوهای ۸۵ هزار نفر جمعیت روستایی و همچنین جمعیت شهر لیکک و شهرستان بهمئی و روستاهای حومه سال های سال خوابیده بود.

وی ابراز کرد: در اعتبارات سفر نخست رئیس جمهور بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار اختصاص یافت.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: افزون بر ۲۷۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شد.

برای این پروژه ۵۵ کیلومتر لوله گذای تامین شده که ۳۵ کیلومتر آن اجرایی شده است و پایان ۱۴۰۲ زمان بهره برداری از آن خواهد بود.

به گفته، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراجمد نیز اعتبار و پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی به لیکک در ۱۰ سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان و ۴۰ درصد بوده اما در ۹ ماه اخیر این میزان پیشرفت فیزیکی به ۶۵ درصد رسیده و از سال گذشته تاکنون ۲۹۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است.

طرح آبرسانی به لیکک کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین خواسته های مردم این شهر که به دلیل کمبود اعتبار بیش از ۱۰ سال راکد بود.

تکمیل طرح آبرسانی از سد کوثر به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی و روستاهای اطراف تنها پروژه تامین آب شرب است که سه میلیون متر مکعب برای صنعت نیز آب تامین می‌کند و با تکمیل این طرح آب ۳۰۰ واحد تولیدی تامین و از محل این واحدهای صنعتی در بخش‌های مختلف سه هزار نفر اشتغالزایی می شود.

در سفر مهرماه سال گذشته رئیس جمهور این طرح آبرسانی جزو پروژه های اولویت دار سفر انتخاب شد.این طرح سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای شرب و صنعت تامین می کند.

با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید. سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

آبرسانی حومه غربی دهدشت

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پیمانکار این طرح جهاد نصر کرمانشاه بود که چند سال طرح خوابیده و با همکاری آب منطقه ای استان و شرکت آب و نیرو کشور تعیین تکلیف شد.

حاجی زاده عنوان کرد: پیمانکار جدید طرح (خاتم ) اکنون شروع به کار کرده و اعتبار خوبی برای آن اختصاص داده شده است.

به گفته علی شهابی نسب رییس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد، برای تسریع در روند اجرایی یکصد میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور در سال جاری به طرح آبرسانی به اراضی کشاورزی حومه غربی دهدشت- سوق اختصاص یافت.

با اجرای پروژه آبرسانی به دهدشت غربی پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات زراعی می رود و موجب تقویت معیشت ساکنان روستاهای این منطقه خواهد شد.

اجرای این پروژه عظیم آبی با هدف تامین آب اراضی دهدشت غربی شامل روستاهای لیر بزرگ، لیر کوچک و حوزه چنگلوا از سال ۹٠ آغاز شده است.

گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

آبرسانی به دیشموک و چاروسا از رودخانه گندمکار (رود سمه)

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش محوری این طرح در تامین آب آشامیدنی پایدار گفت: در سال جاری از اعتبارات ملی ۴۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شد.

وی روند اجرایی این طرح را بسیار خوب دانست و گفت: این طرح در سفر دوم رئیس جمهور برای تخصیص اعتبارات لازم به هیات دولت پیشنهاد داده خواهد شد.

حاجی زاده اهداف این طرح را تامین آب شرب شهرهای، دیشموک و قلعه رئیسی و همچنین تعداد زیادی از روستاهای این بخش ها به میزان بیش از چهارمیلیون متر مکعب در سال تا افق ۱۴۲۵ اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فاز اول این طرح با همکاری منابع آب استان روند اجرایی خوبی دارد و به این طرح اعتبارات خوبی اختصاص یافته و اخیرا ۱۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۲ مخزن باید در آنجا احداث شود که ساخت مخزن شماره یک آن با تخصیص جدید به زودی فعال خواهد شد.

گام های ماندگار دولت سیزدهم برای تامین منابع آبی پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

آبرسانی به امامزاده جعفر

طرح انتقال آب به سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر از توابع گچساران سال ۱۳۹۵ افتتاح شد اما در سال ۱۳۹۸ با بروز یک بارندگی سیل آسا و طغیان رودخانه زهره ۱۰ الکتروپمپ از ۱۲ مورد آن در ایستگاه مذکور از مدار خارج شده و از آن سال تاکنون بهره برداران در انتظار تعمیر این زیرساخت ها هستند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبرسانی به امامزاده جعفر کار بزرگی بود که در گذشته انجام شد اما سیلابی سبب شد که ایستگاه پمپاژ را کاملا از مدار خارج کرد.

وی افزود: حدود ۱۰ میلیارد تومان از محل مدیریت بحران تخصیص داده شد و قرار شد هشت دستگاه پمپاژ تا دهه فجر به بهره برداری برسد و ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار دوباره آب دار شوند.

حاجی زاده تصریح کرد: برای توسعه این طرح آبرسانی امسال اعتبارات خوبی گذاشته شده است و به زودی تخصیص آن می آید.

چند سالی است که طرح انتقال آب از رودخانه زهره به دهستان امامزاده جعفر به عنوان گرم ترین دشت کهگیلویه و بویراحمد بهره برداری شده اما به دلیل خسارت سیلاب به پمپاژهای این سازه مهم، کشاورزی پایدار همچنان برای مردم این منطقه رویایی دست نیافتنی است.

بهره برداران گچسارانی که چندسالی است در پی بروز سیلاب شاهد خسارت به پمپاژهای ایستگاه تاسیسات انتقال آب به منطقه امامزاده جعفر این شهرستان هستند و دوباره به روزهای کم آبی برگشته اند به طوری که بخش عمده ای از محصولات کشاورزی آنان به دلیل خشکسالی از بین می رود.

کشاورزان شاغل در دشت امامزاده جعفر با اشاره به اینکه میلیاردها تومان برای آبرسانی به این منطقه از رودخانه زهره هزینه شده از مسوولان انتظار دارند تا با تعمیر این زیرساخت ها زمینه رونق دوباره تولید در این دشت فراهم شود.

این کشاورزان با بیان اینکه از ۱۲ پمپاژ چاه های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر تنها ۲ پمپ آن در حال فعالیت است گفتند که این مشکل باعث کمبود آب برای درختان و محصولات زراعی آنان در چند سال اخیر شده است از مسوولان انتظار دارند تا برای مرتفع کردن این مشکل چاره اندیشی کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، طی یکسال اخیر اقدامات شاخصی در راستای طرح های آبی انجام گرفته که استان را متحول خواهد کرد.

خوشبختانه در دولت جدید، توجه به طرح های آبی استان ویژه بوده به گونه ای که از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار و ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار برای شرکت آب منطقه ای از محل ردیف های مختلف دیده شده که تا این لحظه ۵۵۰ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.

در ۹ ماهه امسال ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده که این نوید بر تسریع در انجام روند کارهای پروژه های آبی در سطح استان و انشالله بهره برداری هرچه زودتر از آنهاست.

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای موجود، کهگیلویه وبویراحمد ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی آن به صورت دیم کشت می‌شود.

۹۰درصد از آب آشامیدنی شهرهای کهگیلویه وبویراحمد از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.این استان با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع، یک درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.

گزارش های منتشر شده شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در ۹ سال گذشته در این استان دارد که این امر ضرورت تلاش برای بهره برداری از سدهای در حال ساخت را بیشتر کرده است.

میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵ میلی متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است.

این عوامل و تنش آبی در شهرهای یاسوج، مادوان، سوق و دهدشت و کمبود آب کشاورزی و صنعت در شهرهای گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد تلاش دوچندان برای تکمیل سدهای را ضروری کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha