احیا تعاونی‌های مرزنشین در دولت سیزدهم؛ ۲۰ تعاونی بوشهری بروزرسانی شد

بوشهر - ایرنا- تعاونی های مرزنشین که از ابتدای دوران دفاع مقدس تا سال ۱۳۸۸ فعال بود و می توانست در حوزه معیشتی، کمک حال مرزنشینان باشد،به یک باره کنار گذاشته شد اما با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و طی کمتر از یک سال، شاهد فعالیت آن هستیم.

به گزارش ایرنا، سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی اگر چه با جنگی نابرابر بر علیه ملت ایران توسط صدام و به سرکردگی شیطان بزرگ آمریکای جهانخوار و کشورهای بلوک غرب و شرق شکل گرفت اما برای تعادل بازار و کمک به معیشت مرزنشینان، تعاونی‌های مرزنشینان که دارای پیوست های قانونی بود، شکل گرفت.

سال ۱۳۶۱ سازمان مرکزی تعاون کشور برای ساماندهی افراد مرزنشین مبادرت به تشکیل و گسترش تعاونی‌های مرزنشینان کرد و در سال ۱۳۷۲ قانون مقررات صادرات و واردات به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در آن به تسهیلات اعطایی به مرزنشینان و شرکت‌های تعاونی آنان اشاره شده است و متعاقب آن قانون ساماندهی مبادلات مرزی در سال ۸۴ و آئین نامه اجرایی آن نیز در دوم شهریور سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید.

سمت و سود دهی به فعالیت مرزنشینان از قاچاق کالا به سمت تجارت سالم، امکان تأمین مناسب مواد غذایی و کالاهای ضروری در مناطق مرزی، روان سازی در عرضه مایحتاج مورد نیاز به مناطق دور افتاده و مرزی، پیشگیری از مهاجرت و توقف تخلیه جمعیتی این مناطق، بهبود وضع معیشتی مردم منطقه از طریق تأمین درآمد برای آنان، مبارزه با گرانی و تورم مواد غذایی به دلیل کمبودهای عرضه در مناطق مرزی، تنوع بخشی به درآمد افراد و کاهش آسیب پذیری آنها از وابستگی به کشاورزی یا دامداری از هدف‌های شکل گیری شرکت‌های تعاونی مرزنشینان به شکل جدید بود.

این تعاونی ها تا سال ۱۳۸۸ فعال بود و پس از آن به محاق رفت تا فضایی که می توانست در حوزه معیشتی، کمک حال مرزنشینان باشد، دیگر نتواند به وظایف قانونی خود جامه عمل بپوشاند.

دولت سیزدهم که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرد در حالی میراث دار کسری بودجه، افت ارزش پول ملی، تورم بالا و معیشت سخت مردم از دولت قبل بود که برای ساماندهی این شرایط کار سخت و پرپیچ خمی را در پیش رو داشت..

بیشتر بخوانید

چراغ کم سوی تعاونی‌های مرزنشینی و تلاش برای حیات دوباره

نگاه دولت سیزدهم، فردای روشن بوشهر با اقتصاد دریا محور

با این شرایط، طی یک سال گذشته بخشی از این مشکلات مرتفع و زمینه بهره مندی مردم از خدمات و توسعه فراهم شد که یکی از این خدمات، فعال شدن تعاونی های مرزنشینی در سطح استان های مرزی از جمله بوشهر بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر روز سه‌شنبه در نشست مدیران اقتصادی استان بوشهر با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت تعاونی مرزنشینان استان بوشهر گفت:به روز رسانی ۲۰ تعاونی از مجموع ۲۲ تعاونی مرزنشینان استان بوشهر نهایی شده و حرکت برای احیا این تعاونی‌ها در استان بوشهر شتاب گرفته است.

وی افزود: تا کنون ۱۸ تعاونی مرزنشینان در استان فعال شده و صادرات و واردات خود را از سر گفته‌اند.

مصدق کشاورزی عنوان کرد: فعال شدن تعاونی‌های مرزنشینان در صادرات محصولات بومی مانند میوه‌های گرمسیری، واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار استان بوشهر موثر است و امسال حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تن شکر و یکهزار و ۷۰۰ تن برنج از سوی این تعاونی‌ها توزیع شده است.

وی توضیح داد: واردات کالاهای اساسی از سوی تعاونی‌های مرز نشینان بدون عوارض گمرکی و واردات دیگر کالاها با ۵۰ درصد تخفیف این عوارض اعمال می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۴۰۰ هزار بوشهری عضو تعاونی‌های مرز نشین این استان هستند که در صورت اصلاح آیین نامه به پیش از سال ۸۵ این جمعیت به ۹۵۰ نفر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه فعالیت این تعاونی‌ها در استان بوشهر ۱۳ سال متوقف بوده، افزود: در زمان حاضر ۳۹ درصد از جمعیت استان مشمول عضویت در این تعاونی‌ها هستند.

کشاورزی ادامه داد: در صورت تحقق پیگیری‌های استان برای اصلاح آیین نامه مبادلات مرزنشینان و افزوده شدن مراکز شهرستان‌های به دایره این قانون، این آمار به ۹۱ درصد جمعیت استان می‌رسد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر این قانون جمعیت ساکن در ۳۰ کیلومتری مرزها را شامل می‌شود، اضافه کرد: افزایش این فاصله به ۷۰ کیلومتر از سوی مدیریت استان بوشهر مطرح و پیگیری می‌شود که در این صورت همه جمعیت استان امکان سهامداری در این تعاونی‌ها را پیدا می‌کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha