اوکراین؛ بازیچه فتنه‌انگیزی غرب با چشم‌انداز ضعیف صلح

تهران- ایرنا- اختصاص بسته جدید نظامی آمریکا به اوکراین همزمان با وعده ارسال سامانه ضدهوایی پاتریوت و خودروهای سنگین نظامی آلمان و فرانسه به کی‌یف، آنهم در زمانی که مسکو پیشنهاد آتش‌بس را ارایه کرده بود، از تمایل غرب به تشدید تنش‌ها حکایت دارد و چشم‌انداز صلح میان روسیه و اوکراین را مخدوش کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، افزون بر ۱۰ ماه از آغاز جنگ در اوکراین گذشته و در این مدت کور سوی امید برای دستیابی به صلحی پایدار میان مسکو و کی‌یف به بهانه‌های مختلف بارها خاموش شده است.

از برگزاری دور اول و دوم گفت‌وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا همین هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت.

در تبیین این شرایط لازم به یادآوری است که روز جمعه آمریکا اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی دیگر به ارزش سه میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است که خودروهای زرهی موسوم به برادلی را شامل می‌شود.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید با اعلام اینکه پنتاگون در خصوص این بسته نظامی جدید توضیحات بیشتری ارائه خواهد کرد، افزود: در این بسته جدید توپ‌های هویتزر و خودروهای زرهی نفربر وجود خواهد داشت.

پت رایدر سخنگوی پنتاگون نیز در خصوص خودورهای برادلی که به سلاح اتوماتیک ۷.۶۲ میلیمتری و توپ ۲۵ میلیمتری مجهز است، گفت: این خودرو یک تانک نیست اما قاتل تانک است.

تحلیلگران تاکید دارند که وعده ارسال این تسلیحات آنهم در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش‌بس را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، از میل ایالات متحده برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین خبر می‌دهد؛ آمریکایی که بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک مالی کرده است.

اولین بسته کمکی آمریکا برای اوکراین به ارزش ۱۳.۶میلیارد دلار، در اوایل ماه مارس و تنها چند روز پس از آغاز جنگ در اوکراین، توسط قانونگذاران آمریکایی تصویب شد. کمک‌هایی که به اشکال مختلف ارائه شده است؛ بخشی صرف کمک‌های نظامی مانند ارائه تسلیحات و تجهیزات نظامی و بخشی برای آموزش پرسنل نظامی اوکراین و به اشتراک‌گذاری اطلاعات هزینه می‌شود.

در این میان اروپا که بازیچه اهداف سیاسی و اقتصادی آمریکا در جنگ اوکراین شده است نیز با وعده ارسال سامانه ضدهوایی پاتریوت و خودروهای نظامی بر تشدید تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف افزوده است.

موضوعی که سفارت روسیه در برلین به آن واکنش نشان داد و تاکید کرد: ما بشدت این تصمیم را محکوم کرده و آن را اقدامی دیگر در جهت تشدید درگیری در اوکراین می‌دانیم.

بر اساس این بیانیه، تصمیم به ارسال این تجهیزات نظامی همزمان با پیشنهاد آتش‌بس یکجانبه از سوی روسیه بویژه در آستانه تعطیلات کریسمس ارتدکس که در جهان مسیحیت بسیار مورد احترام است، بسیار خودخواهانه ارزیابی می‌شود.

در همین ارتباط هرچند استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز گذشته در واکنش به تصمیم آلمان و فرانسه برای ارسال خودروهای زرهی به اوکراین مدعی شد که ما در راستای منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی خواهان پایان جنگ اوکراین هستیم، اما عملکرد آمریکا و کشورهای غربی خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

اوکراین؛ بازیچه فتنه‌انگیزی غرب و چشم‌انداز ضعیف صلح

ارسال تسلیحات کشنده‌تر به کی‌یف؛ تابوشکنی غرب

موضوعی که روزنامه نیویورک‌ تایمز در تبیین آن نوشت: تصمیم غرب برای ارائه خودروهای جنگی به اوکراین، نشان می‌دهد که آن‌ها نه تنها به دنبال برقراری صلح نیستند بلکه با این اقدام که نشان از تغییر رویکرد و تابوشکنی در رابطه با جنگ دارد، حمایت خود از تهاجم‌های کی‌یف در ماه‌های آتی را اعلام می‌کنند.

تارنمای این روزنامه آمریکایی در گزارش خود اضافه کرد: ارائه خودروهای زرهی جدید از طرف آمریکا، فرانسه و آلمان به اوکراین نشان می‌دهد که متحدان غربی اوکراین برای یک سال خونین دیگر که در آن، جنگ وارد مرحله‌ای جدید خواهد شد، آماده می‌شوند.

به نوشته نیویورک‌ تایمز، بسته‌های تسلیحاتی جدید نشان از تغییر رویکرد و تابوشکنی این سه کشور در رابطه با جنگ اوکراین دارد. آن‌ها درحالی که نگرانی از تشدید درگیری از طرف روسیه را کنار گذاشته‌اند، با ارائه سلاح‌های کشنده‌تر به نظامیان اوکراینی در پی کسب پیروزی‌های قاطع برای کی‌یف هستند.

اولریش اسپک کارشناس مسائل سیاست خارجی آلمان در این باره گفت: این تصمیم سه‌جانبه، علاوه بر اینکه حمایت غرب از احتمال تهاجم‌های اوکراین در ماه‌های آتی را آشکار می‌سازد، به مسکو پیام می‌دهد که «ما [فرانسه، آلمان و آمریکا] به این زودی‌ها به سراغ مذاکرات صلح نخواهیم رفت».

این گزارش در ادامه می‌افزاید: این خودروهای جنگی شاید نخستین خودروهای زرهی ارسالی غرب به اوکراین نباشند اما می‌توان گفت که پیشرفته‌ترین نوع آن‌ها خواهند بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، خودروهای زرهی جدید در درگیری‌های خطوط مقدم جنگی به ویژه در منطقه دونباس و اجرای عملیات‌ تهاجمی علیه روسیه در مناطق الحاقی، به ارتش اوکراین کمک خواهد کرد.

اوکراین؛ بازیچه فتنه‌انگیزی غرب و چشم‌انداز ضعیف صلح

تسلیحات جدید چه هستند؟

بر اساس گزارش نیویورک تایمز،‌ واشنگتن ۵۰ خودروی تهاجمی زرهی و آلمان ۴۰ خودروی زرهی موسوم به ماردر (Marder) در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهند.

گفتنی است که دولت ائتلافی آلمان به ریاست اولاف شولتز، از همان ابتدای جنگ اوکراین با رد درخواست‌های کی‌یف برای ارسال خودروهای زرهی تهاجمی، تلاش کرده بود علاوه بر اینکه ماهیت دفاعی حمایت نظامی ‌خود را حفظ ‌می‌کند، به نخستین عضو ناتو (سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی) که تسلیحات تهاجمی را در اختیار دولت کی‌یف قرار می‌دهد تبدیل نشود.

امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه نیز تا هفته گذشته مواضع یکسانی با آلمان اتخاذ کرده بود، اما پس از گفت‌وگوی روز چهارشنبه با ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود اعلام کرد که فرانسه خودروهای جنگی AMX-۱۰ را به اوکراین می‌فرستد.

فردای آن روز (پنجشنبه) نیز، جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان از تصمیم خود برای ارسال خودروهای زرهی بردلی و ماردر به اوکراین خبر دادند.

آلمان که دیگر نخستین تامین‌کننده تسلیحات تهاجمی اوکراین به عنوان عضو ناتو نیست، همچنین اعلام کرد که به زودی علاوه بر سامانه دفاع ضد هوایی پاتریوتی که قرار بود به لهستان ارسال کند، یک سامانه پاتریوت نیز به اوکراین خواهد فرستاد.

این درحالی است که برلین پیشتر با درخواست اوکراین برای ارسال سامانه‌های پاتریوت مخالفت کرده بود. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد تابوی غربی‌ها در تامین تسلیحات تهاجمی برای اوکراین شکسته شده باشد.

اوکراین؛ بازیچه فتنه‌انگیزی غرب و چشم‌انداز ضعیف صلح

مردم اوکراین قربانی اهداف ژئوپلیتیک غرب

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در واکنش به رد آتش‌بس پیشنهادی مسکو برای ایام کریسمس گفت: کی‌یف حاضر است مردم اوکراین را فدای اهداف ژئوپلیتیک غرب کند.

دیمیتری پولیانسکی معاون دفتر نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل در توئیتی اعلام کرد: یکی از چیزهایی که امروز به یاد ما انداخت که با چه جنایتکارانی در اوکراین طرف هستیم این بود که ملی‌گرایان اوکراینی حتی برای مقدسات هم ارزشی قائل نیستند و حاضرند مردمشان را فدای بازی های ژئوپلیتیک غرب کنند.

سفیر روسیه در واشنگتن نیز با اشاره به تداوم حمایت تسلیحاتی ایالات متحده از کی‌یف، کاخ سفید را مسئول طولانی شدن جنگ اوکراین اعلام کرد.

آناتولی آنتونوف در واکنش به ارائه خودروهای زرهی برادلی از سوی آمریکا به اوکراین، گفت: این اقدام تاییدی است بر این که مقامات ایالات متحده نمی‌خواهند هشدارهای روسیه درباره پیامدهای خطرناک احتمالی چنین اقداماتی را در نظر بگیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha