۱۷ دی ۱۴۰۱، ۳:۲۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84990926
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش سازمان ملل به ارسال خودروهای نظامی آلمان و فرانسه به اوکراین

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل به ارسال خودروهای نظامی از سوی آلمان و فرانسه به اوکراین واکنش نشان داد و گفت که ما خواهان پایان جنگ اوکراین هستیم.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در واکنش به تصمیم آلمان و فرانسه برای ارسال خودروهای زرهی به اوکراین گفت: ما در راستای منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی خواهان پایان جنگ اوکراین هستیم.

دولت آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که نفربرهای زرهی و یک سامانه دفاع ضد هوایی پاتریوت به اوکراین اهدا خواهد کرد.

تصمیم آلمان در پی اعلام فرانسه مبنی بر اینکه درمورد تحویل خودروهای تهاجمی زرهی به اوکراین، با کی‌یف مذاکره خواهد کرد، اعلام شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه می گوید برای اولین بار است خودروهای زرهی ساخت غرب در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده است دولتش در حال بررسی ارسال خودرو رزمی «بردلی» به اوکراین برای استفاده در جنگ علیه روسیه است.

خبر اهدای این تسلیحات از سوی برلین به کی‌یف، روز پنجشنبه در بیانیه مشترک آلمان و آمریکا پس از گفت ‌وگوی اولاف شولتز صدراعظم آلمان با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا منتشر شد.

آمریکا در اواخر دسامبر ۲۰۲۲ نیز از اهدای سامانه موشکی دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین خبر داده بود.

آلمان نیز در تامین یک سامانه دفاعی اضافی پاتریوت به اوکراین به آمریکا خواهد پیوست و نیروهای کی یف را برای استفاده از این تسلیحات، آموزش خواهد داد.

به گزارش ایرنا، واشنگتن از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی یف کمک مالی اختصاص داده است.

اولین بسته کمکی آمریکا برای اوکراین به ارزش ۱۳.۶میلیارد دلار، در اوایل ماه مارس و تنها چند روز پس از آغاز جنگ در اوکراین، توسط قانونگذاران آمریکایی تصویب شد.

کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین به اشکال مختلف ارائه می‌شود. بخشی از این بودجه صرف کمک‌های نظامی مانند ارائه تسلیحات و تجهیزات نظامی، آموزش پرسنل نظامی اوکراین و به اشتراک گذاری اطلاعات می‌شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال گذشته، پوتین عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha