ارسال خودروهای زرهی پیشرفته به کی یف، تابو شکنی غرب در جنگ اوکراین

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی نوشت: تصمیم غرب برای ارائه خودروهای جنگی به اوکراین، نشان می‌دهد که آن‌ها نه تنها به دنبال برقراری صلح نیستند بلکه با این اقدام که نشان از تغییر رویکرد و تابو شکنی در رابطه با جنگ دارد، حمایت خود از تهاجم‌های کی‌یف در ماه‌های آتی را اعلام می‌کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای روزنامه نیویورک‌ تایمز، ارائه خودروهای زرهی جدید از طرف آمریکا، فرانسه و آلمان به اوکراین نشان می‌دهد که متحدان غربی اوکراین برای یک سال خونین دیگر که در آن، جنگ وارد مرحله‌ای جدید خواهد شد، آماده می‌شوند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، بسته‌های تسلیحاتی جدید نشان از تغییر رویکرد و تابو شکنی این سه کشور در رابطه با جنگ اوکراین دارد. آن‌ها درحالی که نگرانی از تشدید درگیری از طرف روسیه را کنار گذاشته‌اند، با ارائه سلاح‌های کشنده‌تر به نظامیان اوکراینی در پی رسیدن به پیروزهای قاطع برای کی‌یف هستند.

اولریش اسپک کارشناس مسائل سیاست خارجی آلمان در این باره گفت: این تصمیم سه‌جانبه، علاوه بر اینکه حمایت غرب از احتمال تهاجم‌های اوکراین در ماه‌های آتی را آشکار می‌سازد، به مسکو پیام می‌دهد که «ما [فرانسه، آلمان و آمریکا] به این زودی‌ها به سراغ مذاکرات صلح نخواهیم رفت».

در این میان، روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک آتش بس ۳۶ ساعته را به مناسبت کریسمس پیروان مذهب ارتدوکس، پیشنهاد داد اما اوکراین به سرعت آن را رد کرد و گفت تا زمانی که روسیه نیروهای خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج نکند، آتش بس برقرار نخواهد شد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: این خودروهای جنگی شاید نخستین خودروهای زرهی ارسالی غرب به اوکراین نباشند اما می‌توان گفت که پیشرفته‌ترین نوع آن‌ها خواهند بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، خودروهای زرهی جدید در درگیری‌های خطوط مقدم جنگی به ویژه در منطقه دونباس و اجرای عملیات‌ تهاجمی علیه روسیه در مناطق الحاقی، به ارتش اوکراین کمک خواهد کرد.

در همین رابطه،‌ دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد یک بسته کمکی نظامی دیگر به ارزش ۳ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است که شامل خودروهای زرهی موسوم به «بردلی» (Bradley) می‌شود.

بر این اساس،‌ واشنگتن ۵۰ خودروی تهاجمی زرهی بردلی و آلمان ۴۰ خودروی زرهی موسوم به «ماردر» (Marder) در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهند.

ارسال خودروهای زرهی پیشرفته به کی یف، تابو شکنی غرب در جنگ اوکراین

گفتنی است که دولت ائتلافی آلمان به ریاست اولاف شولتز، از همان ابتدای جنگ اوکراین با رد درخواست‌های کی‌یف برای ارسال خودروهای زرهی تهاجمی، تلاش کرده بود علاوه بر اینکه ماهیت دفاعی حمایت نظامی ‌خود را حفظ ‌می‌کند، به نخستین عضو ناتو (سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی) که تسلیحات تهاجمی را در اختیار دولت کی‌یف قرار می‌دهد تبدیل نشود.

امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه نیز تا هفته گذشته مواضع یکسانی با آلمان اتخاذ کرده بود، اما پس از گفت‌وگوی روز چهارشنبه با ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود اعلام کرد که فرانسه خودروهای جنگی AMX-10 را به اوکراین می‌فرستد.

فردای آن روز (پنجشنبه) نیز، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا و اولاف شولتز از تصمیم خود برای ارسال خودروهای زرهی بردلی و ماردر به اوکراین خبر دادند.

آلمان که دیگر نخستین تامین‌کننده تسلیحات تهاجمی اوکراین به عنوان عضو ناتو نیست، همچنین اعلام کرد که به زودی علاوه بر سامانه دفاع ضد هوایی پاتریوتی که قرار بود به لهستان ارسال کند، یک سامانه پاتریوت نیز به اوکراین خواهد فرستاد.

این درحالی است که برلین پیشتر با درخواست اوکراین برای ارسال سامانه‌های پاتریوت مخالفت کرده بود. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد تابوی غربی‌ها در تامین تسلیحات تهاجمی برای اوکراین شکسته شده باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha