هر مشعل‌ نیروگاه شهید منتظری ساعتی ۴۰ هزار لیتر مازوت می‌سوزاند
عکس آرشیوی است

اصفهان - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نیروگاه شهید منتظری چهار مشعل دارد که هر یک از آنها در هر ساعت ۴۰ هزار لیتر سوخت مازوت می‌سوزاند و آلودگی آن در هوا منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نورصالحی روز یکشنبه در هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این آلودگی شهرهای اطراف را با چالش جدی مواجه می‌کند و جای تاسف دارد.

وی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد از آلودگی اصفهان مربوط به صنایع و راه حل آن انتقال آنها به جای دیگر است، اظهارداشت: اگرچه انتقال این صنایع زمان بر است و حتی احتمال دارد حدود ۱۰ سال طول بکشد اما در نهایت به کاهش آلودگی هوا منجر خواهد شد و از سویی زیان برای صنایع را به دنبال نخواهد داشت.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با همکاری مردم، دستگاه‌های دولتی و قضایی، انتقال این صنایع را پیگیری خواهیم کرد.

نورصالحی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰۰ هکتار زمین ورودی شهر متعلق به این صنایع است، ادامه داد: تلاش ما آغاز انتقال شماری از صنایع از همین امسال خواهد بود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر استفاده صنایع از انواع فیلترهای کاهنده آلودگی اضافه کرد: آلودگی هوا ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می دهد و این موضوع در اصفهان مشهود است.

عضو شورای اسلامی اصفهان : استفاده از مازوت بی شرمانه است
عضو شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه استفاده از مازوت در اصفهان را بی شرمانه توصیف کرد و گفت: مجموعه‌هایی همچون نیروگاه که از مازوت استفاده می‌کنند اقدامشان ظلم و خیانت به مردم اصفهان است و حتی به نوعی زمینه قتل عالم مردم را ایجاد می‌کنند.

محمدرضا فلاح با تاکید بر اخذ عوارض آلایندگی از صنایع خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۳.۵ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به شهر اصفهان اختصاص یافته است اما باید این مبلغ افزایش یابد و بی شک شهرداری باید برای دریافت مبالغ بیشتر تلاش کند.
وی به جلسات مشترک شورا و نمایندگان مجلس اشاره و تصریح کرد: نمایندگان مجلس برای اخذ عوارض آلایندگی تاکنون اقدامی نکرده اند و جلسات مشترک فقط گپ و گفت و درد و دل بوده است.

نارضایتی شهروندان از وضعیت پاکیزگی شهر

این عضو شورا با انتقاد از شرایط پاکیزگی و حمل زباله در اصفهان گفت: با حذف یک روز از جمع آوری زباله، کمکی به تمیزی شهر نشد و وضعیت را بدتر کرد و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشت.

سخنگو و عضو هیات رییسه شورای شهر نیز گفت: اگر صنایع آلاینده مانند نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی و دیگر مجموعه ها عوارض آلایندگی را بپردازند می‌توان زیرساخت‌های حمل و نقل شهر را توسعه داد تا بخشی از مشکلات شهروندان کاهش یابد.

علی صالحی با تاکید بر سنجش آلودگی هوا بدون ملاحظات اظهارداشت: از سوی دیگر انتقال صنایع آلاینده به بیرون از شهر اگرچه زمان‌بر است اما راه حل اساسی خواهد بود، همچنین باید توسعه فضای سبز و فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را بطور جدی دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: تکمیل و توسعه خط یک و دو قطار شهری، افزایش ۵۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی و اجرای طرح حلقه چهارم ترافیکی اصفهان جزو تکالیف شورا در کاهش آلودگی هواست.

دیگر عضو شورای شهر نیز در این جلسه بر لزوم خروج صنایع آلاینده از اصفهان تاکید و تصریح کرد: در این زمینه باید مسوولان بهداشت و درمان و محیط زیست برای حل معضل آلودگی همفکری کنند.

عباس حاج رسولی‌ها به خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی اشاره و خاطرنشان کرد: ذرات این تالاب افزایش آلودگی هوا را به دنبال دارد و زمینه ابتلا به شماری از بیماری‌ها نظیر سرطان را مهیا می‌کند.

تبدیل محل انباشت نخاله ساختمانی اصفهان به کانون انتشار ریزگرد

دیگر عضو شورا نیز در این جلسه گفت: گردنه " زینل" واقع در شرق اصفهان، محل انباشت زباله و نخاله‌ ساختمانی، خود به محل انتشار ریزگردها تبدیل شده است.

احمد شریعتی با اشاره به تشدید آلودگی هوای اصفهان خاطرنشان کرد: این مکان نیازمند جابه‌جایی است تا نخاله‌های ساختمانی در محل نزدیک به شهر انباشته نشود.

به گزارش ایرنا، نفت کوره یا مازوت (Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی و ارزان‌ترین ماده سوختنی برای موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است، به دلیل اینکه استفاده از این سوخت، آلودگی بسیاری در هوا به‌ویژه در شرایط پایداری جوی به‌وجود می‌آورد استفاده از آن برای واحدهای صنعتی به‌ویژه در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است اما با اینحال استفاده می‌شود.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلان‌شهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است؛ بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، اصفهان در بین سایرکلان‌شهر های ایران شامل تهران، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha