۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۷
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85317812
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نوسازی ناوگان تاکسیرانی اصفهان نیازمند کمک دولت است

اصفهان - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عمر ناوگان تاکسیرانی در این کلانشهر بالاست و برای نوسازی آن به همراهی دولت برای تامین اعتبار نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نورصالحی در یکصد و سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: متوسط عمر تاکسی‌های اصفهان بالای ۱۲ سال است و برخی از آنها با بیش از ۲۰ سال در این شهر فعالیت دارند که به نوسازی آنها نیاز داریم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر وزارت صمت قصد دارد تاکسی‌های برقی را به ناوگان تاکسیرانی اضافه کند و در اصفهان باید از این خودروها استفاده شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی با هدف افزایش هوای پاک خاطرنشان کرد: تامین ناوگان قطار شهری این منطقه نیازمند نهادهای ملی و همچنین استانداری است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: در سفر سال قبل رییس سازمان محیط زیست به اصفهان موضوع تبدیل یکصد هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی به برقی با اعطای وام مطرح شد که نیاز است مسوولان پیگیر آن باشند.

وی تصریح کرد: چهار هزار واحد بزرگ و کوچک در سال‌های گذشته بدلیل نبود قانون و نظارت مناسب در اطراف اصفهان احداث شدند و این موضوع آلودگی هوای اصفهان را افزایش داد و انتظار ما انتقال این صنایع به محدوده‌ای دور از شهر است، از طرف دیگر نیروگاه شهید منتظری از صنایعی است که باید انتقال یابد و همکاری برای تغییر مکان آن ضروریست.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: ۷۰ درصد صنایع در شعاع کمتر از ۵۰ کیلومتری این شهر قرار دارند و همین امر سبب حجم بالای آلاینده‌ها در این ناحیه شده است.

سید امیر سامع اضافه کرد: فعالیت ۷۰ معدن، ۲ هزار واحد سنگبُری و ۱۰ درصد از کارخانه‌های صنعتی بزرگ در اطراف شهر، وضعیت نامناسبی را برای اصفهان بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه از لحاظ زیست محیطی در شرایط بدی قرار داریم، گفت: این دیار بدلیل فشار بالای آلاینده‌ها، قدرت «خودپالایندگی» را از دست داده است تا جایی که حتی توده‌های بارش‌زا نیز قدرت نفوذ ندارند.

وی تصریح کرد: حدود یک میلیون خودرو شامل ۱۵۰ هزار خودروی فرسوده و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در اصفهان تردد می‌کنند در حالی که میزان بارندگی در اصفهان کم و حدود ۱۱۰ میلی‌متر در سال است که خود به گسترش آلاینده‌ها دامن می‌زند.
علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان دیگر قادر به تحمل استفاده از مازوت و افزایش صنایع آلاینده را ندارد و نیاز است که صنایع به قانون هوای پاک پایبند باشند.

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: صنایع آلاینده باید به شعاع بیش از ۵۰ کیلومتر منتقل شوند و صنایع قدیمی و زیان‌آور را باید در اولویت جابه‌جایی قرار دهیم.

عباس حاج رسولی‌ها با تاکید بر اقدامات برای جلوگیری از فرونشست زمین و افزایش آلاینده‌ها در اصفهان ادامه داد: احیای رودخانه زاینده رود، توسعه فضای سبز و رساندن آب به تالاب بین المللی گاوخونی باید جدی گرفته شود.

عضو کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان هیچ اقدام کوتاه مدتی انجام نشده است و کماکان شاهد افزایش روزهای ناسالم هستیم.

محمدرضا فلاح اظهار داشت: آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا کمتر از ویروس کرونا نیست لذا همه متولیان باید در این زمینه اقدامات اساسی داشته باشند و افرادی مانند دادستان به میدان بیایند.

وی گفت: برخی صنایع از سوخت مازوت استفاده می‌کنند که باید با آنها برخورد قانونی شود.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۸ هزار دستگاه تاکسی در شهر اصفهان ۹ هزار تاکسی از نوع زرد رنگ و بیش از ۹ هزار دستگاه دیگر در حوزه سرویس مدارس و آژانس‌ها مشغول فعالیت هستند.

۹ هزار دستگاه تاکسی زرد رنگ شامل تاکسی‌های گردشی، خطی یا ویژه ترمینال، راه‌آهن و فرودگاه است که هفت هزار و۲۰۰ دستگاه معادل ۸۰ درصد از آنها فرسوده و از رده خارج است.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را در مقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در حالی که صنایع آلوده‌کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کند، به گفته کارشناسان، شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد، آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

اصفهان با سابقه زیاد و شدید موارد متعدد فرونشست، استانی با وضعیت قرمز است که وضعیت آن از هشدار گذشته و به بحران تبدیل‌ شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha