جان تازه به پروژه راکد ۵ ساله بین استانی با تزریق اعتبار سفر رئیس جمهور

گناوه - ایرنا - پروژه جاده گناوه - گوره استان بوشهر در مسیر گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد که چندین سال راکد رها شده بود، با تزریق اعتبار از محل سفر مهر ماه سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از قدیمی ترین راه های ارتباطی استان بوشهر با  استان کهگیلویه و بویراحمد، جاده گناوه – گوره - دیلم به گچساران است که از مبدا دیلم، ۱۱۸ کیلومتر طول دارد که به دلیل واقع شدن تلمبه خانه نفت گوره و چند راهه بزرگ نفت خام صادراتی ایران در نزدیکی بندر گناوه، دارای شرایطی استراتژیک است.

این مسیر اگر چه در نگاه اولیه محل تردد کارکنان وزارت نفت است اما به دلیل استفاده عمومی، یکی از شاهراه های محور جنوب غرب کشور به شمار می رود که نقش تعیین کننده ای در حوزه اقتصادی محلی و ملی دارد.

عرض بسیار کم، تردد فراوان، ترافیک سنگین و نبود کمترین شاخص های استاندارد جاده ای در کنار بی توجهی های گسترده برای اصلاح این مسیر، سبب ایجاد تلفات فراوان جاده ای در طول سال و به خصوص تعطیلات نوروزی شده بود که همیشه مورد گلایه و انتقاد فعالان رسانه قرار می گرفت.

در سال ۹۵، طرح تعریض و بهسازی این جاده‌ طی هشت قطعه که سه قطعه آن در استان بوشهر و پنج قطعه در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد با هدف ایمن سازی جاده ای، کاهش فاصله بین استانی و بهینه سازی مصرف سوخت، آغاز و قرار بود طی سه سال به پایان برسد.

اگر چه عملیات اجرایی پروژه جاده گناوه – گوره - دیلم که به گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد ختم می‌شود، از شهریور ۱۳۹۵ آغاز شد اما در سال ۹۸ و در حالی که پیشرفت فیزیکی بسیار محدودی داشت به علت تامین نشدن اعتبار نیمه تمام رها و بلاتکلیف ماند تا اینکه با سفر پرخیر و برکت پارسال آیت الله رئیسی و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر، برای تکمیل و فعال شدن آن اعتباراتی مصوب و اختصاص یافت.

فرماندار گناوه به ایرنا گفت: سفر مهر ماه سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر، دستاوردهای خوبی برای این شهرستان داشت و اعتباراتی برای چندین پروژه در سر فصل‌های وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، نیرو، بهداشت و درمان و ورزش و جوانان که از دولت قبل نیمه تمام یا رها شده بودند اختصاص یافت که یکی از آنها جاده گناوه - گوره به گچساران بوده است.

محمدتقی صفری اظهار کرد: برای این پروژه مهم و حیاتی، ۲۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که از تعهدات وزرات نفت بوده و پیمانکار فعال سازی دوباره احداث آن را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: اجرای این پروژه رها شده در شهرستان گناوه آغاز شده که طول مسیر آن در حوزه استحفاظی این منطقه ۳۵ کیلومتر و مبلغ قرارداد آن با پیمانکار حدود ۲۸ میلیارد تومان است.

فرماندار گناوه تصریح کرد: در این پروژه، چهار دستگاه پل بزرگ شامل سه دستگاه پل دو دهانه ۲۰ متری و یک دستگاه پل با سه دهانه ۲۰ متری احداث می شود.

وی بیان کرد: این پروژه، نقش مهم و راهبردی در برقراری ارتباط ایمن ، راحت و کوتاه مدت بین سه استان بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان، توسعه رونق تجاری و گردشگری، کاهش تلفات و تصادفات جاده ای و بار ترافیکی، توسعه و رونق روستاهای در مسیر و پدافندغیرعامل دارد.

صفری یادآور شد: استاندارد نبودن جاده کنونی، ترافیک سنگین، وجود خطوط لوله نفت در کناره‌های جاده و عرض کم موجب شده است، سوانح رانندگی بویژه در تعطیلات نوروز در این محور رخ دهد.

وی ادامه داد: جاده گناوه به گوره و گچساران به طول حدود ۱۱۸ کیلومتر است که بخشی از در حوزه استحفاظی شهرستان های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر و بخش دیگر آن در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

فرماندار گناوه یادآور شد: قرارگرفتن تلمبه خانه نفت گوره و چند راهه بزرگ نفت خام صادراتی ایران در نزدیکی بندر گناوه و عبور لوله‌های نفتی چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر و استفاده روزانه کارکنان بهره‌برداری شرکت نفت این مسیر را به یکی از محورهای پرتردد منطقه تبدیل کرده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha