تفویض اختیار ورود موقت اقلام کشاورزی، صادرات به خراسان رضوی را تسهیل می‌کند

مشهد-ایرنا- رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تفویض اختیار ورود موقت برخی اقلام کشاورزی مانند گندم و دانه های روغنی به استان ضروری است و شرایط را برای صادرات محصول نهایی و تسریع در این بخش تسهیل می‌کند.

محمدعلی امیرفخریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در خصوص اقلامی مانند آرد شاید ۳۰ درصد از ظرفیت کارخانه های موجود در خراسان رضوی برای تامین نیاز مردم به این کالا کفایت کند از این رو باقیمانده ظرفیتهای موجود را می توان به تولید آرد برای صادرات کالا اختصاص داد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیتهایی که در ورود موقت کالاها وجود دارد و نظر به این که رویکرد خراسان رضوی توسعه صادرات است بهترین گزینه، تفویض اختیار ورود موقت مواد اولیه ای مانند گندم به استان و سپس صادرات محصول نهایی آن یعنی آرد به کشوری مانند افغانستان به عنوان بزرگترین کشور وارد کننده آرد است.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سایر محصولات کشاورزی مثل دانه های روغنی و روغن نیز از این قضیه مستثنی نیستند و بازرگانان باید برای دریافت مجوز ورود موقت به تهران بروند.

امیرفخریان افزود: ورود موقت مواد اولیه به ثبت سفارش نیاز ندارد و فقط نیاز به ثبت آماری آن است که باید توسط گمرک انجام و مجوز آن صادر شود و بعد از این که محصول نهایی از استان صادر شد، وثایق و ضمانت نامه ها به کسی که ورود موقت کرده است عودت داده شود.

وی اضافه کرد: درخواست خراسان رضوی این است که با توجه به این که مواد اولیه ای مانند گندم و دانه های روغنی می توانند از مرزهای سرخس و لطف آباد وارد استان شوند و پس از تولید محصول نهایی از آن از مرز دوغارون به کشور افغانستان صادر شوند فرایند صدور مجوز واردات موقت به گمرک استان تفویض تا تمام این فرایند در استان مدیریت شود.

ضرورت تفویض اختیار ارزش‌گذاری زعفران به خراسان رضوی

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تفویض اختیار ارزش‌گذاری زعفران به استان از سوی کشور با توجه به این که سهم این استان حدود ۸۰ درصد از تولید و ۹۰ درصد از صادرات زعفران کل کشور است نیز ضروری به نظر می رسد.

امیرفخریان افزود: این موضوع، ۲ هفته قبل در نشستی با حضور وزیر اقتصاد و اعضای اتاق بازرگانی مشهد مطرح و قول مساعد در این زمینه داده شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha