۳۶ هزار هکتار طرح آبخیزداری در حوزه سد شیرین‌دره خراسان‌شمالی اجرا شد

بجنورد- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۳۶ هزار هکتار عملیات آبخیرداری مانند ساخت بند سنگ و ملات با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان در حوزه آبریز سد شیرین دره استان اجرا شد.

حسین فردی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وسعت حوزه آبریز بالادست سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان ۱۶۱ هزار هکتار است که طرح آبخیزداری در گستره ۳۶ هزار هکتار از این عرصه ها اجرا شد.  

وی عنوان کرد: آورد رودخانه‌ها و رسوب در مخزن این سد بسیار افزایش یافته است از این رو نیاز است تا اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست این دریاچه سرعت گیرد.

فردی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری در بالا دست سدهای استان با هدف کاهش ورود رسوب به مخزن سدها و جلوگیری از کاهش عمر مفید این سازه ها اجرا می شود گفت: یکی از فرسایش پذیرترین حوزه های آبریز در بالا دست سدهای استان مربوط به سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان است.  

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح های آبخیزداری در بالا دست هفت سد استان در سال گذشته اعتباری تخصیص نیافت اما امسال از منابع سفر رییس جمهوربه استان ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری خراسان شمالی در قالب ۲ طرح بزرگ آبخیزداری حوزه اترک و آبخیزداری حاشیه کویر مرکزی اجرا می شود افزود: با اجرای طرح های آبخیزداری در استان از ورود حدود ۲ میلیون تن رسوب در سال به مخزن سدها جلوگیری شده است.

آب سد شیرین دره واقع در شهرستان مانه و سملقان اواخر بهمن سال ۹۱ وارد شبکه آب آشامدنی شهر بجنورد شد و این سد با ظرفیت ۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد بین شهرستان مانه و سملقان و بر روی روخانه شیرین دره ساخته شده است

پیشرفت ۳۳ درصدی طرح های آبخیزداری سدها

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبریز بالادست سدهای استان ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: وسعت حوزه آبریز سدهای استان ۳۶۴ هزار هکتار است که مطالعه طرح های آبخیزداری در ۸۲ درصد از گستره این حوزه ها انجام شده است.  

فردی خاطرنشان کرد: مطالعات فرسایش پذیری خاک در حوزه آبریز بالادست سدها بررسی می شود و سدهای با فرسایش زیاد استان شناسایی و مقرر شد تا طرح های آبخیزداری با اهمیت بیشتری پیگیری شود اما سرعت اجرای این طرح به علت کمبود اعتبار کند پیش می رود.

وی اظهار داشت: ورود گل لای به مخزن سد یک تهدید برای این سازه است که در این باره تنها راهکار برای جلوگیری از کاهش عمر مفید آن، اجرای طرح های آبخیزداری است.

تاثیر آبخیزداری در حوزه های آبریز سدها 

فردی گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده، اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست سد بیدواز شهرستان اسفراین سبب کاهش فرسایش خاک به میزان ۵.۴ تن در هکتار در سال شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه آبریز سد بیدواز رسوب دهی از ۶.۴ تن در سال های اخیر به ۳.۶ تن کاهش یافته است.  

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سد بارزو در شهرستان شیروان هم میزان فرسایش خاک ۱.۳ درصد کاهش یافته و سالانه به ۱۸ تن در هکتار رسید.

وی ادامه داد: در این حوزه آبریز ضریب روان آب از ۴۴ درصد به هفت درصد کاهش یافته است.  

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است و  توان ذخایر آبی سدهای استان را بیش از ۲۲۶ میلیون مترمکعب است ضمن اینکه ۳۲ تشکل در پایاب این سدها فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha